כביש ללא מוצא: מועצה אזורית שומרון עתרה לבג”צ בדרישה לסיים סלילת עוקף לובאן

כביש ללא מוצא: מועצה אזורית שומרון עתרה לבג”צ בדרישה לסיים סלילת עוקף לובאן

4 שנים לאחר שביתת הרעב ואישור תקציב הכבישים העוקפים, כל הכבישים שאושרו לסלילה יצאו לעבודה מלבד עוקף לובאן – בו הממשלה מסרבת להעביר את הכסף – מועצה אזורית שומרון הגישה עתירה לבג”ץ בדרישה להורות לממשלה לסיים את סלילת הכביש. יוסי דגן: “תושבי השומרון לא יהיו סוג ד’ במדינה שלהם, הממשלה חייבת להפסיק את העוול”.

4 שנים לאחר הסכם הכבישים העוקפים, מועצה אזורית שומרון הגישה עתירה לבג”צ בבקשה לתת צו על תנאי המורה למשרד האוצר, התחבורה וגורמים נוספים, להשיב מדוע עוקף לובאן טרם הושלם ונפתח לתנועה. מדובר בכביש מרכזי עבור תושבי דרום השומרון שהוחלט על תקציב משמעותי לבנייתו, אך הממשלה לא מעבירה את הכסף על מנת להביא לסיום בניית העוקף ולפתיחתו.

לפני כ 4 שנים הוביל ראש מועצת שומרון יוסי דגן את אוהל המחאה ושביתת הרעב של ראשי הרשויות ביו”ש והמשפחות השכולות מול בית ראש הממשלה, בעקבותיו אושרו 800 מליון שח לסלילת 5 כבישים עוקפים ביו”ש. בנוסף מס חודשים קודם, הגישו מועצת שומרון ומועצה מקומית בית אריה בג”ץ כנגד המדינה בנושא זה, ולאחר הסיכום של דגן עם ראש הממשלה דאז נתניהו בנוגע לכבישים העוקפים, המדינה השיבה לבג”ץ שתתן את הכסף לסיום סלילת הכביש, והשופט כתב כי שמורה לעותרים הזכות לעתור מחדש באם המדינה לא תעמוד בהתחייבותה. ועל כן עתרה כעת מועצה אזורית שומרון כנגד המדינה משזו לא סיימה את סלילת הכביש.

רוב הכבישים עליהם סוכם בין ראש מועצת שומרון יוסי דגן לראש הממשלה דאז בנימין נתניהו בסיום אוהל המחאה כי ייסללו, נמצאים בשלבים מתקדמים של תכנון וסלילה, עוקף חווארה, עוקף אל ערוב שיקוע קלנדיה והכפלת 446, וכן החלה הצבת התאורה בכבישים. אולם כביש עוקף לובאן – כביש שסלילתו הסתיימה לפני 16 שנה, בעלות של מאות מליוני שקלים וכל מה שנותר בכדי להשלימו הוא 2 ק”מ של סלילה – סיים זה עתה תכנון,  ואגף התקציבים באוצר החליט שלא להעביר את הכסף לסיום הכביש וזאת בניגוד להחלטת הממשלה ותשובת המדינה לבג”ץ.

בעתירה נטען כי ישנה הפרה חוזרת ונשנית של המשרדים השונים להשלים את העוקף, שמחבר בין כביש 446 לבין 465 שכבר נסלל ברובו, אך העבודות הופסקו ללא הסבר. בעתירה מזכירים במועצה כי הם כבר הגישו בעבר עתירה בנושא, אך ההליכים המשפטיים הסתיימו לאור הבטחות של הגורמים המעורבים להשלים את הביצוע, הבטחות שלא מומשו. כעת, מסבירים במועצה, כתוצאה מאוזלת היד של הגורמים, נותרים תושבי המועצה אזורית שומרון לצד תושבים מבית אריה ומבנימין, חשופים לסכנות ביטחוניות ובטיחותיות רבות הקיימות בכביש הקיים שעובר בתוך הכפר.

בתמונה: ראש מועצת שומרון יוסי דגן ושרת התחבורה היוצאת מירי רגב על תוואי עוקף לובאן. קרדיט: רועי חדי

לטענת מועצת שומרון בעתירה, באחרונה, מצבם של משתמשי הדרך רק הלך והורע, זאת לנוכח הגידול המאסיבי באוכלוסיית משתמשי הדרך בשנים האחרונות שהגדישה באופן ניכר את נפח התנועה באזור. זאת לצד תוספות בניה, עסקים ורוכלות בהיקפים משמעותיים שהתווספו לכפר ומקשים על שימוש תיקני בדרך הקיימת. לאור זאת שהגורמים המקצועיים מפרים פעם אחר פעם את התחייבותם בפני בית המשפט, דורשים במועצה לתת צו כנגד המשרדים השונים ובראשם משרד האוצר, זאת על מנת להבטיח את השלמת כביש העוקף לבטיחותם ולרווחתם של משתמשי הדרך.

כאמור, בעתירה מציגים במועצה אזורית שומרון את הבעיות הקשות שקיימות בכביש. לדבריהם מדובר בכביש שאינו תיקני, ללא מעקות ובצמוד לכביש ישנם חנויות רבות ועסקי רוכלות. כמו כן, אנשים, נשים וילדים הולכים על הכביש לאורך שעות היום ובלילה הכביש ללא תאורה זאת למרות העיקולים החדים שיש בו. כל זאת לצד הסכנה הביטחונית שנובעת מהכפר שבגללו החליטה המדינה על ביצוע העוקף כבר לפני למעלה מ 16 שנים. בעתירה מתוארים מספר מקרים בהם נעצרו רכבים ישראלים על ידי פלסטינים, ששלפו את הנהגים וברחו עם הרכב לתוך שטחי הרשות הפלסטינית.

כאמור, זאת לא הפעם הראשונה שבה מוגשת עתירה של מועצה אזורית שומרון בנושא. כבר בשנת 2017, לפני כחמש שנים, הגישה המועצה עתירה לבג”צ כנגד המשרדים בדרישה להמשיך את העבודות על העוקף. בשנת 2018 בתשובה לבג”צ טענה המדינה כי הכסף הועבר למשרד הביטחון על מנת לאשר את המשך בנייתו של הכביש. אז, התברר כי 75 מיליון השקלים שהובטחו לטובת השלמת הפרוייקט הועברו על ידי משרד האוצר לטובת פרויקטים אחרים והכסף לא שוחרר, זאת למרות שהושקעו בכביש כבר מאות מליוני שקלים והוא עומד שומם. לכן, ולאור העובדה שהפניות לגורמים הרלוונטיים לא נענו, מבקשים במועצה מבג”צ להתערב בנושא ולהורות על סיום העבודות בכביש, ופתיחתו.

ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, שחתום אף הוא על העתירה, מסר: “התנהלות המדינה בכל הנוגע להשלמת בנייתו של עוקף לובאן היא לא פחות משערורייה. מדובר בכביש שמשרת מאות נוסעים בכל יום, שתנאי הדרך בו אינם בטיחותיים גם ברמה הביטחונית וגם ברמת הבטיחות של הכביש. לא מדובר פה רק בהקלה על תושבי השומרון ויתר יישובי האזור, אלא קודם כל בביטחונם האישי. אנו דורשים מבג”צ להורות למדינה להשלים את ההבטחה שלה להשלים את הבניה של הכביש ולהוביל לכך שתושבי השומרון יוכלו לנסוע בבטחה בהקדם האפשרי”.

חדשות שומרון כתבה ראשית תחבורה ותשתיות