תגובות טורדניות-כפייתיות – מה זה ואיך מטפלים בזה?

תגובות טורדניות-כפייתיות – מה זה ואיך מטפלים בזה?

מאמר זה יכסה כמה מההיבטים החשובים של מה שצריך לדעת על OCD, מסוגי OCD, תסמינים, אבחון, אפשרויות טיפול ועוד. אם אתם חוששים שמא התפתחה אצלכם הפרעה כזאת, או אצל אחד הסובבים אתכם, המידע הבא עבורכם, אבל אינו מהווה תחליף לייעוץ רפואי. 

הפרעה אובססיבית קומפולסיבית היא הפרעה נפשית הגורמת למחשבות חודרניות, התנהגויות חוזרות ונשנות וחרדה. לאנשים ששוקלים קבלת טיפול בocd יש לעתים קרובות מחשבות חודרניות לגבי בטיחותם או בטיחות הסובבים אותם. הם עשויים גם להרגיש נאלצים לחזור על התנהגויות או טקסים מסוימים כדי למנוע את החרדה והמצוקה, שמחשבות אלו מייצרות.

סוגי הפרעות OCD שחשוב להכיר

אחת הקומפולסיות (התנהגות כפייתית) הנפוצות ביותר היא “בדיקה” (CHECKING). אנשים שמרגישים שהם צריכים טיפול בocd לעתים קרובות בודקים את סביבתם מסיבות בטיחות או מסיבות אחרות. בתוך כך, OCD מאופיין, בין היתר, במחשבות או תמונות חודרניות, לא רצויות שקשה לעמוד בפניהן או להתעלם מהן. 

מחשבות אלו יכולות להיות על כל דבר, החל מפחדים מפגיעה של המטופל בעצמו או באנשים אהובים, פחד מזיהום, פחד מאיבוד שליטה על מעשים, דחפים מיניים, ספקות דתיים ועוד. אדם עם OCD עשוי להרגיש נאלץ לעסוק בהתנהגויות חוזרות ונשנות, כמו שטיפת ידיים או “בדיקות” אם הדלתות ננעלות מספר פעמים לפני היציאה מהבית. זאת, כדי לנסות להקל על הלחץ והחרדה. 

קרדיט: CANVA

תחילת טיפול בocd לשיפור רווחת חייכם 

כאשר מדובר על טיפול בocd, הצעד הראשון להתגבר על הפרעה זו הוא, להבין מה מפעיל את המחשבות והקומפולסיות האובססיביות של המטופל. ברגע שאתם מזהים את הטריגרים האלה, אתם יכולים להתחיל להפחית אותם בחיי היומיום שלכם בעזרתו של פסיכולוג או פסיכיאטר. 

השלב השני בהתגברות על OCD הוא מציאת מטפל המתמחה בטיפול ב-OCD בצורה ספציפית, אלא אם אתם מרוצים מהפסיכולוג שליווה אתכם עד היום. בסופו של דבר, אם יש לאדם OCD, חשוב לדעת שישנן דרכים רבות להתמודד עם ההפרעה ולהפחית חרדה.

כיצד מטפלים בבעיית OCD?

OCD היא מצב רפואי הפוגע בכ-2% -3% מהאוכלוסייה. המצב מטופל במגוון שיטות, כולל טיפול קוגניטיבי התנהגותי, תרופות וטיפולים אלטרנטיביים שונים. כמו כן, בימינו קיימים גם טיפולים אשר מתמקדים בשיטה הנקראת ביו-פידבק. ביופידבק היא אחת הצורות של טיפול התנהגותי, שיכול לעזור עם בעיות OCD. נמצא כי השיטה עשויה להיות מועילה בטיפול בהפרעה אובססיבית-קומפולסיבית, הפרעת דחק פוסט טראומטית והפרעות חרדה שונות. 

טכניקה זו עוזרת לאנשים ללמוד כיצד להפחית מתח על ידי שליטה במערכת העצבים האוטונומית והגברת תגובת הרפיה. באופן כללי, טיפול ב-OCD כולל טיפול התנהגותי וטיפול תרופתי. טיפול התנהגותי עוזר לאנשים ללמוד כיצד להתמודד עם המחשבות וההתנהגויות החודרניות הקשורות להפרעה, מבלי לעסוק בהן. זאת, בעוד שטיפול תרופתי יכול לעזור להפחית את חומרת התסמינים ולהקל על אנשים להתמודד עם מצבם הכללי.

בריאות