פינוי דייר – איך לגרום לו לצאת ומה לעשות אם זה לא עובד?

פינוי דייר – איך לגרום לו לצאת ומה לעשות אם זה לא עובד?

אחזקת דירה להשכרה כוללת לעיתים מצבים לא נעימים בהם יש צורך לפנות דייר שמפר את החוזה, שאינו משלם או שתקופת השכירות שלו נגמרה. אין זה אומר שקניית דירה להשקעה אינה משתלמת, אך מה עושים במקרה כזה?

פינוי דייר תוך שימוש בערבויות

לפני חתימת חוזה עם דיירים, משכירים שמשכילים לבצע זאת יחד עם עורך דין או בהנחייתו, או יסיקו זאת בעצמם, ידאגו מבעוד מועד לערבויות מצד הדייר. הערבויות מתחלקות ל-2 קטגוריות מרכזיות. הראשונה היא ערבות בנקאית שזה למעשה צ’ק בנקאי שהדיירים כבר הפקידו עבורו את הכסף הדרוש. אם כך, כדי לגרום לדייר לעזוב ניתן להתריע מראש על מימוש הצ’ק הבנקאי. האפשרות הנוספת היא שטר חוב החתום על ידי הדיירים ועל ידי 2 ערבים. כדי לגרום ללחץ פינוי דייר ניתן להתריע לערבים ולדיירים שאם הדירה לא תתפנה, לא תהיה ברירה אלה לממש את שטר החוב. אם הלחץ על הערבים לא הניב פירות, ניתן לבצע מימוש של השטר ולפתוח תיק בהוצאה לפועל כנגדם, הן כנגד הדיירים והן כנגד הערבים. חשוב לקחת בחשבון שהערבים או הדיירים עשויים להגיש התנגדות לפתיחת התיק דבר שיקשה על התהליך.

הגשת תביעה לפינוי דייר

ניתן, ואפילו מומלץ להגיש תביעה על פינוי דייר לפינוי המושכר. לפי החוק החדש, כדי לקבל פיצוי כספי, יש קודם להגיש תביעה לפינוי. ההליך יכול לקחת לכל הפחות כ-60 ימים עד לפסק דין. המזל הוא שבית המשפט חייב לקבוע דיון תוך 30 יום מרגע הגשת כתב ההגנה. אחרי פסק הדין ניתן לפתוח תיק נוסף לתביעה כספית לפיצוי עבור התקופה שלא בוצע תשלום בגין השכרת המושכר. ההמלצה היא לפתוח בהליך במקביל לפעולות המצוינות בסעיף הקודם.

פינוי דייר על ידי הוצאה לפועל

אחרי שבפסק הדין התקבל אישור עבור פינוי דייר זה אומר שאפשר כבר לפנות אותו? התשובה ההבלית היא שלא. עדיין לא ניתן לפנות את הדייר. כדי לפנות את הדייר יש צורך בקבלן הוצאה לפועל. כדי שהוא יגיע לבצע את פינוי המושכר צריך לפתוח תיק בלשכת ההוצאה לפועל. אם במהלך 20 ימים מרגע פתיחת התיק הדייר/הערבים לא הגישו התנגדות, יהיה ניתן להנפיק הודעה לפינוי (הליך שלוקח לפחות 45 ימים). אחרי ההנפקה, יש דרישה של הודעה מוקדמת של 30 ימים לפינוי המושכר ואם הדייר לא יתפנה בעצמו, יפונה בעל כורחו וישלם עבור הפינוי בין אם יתבצע על ידי שוטרים או על ידי צוות הוצאה לפועל.

קניית דירה להשכרה

לא הכל שחור בתחום השכרת הדירות. מרבית המשכירים שומרים על הנכסים המושכרים, משלמים בזמן ומתפנים בסיום ההסכם. קניית דירה להשכרה הינו מושג במגמת עלייה כיוון שלחסוך מספיק ללקיחת משכנתא לקניית בית החלומות זו מטרה שקשה להגשים במיוחד בשוק הדירות הנוכחי. הרבה זוגות צעירים בוחרים לקנות דירה קטנה וצנועה יותר אותה הם יכולים להשכיר ובמקביל להמשיך לחיות בשכירות בדירה שמתאימה להם מבחינת גודל, דרישות ומיקום. קניית דירה להשקעה זו עבודה מורכבת, בדגש לעבודה מכיוון שחשוב לבצע מספר פרמטרים חשובים לפני ההשקעה שיש לוודא:

  • לבחור בדירה שניתן לאכלס באופן מידי לאחר מועד הרכישה, ראויה למגורים ושאינה צריכה שיפוץ משמעותי ולא דירה שנמצאת בהליך בנייה.
  • קניית דירה באזורי ביקוש ו/או באזורים בהם קשה למצוא דירות להשכרה.
  • אם ידוע לכם על תוכנית פינוי בינוי או תמ”א באזור הרכישה, חפשו דירה שכלולה בתוכניות.
  • כדאי לבחור בדירה בעלת מיקום נגיש עבורכם כדי שתוכלו להגיע אליה במקרה הצורך.
עצת מומחה