העברת המורשת המשפחתית מדור לדור

העברת המורשת המשפחתית מדור לדור

העלייה לישראל החלה עוד בטרם קום המדינה והיא כללה עולים חדשים שהגיעו מכל קצות העולם, ארה”ב, אנגליה, צרפת ואין ספור מדינות נוספות. ההחלטה לעלות לישראל הייתה עבורם מימוש של חלום לגור בארץ הקודש, עם זאת היו לכך הרבה מאד התלבטויות לאור מורכבות הדרך. הם גם שמעו על הקשיים הרבים שהיו מנת חלקם של העולים שכבר הגיעו לישראל וסיפרו לאלו שנותרו בתפוצות על אורח החיים היום יומי שלהם שלא היה קל. אף על פי כן לאורך כל עשרות השנים האחרונות היו גלי עלייה גדולים מאד ולכל משפחה יש את הסיפור שלה לגבי עזיבת החיים המוכרים והנוחים מעבר לים והמעבר לישראל. התחושה של ראשי משפחות רבות אשר נמצאים שנים בישראל וזכו להקים משפחות מורחבות, היא שמדובר במורשת ובידע משפחתי שעליהם להעביר מדור לדור.

בדיוק כמו שמספרים את סיפור יציאת מצרים כך גם כל ילד, נכד, נין או נצר אמור להכיר סיפור משפחתי באופן מפורט כדי להבין מה עמד מאחורי הדברים, איך התגבשה ההחלטה לעלות ארצה, סיפור של ההכנות ושל המגורים בישראל בתחילת הדרך וההתפתחות בהמשך החיים, עד שכל משפחה מצאה את מיקומה מבחינת מקום מגורים, מקצוע ופרנסה. לכל משפחה היו תלאות במהלך הקליטה בישראל וחשוב שדור ההמשך יידע ויכיר לעומק את תהליך העלייה ארצה על כל רבדיו.

סיפור העלייה מדור לדור

אנשים מבוגרים רבים שהגיעו לגיל פנסיה, החליטו להרים את הכפפה ולהכין ספר שכולל באופן מפורט את כל המידע המשפחתי לגבי תהליך זה. הם בדקו כמה אופציות והחליטו לבצע זאת באמצעות סופר אשר יראיין אותם, ישאל את השאלות הנכונות וכך יהיה לו את המידע האקוטי והמפורט ביותר שיעבור מדור לדור בנושא העלייה לארץ כמו בחירת היישוב ביהודה ושומרון שבו הם בחרו לגור, המעבר מיישוב ארעי ליישוב קבע ועוד.

המטרה היא שהסופר יכתוב ספר שיכלול את כל ההיסטוריה המשפחתית, אשר סוקר את השנים הרבות שבהן המשפחה הענפה גרה בחו”ל ועסקה בתחום מסוים לפרנסתה, ההשפעה של השואה במדינה שבה הם שהו, האבדות בנפש וההשלכות הכואבות של שנות השואה.

בהמשך יתארו מתי הם החליטו לעלות ארצה, אם הממשל אפשר להם לעלות או שהם עשו זאת בהסתר. מדינות רבות כמו מרוקו בצפון יבשת אפריקה לא אפשרו ליהודים לצאת ממנה ולכן כל הפעולות בוצעו בסיוע של אנשי הסוכנות היהודית שדאגו לכל הנושאים הלוגיסטיים והוציאו אותם מהערים השונות תוך סיכון רב, בדרכים לא דרכים ביבשה ובים עד שהגיעו לחוף מבטחים ומשם המריאו לישראל. כך היה גם לכל העולים שהגיעו מברית המועצות, עד ששערי המדינות נפתחו ואפשרו עלייה לכל יהודי שביקש זאת.

הסיפור המשפחתי אשר עובר מדור לדור הוא מרתק, מסקרן ויעלה בכל משפחה שאלות רבות נוספות. לכן זה הזמן להכנת ספר מסוג זה כדי להשאיר תיעוד כה חשוב לכל דורות ההמשך.

Uncategorized