סגירת רווח בשיניים

סגירת רווח בשיניים

מהו רווח בשיניים ומהם הגורמים והפתרונות לרווח כזה? מאמר זה יסקור בקצרה את הבעיה והדרכים הקיימות לסגירת רווח בשיניים

רווח בשיניים הוא מושג רפואי שמשמעו הוא פער בין שתי שיניים סמוכות זו לזו. המונח רווח במיוחד בהקשר של רווח בין השיניים העליונות הקדמיות. לפער שכזה יכולות להיות סיבות מגוונות, וגם השיטות לפתירת הבעיה הן רבות ומגוונות. חשוב לציין שלא כל רווח בשיניים מהווה בעיה רפואית. במקרים רבים הרצון לתקנו נובע מסיבות אסתטיות בלבד.

גורמים לרווח בשיניים

קיימות מספר סיבות נפוצות לרווח בשיניים:

שן חסרה או קטנה – תופעה זו שכיחה בעיקר בשיניים הצדדיות החותכות, מה שעלול להוביל לרווח בין השיניים הקדמיות.

גודל עצמות הלסת – התאמה לקויה בין מידות עצמות הלסת לשיניים עצמן יכול לגרום לרווח בין השיניים, כמו גם לצפיפות יתר של השיניים.

פרנום מוגדל – פרנום הוא הרקמה שיוצאת מהשפה העליונה אל החניכיים מעל השיניים הקדמיות. גדילה שלו עלולה להוביל לרווח בין השיניים.

מנהגים מזיקים – דפוסי התנהגות כמו מציצת אצבע ודחיפת לשון עלולות להזיז את השיניים ממקומן.

רפלקס אכילה שגוי – רפלקס אכילה המביא את הלשון לדחוף את השיניים החוצה, או ללחוץ על גג הפה בזמן הבליעה.

פגעי חניכיים – מחלות חניכיים עלולות גם הן לגרום לרווח בין השיניים, בשל איבוד עצם תמיכה בשן.

פעולות מנע

סגירת רווחים בשיניים יכולה להימנע מראש על ידי פעולות מסוימות. כמובן ששיניים חסרות או קטנות הן מצב שלא ניתן למנוע, אך גורמים אחרים ניתן גם ניתן. שמירה על בריאות החניכיים היא מפתח מרכזי למניעה מראש של רווח, כמו גם צחצוח נכון ושימוש בחוט דנטלי. אנשים שחווים “לשון דוחפת” יכולים להרגיל את עצמם לבלוע כאשר הלשון דוחפת כלפי מעלה ובכך למנוע התרחבות של מרווח בין השיניים. כמובן שביקורים קבועים אצל רופא השיניים הם המפתח לזיהוי מוקדם של בעיות הגורמות לרווח והתאמת טיפול מנע.

סגירת רווח בשיניים

קיימות מגוון דרכים לסגירת רווח בשיניים. התאמת הטיפול הרצוי לכל מטופל יעשה על ידי רופא שיניים בהתאם לבעיה ולמגוון הגורמים המעורבים בה:

גשר ליישור – טיפול נפוץ בו מזיזים את השיניים באמצעות גשר מתכת המקובע להן, או לחילופין, בגיל מבוגר יותר מומלץ על יישור שיניים שקוף.

כתר שלא על בסיס מתכת – במקרה של שיניים קטנות או חסרות, טיפול יקר יותר יכלול שימוש בכתרי חרסינה להרחבת השיניים.

ציפוי חרסינה וקומפוזיט – סגירת רווח בשיניים באמצעות ציפוי לשמונה השיניים הקדמיות. קיימות מספר שיטות לביצוע הטיפול, בהן מצפים את השיניים בחרסינה באמצעים שונים, או באמצעות חומר ושמו קומפוזיט שמהווה מעין סתימה לבנה המעוצבת לסגירת הרווח.

ניתוח פנקטומי – במקרה של פרנום מוגדל ניתן להסירו בניתוח. בגיל צעיר הדבר יוביל לסגירת הרווח מאליו, ובגיל מבוגר יותר סגירת הרווח בשיניים תתבצע באמצעות גשר.

טיפול פריודנטלי – שיקום חניכיים פגועות, מהווה פתרון לרווח שנגרם בעקבות מחלות חניכיים.

שתלי שיניים – סגירת רווח בשיניים שנגרם בעקבות איבוד או עקירה של שן. השתלת בורג עליו נבנית שן מלאכותית.

מתי יש לפנות לרופא?

לרווח בשיניים במקרים מסוימים אין סימפטומים, כמו למשל במקרה של חוסר התאמה ללסת. לרווח בשיניים שנגרם בשל “לשון דוחפת” או מחלות חניכיים יש נטייה להתפשט בחלוף הזמן ולגרום לכאבים ולאי נוחות. על כן חשוב לפנות לרופא כאשר מזהים לראשונה את הבעיה. זיהוי כזה לרוב יתבצע בעת צחצוח או שימוש בחוט דנטלי. רופא שיניים יאבחן את הבעיה ויתאים לה את הפתרון מתוך מגוון הטיפולים. בכל הנוגע לילדים, משרד הבריאות ממליץ שהחל מגיל שבע תקבע פגישה עם אורתודנט שיאבחן התפתחויות לקויות בשיניים.

Uncategorized