פגיעת ראש – סימנים, טיפול ושיקום

פגיעת ראש – סימנים, טיפול ושיקום

פגיעת ראש נחשבת כטראומה גופנית, הנוצרת כתוצאה מחבלה בראש (למשל מנפילות, אלימות, פציעות ספורט, ותאונות דרכים), דימום בראש או פנים מוחי, עליה בלחץ תוך גולגולתי או כתוצאה ממספר מצבים נוספים בהם קיימת פגיעה טראומטית כלשהי באזור הראש.

פגיעה זו יכולה לכלול חבלות במוח, בגולגולת, ברקמות, בקרקפת ובכלי הדם בראש. למרות מה שנהוג לחשוב, היא אינה בהכרח מעידה על פגיעה במוח.

פגיעת ראש יכולה לגרום להיפוקסיה (חוסר בחמצן) במוח, פגיעה בתפקוד נוירולוגי, בנתיבי הנשימה ואף לנכות קבועה. בנוסף היא אחת הגורמים השכיחים לנכות ואף מוות בקרב האוכלוסיה המבוגרת.

ישנן דרגות חומרה שונות לפגיעות ראש:

  • פגיעה קלה: חבלה ללא אובדן הכרה או אובדן הכרה לטווח קצר מ-30 דקות, כאשר יכול להיווצר זעזוע מוח או בלבול לטווח קצר.
  • פגיעה בינונית: חבלה שהתלווה אליה אובדן הכרה עד לפרק זמן של 6 שעות, בעקבותיו נוצר נזק נוירולוגי ובלבול שיכול להימשך מספר ימים.
  • פגיעה קשה: חבלה שבעקבותיה נגרם אובדן הכרה למעל 6 שעות, נוצר נזק נוירולוגי קשה שיכול לגרום לתרדמת ובלבול לפרק זמן ארוך.

כיצד מאבחנים פגיעת ראש?

לא תמיד ניתן לזהות פגיעת ראש, כיוון שלא תמיד הנזק הוא חיצוני. עם זאת, ישנם מספר תסמינים שיכולים לעזור בזיהוי והיכרות עימם יכולה להיות קריטית להצלת חיי הנפגע, משום שהיא מאפשרת הזעקת כוחות רפואיים.

  • במקרה של פגיעה קלה התסמינים יכולים להיות כאב ראש קל, חבלות חיצוניות (דימום, חבורות), בחילה עד הקאות, אישונים לא סדירים ו/או שווים וסחרחורת.
  • במקרה של פגיעה בינונית התסמינים יכולים להיות הקאות, כאבי ראש חזקים, בעיות בזיכרון, שינויי התנהגות, פגיעה מוטורית ובלבול.
  • במקרה של פגיעת ראש קשה התסמינים יכולים להיות בעיות חושיות (בעיות בחוש הטעם, הריח או הראיה), חולשה, קושי בדיבור, דימום מהאף או מהאוזניים, אובדן הכרה ממושך ואיבוד היכולת להניע גפיים.

כיצד ניתן לטפל?

כאשר נמצאים בסיטואציה בה יש חשד לפגיעת ראש אצל אדם אחר, יש לבדוק קודם כל האם היה מעורב בסיטואציה בה היה יכול להיחבל ואם כן מה עוצמת החבלה ומה דרגת הקינמטיקה של הפגיעה (מהירות התנועה מול המשקל שהוטח בראשו של הנפגע).

לאחר מכן, יש לבדוק האם הוא בהכרה, האם חש בחילה או רצון להקיא, אם לחץ הדם שלו במגמת עלייה והדופק מאט ואם אישוניו לא מגיבים לאור או אינם שווים. כאשר לפחות אחד מן המאפיינים הללו מתקיים יש להזמין שירותי רפואה דחופה.

טיפול בבית החולים יכלול מיצוב מידי גופני של הנפגע וטיפול בחבלה המקומית כדי להחזיר את הראש לתפקוד תקין מהר ככל האפשר, על מנת שלא יווצר נזק בלתי הפיך.

אפשרויות שיקום

אפשרויות השיקום מגוונות וקיימות בהתאם לרמת הפגיעה. הפגיעה עלולה לגרום לליקויים בתפקוד הפיזי כמו למשל היחלשות שרירים ושיתוקם, ליקויים קוגניטיביים דוגמת ירידה ביכולות קשב, לקשיים שפתיים, כמו קושי בשליפת מילים וביטוין, ואף לקשיים נפשיים.

הטיפול מתחלק לשני סוגים:

  • שיקום מוטורי- מטרתו להחזיר את השרירים שנפגעו ונחלשו לתפקוד תקין באמצעות שימוש ספציפי בהם במצבים שונים, תרגילים להחזרת שיווי המשקל, יצירת גירויים מוטוריים ועוד.
  • שיקום נוירולוגי– תפקידו להחזיר לפעולה את האזורים שנפגעו במוח ולהרגיל את האדם הנפגע לעשות מחדש את הפעולות שיכל לעשות טרם הפגיעה, החל מפעולות כמו הליכה ודיבור ועד פעולות מורכבות יותר, כמו שימוש בסכין ומזלג וכדומה.
Uncategorized