ההבדל בין פריצת דיסק לבלט דיסק

ההבדל בין פריצת דיסק לבלט דיסק

ישראלים רבים סובלים מכאבי גב קשים ומטרידים, ומבין התסמונות של כאבי הגב פריצת דיסק נחשבת לבעיה המוכרת ביותר, זו גם אחת הבעיות הנפוצות ורבים חוששים ממנה. אם סובלים מכאבי גב חזקים הכוללים כאבים המוקרנים לאחת הגפיים, בדרך כלל ליד או לרגל אחת, חשוב לפנות לרופא מומחה לצורך אבחון. לאחר בדיקה ידנית הרופא שולח את המטופל לצילום כדי לאבחן את הבעיה ולזהות האם מדובר בתופעות מוכרות כמו פריצת דיסק, בלט דיסק או בקע דיסק.

רקע כללי על מבנה הדיסקים

הדיסקים ממוקמים בין חוליות עמוד השדרה, המבנה שלהם מזכיר דיסקית אלסטית ומעגלית. הדיסקים משמשים כבולמי זעזועים, החלק הפנימי שלהם רך ויש בו נוזל דמוי ג’ל המוקף בטבעת העשויה מרקמה קשיחה. המעטפת הקשיחה מונעת מהג’ל לצאת החוצה ממקומו. לדיסק הבין חולייתי יש תפקיד חשוב כבולם זעזועים, הוא מונע פגיעה והרס של חוליות עמוד השדרה בזמן פעילות יומיומית.

כאשר הסיבים המקיפים את נוזל הג’ל בדיסק הבין חולייתי נהרסים, החומר הפנימי שבדיסק מתחיל לצאת החוצה, מצב זה נקרא בלט דיסק. כאשר הנוזל נשפך החוצה עקב הרס משמעותי של סיבי המעטפת החיצונית של הדיסק – המצב נקרא פריצת דיסק.

חשוב לציין כי עוצמת הכאב אינה מגדירה את הבעיה ממנה סובלים, יש מצבים בהם בלט דיסק יגרום לתסמינים ולכאבים קשים מאוד, ויש מטופלים הסובלים מפריצת דיסק אך עוצמת התסמינים נמוכה.

צילום: וולפגנג קלאסן, פיקסביי

ההבדל בין פריצת דיסק לבלט דיסק

כאמור, ההבדל העיקרי בין פריצת דיסק לבלט דיסק הוא הנזק שנגרם לסיבים המקיפים את הדיסק. כאשר נגרם הרס רב של הסיבים העוטפים את הדיסק והנוזל הפנימי מתחיל לבלוט החוצה מהדיסק הבין חולייתי המצב מוגדר כבלט דיסק. כאשר כל הסיבים של המעטפת החיצונית של הדיסק הבין חולייתי נקרעים והחומר הרך נשפך החוצה, המצב נקרא פריצת דיסק.

כדאי לדעת כי ברוב המקרים מאבחנים בלט דיסק, אפשר לאבחן את הבעיה באמצעות בדיקות הדמיה כמו CT ו-MRI. עם זאת, הסימפטומים עליהם מתלונן המטופל לא בהכרח תואמים למידה של הבלט ובדרך כלל חשים בכאב רק כאשר הבלט מפעל לחת על אזור עצבי. למעשה, במצבים רבים של בליטת דיסק המטופל לא מתלונן על תסמינים מיוחדים, ויש לא מעט מטופלים שאינם מודעים לכך שהם סובלים מפריצת דיסק או מבלט דיסק בגלל שהמקרה הוא ללא תסמינים.

מהי שיטת הטיפול המומלצת?

לאחר אבחון מקצועי על ידי רופא מומחה הכולל סדרת בדיקות ובעיקר הדמיה במכשיר CT או MRI, הרופא יקבע האם מדובר בפריצת דיסק או בבלט דיסק. טיפול בפריצת דיסק או בבלט דיסק יכול להיות שמרני או טיפול המבוסס על ניתוח.

ברוב המקרים מתחילים בטיפול שמרני ללא ניתוח, יש טכניקות שונות לטיפול בבעיה, כאשר אורטופד מוסמך ומנוסה יתכנן את הטיפול העשוי לכלול מתן תרופות לשיכוך כאבים, זריקות סטרואידים וטיפולי פיזיותרפיה.

הטיפול הפיזיותרפי כולל טכניקות שונות בשילוב מכשיר זרמי חשמל, עיסויים להזרמת הדם לאזור הפגוע, אולטרסאונד, קומפרסים קרים ותרגילים לחיזוק שרירי הגב, להגדלת טווח תנועה ולשיפור הגמישות. ניתן לשלב גם דיקור סיני וטיפולים נוספים מעולם הרפואה המשלימה כמו כירופרקטיקה, יוגה וכו’. במצבים קשים וחמורים של פריצת דיסק הרופא עשוי להמליץ על ניתוח להסרה מלאה או חלקית של הדיסק הפגוע.

Uncategorized