פינוי אגרנות, היכן ניתן לקבל עזרה

פינוי אגרנות, היכן ניתן לקבל עזרה

ישנם אנשים בעלי נטייה לאגרנות כפייתית, נטייה היכולה להתבטא בדרגות עצמה שונות. האנשים האוגרים חפצים מאמינים כי החפצים יהיו בעלי ערך או צורך בעתיד, מתקשים בקבלת ההחלטות לגבי החפץ ונוטים לדחות אותו. לעתים לחפצים יש גם ערך סנטימנטלי. ישנם גורמים שונים אשר יכולים להתלוות או להחמיר את הבעיה כמו דיכאון, מצבי משבר, אבל פתולוגי וטראומות שונות.

 

אגרנות כפייתית היא תופעה מסוכנת. ריבוי החפצים יכול לגרום לסכנות רבות בסביבת המגורים. הוא מגביר את הסכנה להתלקחות שרפה, דבר המסכן גם את דייר הבית וגם את שכניו. ובמקרה והתרחשה שרפה, ריבוי החפצים פוגע באפשרויות המילוט. העובש והריקבון המצטברים בדירה יכולים להגביר את הסיכון למחלות וזיהומים וגם קושי גדול בשמירת היגיינה אישית והיגיינת מזון. כמו כן אגרנים חיים בבידוד חברתי והדבר פוגע בהם מבחינה נפשית.

 

בין אגרנות לאספנות

 

כל אחד מאיתנו עשוי להיקשר לפריטים מסוימים ולצבור אותם, אך לא כל מקרה הוא אגרנות כפייתית. רבים מאיתנו מחזיקים באוספים – אוסף בולים, אוסף מטבעות או כל דבר אחר. אך זוהי אינה אגרנות כפייתית. המאפיינים של אגרנות כפייתית הם:

 

  • קושי תמידי להיפטר מחפצים גם כאשר הם חסרי ערך.
  • תחושת מצוקה וחרדה לגבי הצורך להיפטר מהחפצים.
  • הצטברות חפצים בחלל הבית המגבילה את השימוש בבית.
  • כאשר נלווית לכך פגיעה בתפקוד של תחומי חיים אחרים כמו התחום החברתי, המשפחתי והתעסוקתי.

 

אגרנים כפייתיים עשויים לרכוש חפצים רבים למרות שאין בהם צורך, אך במקרים רבים הם אוספים חפצים מהרחוב ופחי אשפה. הם מביאים את החפצים לביתם ושם אוגרים אותם בערמות אינסופיות היוצרות מגוון בעיות.

 

פינוי אגרנות

 

כאשר הבעיה חמורה לא ניתן להתעלם ממנה. אגרנות כפייתית גורמת סבל רב לאגרן, לבני משפחתו וגם לשכניו. איסוף פסולת בדירה הופך במהרה לבעיה תברואתית חמורה המשפיעה לרעה על איכות חייהם של כל השכנים.

כאשר רוצים להעניק סיוע לאגרן יש צורך בשני דברים במקביל: טיפול נפשי תומך אשר עשוי גם לכלול טיפול בתרופות פסיכיאטריות, ופינוי החפצים מביתו. ישנו צורך לשקם את חייו של האגרן וזה כולל גם שיקום של דירת המגורים.

 

ישנם אתגרים רבים בפינוי דירה של אגרנים כפייתיים ולכן יש צורך בפינוי אגרנות מקצועי. לאחר שהאגרן אסף חפצים באובססיביות במשך שנים, דירתו יכולה להכיל כמויות אדירות של פסולת ובעיות תברואתיות המתלוות אל הפסולת. משימת הפינוי הופכת להיות אתגר נפשי, פיזי, לוגיסטי ותברואתי. למעטים המסוגלות להתמודד עם עבודות שכאלו ולכן ישנו צורך בפינוי אגרנות באמצעות חברה אשר יכולה להעמיד את המשאבים לצורך פינוי אגרנות.

 

פינוי אגרנות הוא חלק חשוב בדרך לשיקום חיי האגרן. הפינוי נותן מענה לכל הפסולת של הדירה וגם הדברים הנלווים וההכרחיים כמו ביצוע פעולות הדברה וחיטוי, ניקיון כללי ועבודות תחזוקה שונות בדירה. במהלך הפינוי מפנים את הפסולת לאתרים אשפה, מוציאים את הרהיטים לצורך חיטוי ועורכים ניקיון יסודי בדירה.

 

 

צרכנות