כיצד להשתמש במכשיר סיפאפ בשבת

כיצד להשתמש במכשיר סיפאפ בשבת

מכשיר סיפאפ (CPAP) מתאים למטופלים הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה ומסייע גם לסובלים מנחירות קשות ומהפרעות נשימה אחרות. המכשיר הפך לטיפול המומלץ כיום לחולים המאובחנים בתסמונת דום נשימה בשינה, באמצעות המכשיר מוזרם אוויר בלחץ חיובי שמונע את צניחת בסיס הלשון, וכך מונעים את היקיצות הרבות בלילה ונמנעים מהסכנות של התסמונת כמו לחץ דם גבוה, שבץ מוחי ונחירות קשות.

לאחר אבחון במעבדת שינה הרופא בדרך כלל ימליץ על שימוש קבוע במכשיר CPAP במהלך השינה בלילה, יש להסתגל לשינה עם מסכה המונחת על פני המטופל. כדאי לדעת כי יש סוגים ודגמים שונים של מכשירי CPAP, ומאחר ודתיים חייבים להשתמש במכשיר גם בשבתות ובחגים נשאלת השאלה איזה מכשיר מתאים להם כדי לא לעבור על כללי ההלכה ומצוות שמירת השבת.

כיצד ניתן להפעיל את המכשיר בלי לחלל את השבת?

לא מעט רבנים עסקו בשאלה האם ניתן להשתמש במכשיר CPAP במהלך השבת. באופן עקרוני אפשר לרכוש או לשכור מכשיר CPAP מחברה מוכרת ואמינה המחזיקה באישור מכון צומת לשימוש במכשיר בשבת. את המכשירים המוכרים ניתן להפעיל באמצעות שעון שבת ייעודי כדי לעקוף את עניין שמירת השבת בלי לחלל את יום הקודש.

מכשיר סיפאפ לדתיים ולשומרי שבת מופעל אוטומטית לאחר חבישת המסכה על הפנים. מאחר ועטיית המסכה על הפנים עשויה להפעיל מיתוג חשמלי, יש לכבות ולהדליק את המכשיר באמצעות שקע גרמא נייד כאשר המסכה נמצאת על פני המטופל. כדאי לדעת כי שקע גרמא גורם לניתוק הזרם החשמלי והוא מחדש את אספקת החשמל בלחיצת כפתור תוך מספר שניות.

אם בוחרים מכשיר CPAP מתקדם הכולל צג דיגיטלי, יש לכסות את הצג בשבת ובחג, הצג מיועד להצגת נתונים כמו עוצמת המשאבה ונתונים אחרים המשתנים במהלך השימוש במכשיר ולאחר עטיית המסכה על הפנים.

סיוע בנשימה בזמן השינה. צילום: rawpixel

חשוב לציין כי מכשיר CPAP הוא מכשיר רפואי לכל דבר ועניין, השימוש במכשיר מחייב המלצה מרופא מומחה, ומטרת השימוש במכשיר היא סיוע נשימתי. על פי ההלכה יש חזקה של פיקוח נפש, לכן מותר להשתמש במכשיר גם בשבת כל עוד בוחרים מכשיר CPAP בעל אישור של מכון טכנולוגי והלכתי כמו צומת או אישור מהמכון הטכנולוגי בבית וגן.

גם בהיעדר אישור מדובר במכשיר שעשוי להציל חיים מאחר ותסמונת דום נשימה בשינה מסכנת את חיי האדם. לכן, גם בהיעדר אישור של אחד מהמכונים ניתן להשתמש במכשיר CPAP מאחר ומדובר בפיקוח נפש הגובר על כללים הלכתיים אחרים.

כדי לא לחלל את השבת מומלץ לדתיים ולשומרי המסורת להפעיל את המכשיר לפני כניסת השבת, יש להפעיל את המכשיר על עוצמה חלשה ולהפעיל את שעון השבת, וכאשר עוטים את המסכה המכשיר נכנס לפעולה בלי להפעיל את המנגנון באופן ידני.

אם שוכחים להפעיל את המכשיר לפני כניסת השבת הרבנים מאשרים להיעזר בגוי של שבת. עדיף לבחור מראש דגם בעל אישור ממכון טכנולוגי הלכתי, כך משתמשים במכשיר הנמצא ככשיר  להפעלה גם בשבת באמצעות מנגנון של שעון שבת העומד בכללי ההלכה, אך יש לבטל את המנגנון האוטומטי, לכסות את הצג הדיגיטלי ואם המכשיר כולל גם מכשיר איוד יש למלא את המיכל לפני השבת ולהפחית את עוצמת האידוי.

Uncategorized