עתירה דחופה רגע לפני הקמת ממשלת ימין: עצרו המחטף של מרב מיכאלי נגד מתיישבי יו״ש

עתירה דחופה רגע לפני הקמת ממשלת ימין: עצרו המחטף של מרב מיכאלי נגד מתיישבי יו״ש

על רקע ניסיון מחטף בחירות של שרת התחבורה מרב מיכאלי להעביר בתוך שבוע עשרות מיליוני שקלים למאבק בתאונות הדרכים תוך אפליית יהודה ושומרון עתרו הבוקר באשכול יהודה ושומרון לבג״צ בדרישה לצו מניעה. ״מדיניות של התעלמות מהמצב במרחב יו״ש ואפליית תושבי מרחב זה לעומת שאר אזרחי ישראל בתחום תאונות הדרכים.״

באופן חריג עתר הבוקר אשכול יו״ש בראשות יו״ר האשכול וראש מועצת קרני שומרון יגאל להב ובאמצעות עו״ד בועז ארזי לבג”צ במטרה לעצור הליך קול קורא שפורסם ע״י משרד התחבורה והרשות הלאומית לבטיחות בדרכים בשל פגמים חמורים שנפלו בביצוע “קול קורא” לבחירת אשכול רשויות ותקצובו בסך 80 מיליון ש״ח לשם ביצוע פיילוט לתוכנית להפחתת תאונות. באשכול נדהמו לגלות כי המודל לפיו דורגו אשכולות הרשויות המקומיות והנתונים עליהם התבסס דירוג זה – אינם נכונים – באופן משמעותי ומהותי, והם פוגעים בזכות האשכול, כמו גם בזכות אזרחי יהודה ושומרון אותם הוא מייצג, לקבלת תקציבים באופן הגון ושוויוני.

מדובר בעתירה שבאה על רקע מכת תאונות דרכים ברחבי יהודה ושומרון כשהקטלנית האחרונה שבהם התרחשה ביום שני האחרון. בעתירה נטען כי אזור יו”ש סובל ממכת תאונות דרכים, הרוגים ופצועים, במספרים משמעותיים וקיצוניים – ביחס לאשכולות אחרים, וברור כי התוצאה הסופית לפיה העותר דורג במקום ה- 9 מתוך 11 אשכולות – איננה סבירה על פניה. זאת ועוד האפליה הנגרמת במסגרת ה”קול קורא” היא אפליה פסולה על רקע של עמדות פוליטיות/מפלגתיות – שאין להם מקום במסגרת של תקציבית שוויונית.

עוד נטען בעתירה כי דירוג האשכולות פורסם כשבוע לפני הבחירות ביום 23.10.2022 בשעה 20:00 בערב, כאשר המועד לקבלת שאלות הבהרה נקבע לאותו יום בשעה 13:00 – כך שלא הייתה כל אפשרות לפנות לשם קבלת שאלות הבהרה בדבר מודל החישוב ובסיס הנתונים. העובדה כי כינוס הועדה נקבע והתקיים ביום שני ערב הבחירות במטרה לבחור את הזוכה מעיד על מהירות ההליך והרצון לסיימו בטרם תוקם ממשלה חלופית. עיון במודל בחירת האשכול ובנתונים עליהם הסתמכו במשרד התחבורה וברלב״ד בדירוג האשכולות – מעלה כי מדובר במודל מוטה באופן מגמתי ובנתונים שגויים באופן מהותי המשפיע ישירות על דירוג האשכולות, ובמיוחד משפיע לרעה על דירוג אשכול יו״ש, באופן המעלה חשש כי הדבר נעשה בכוונת מכוון.

מצ״ב תמונה מהתאונה הקטלנית ביום שני בה נהרגה קרן אורה יוסקביץ ז״ל. קרדיט: דוברות זק״א

הליך ה”קול קורא” נוהל בחופזה מבלי לאפשר למשתתפים בו להיערך כראוי להליך, מבלי לשתף את האשכולות בתהליך כולו ובאופן המעורר חשש כי הקצאת הכספים בהליך נעשית כדי “יציאת ידי חובה” ולא על מנת להתמודד כראוי עם תופעת תאונות הדרכים באופן המשקף סדרי עדיפות נכונים. מדובר ב”קול קורא” בעל משמעויות כלכליות של כ- 80 מיליון ₪, כך שאין מדובר בהקצאה תקציבית של מה בכך אלא בהיקף כספי נרחב אשר אמור להיערך, בפועל, תוך תקופה של שבוע ימים בלבד.. לפנינו מקרה יוצא דופן בחריצותו והיעילות בה נדרשים הגופים המשתתפים לעמוד – יעילות המעוררת תמיהה במקרה זה. יתירה מכך – דומה שהמשיבות עבדו בתוך “וואקום” משלהן, ללא שיתוף הגופים המשתתפים בהליך – אשכולות הרשויות. יודגש – לא מדובר בגורמים פרטיים המשתתפים במכרז רגיל. הגורמים המשתתפים בהליך מושא עצירה זו הם גופים ציבוריים, בעלי ניסיון ניהולי עשיר בתחום הרשויות המקומיות, וברור כי שיתוף כלל הגורמים בהליך הטרומי, לפני יציאת ה”קול קורא” לדרך, היו יכולים לשפר באופן משמעותי את החלטות המשיבים.״

באשכול יו״ש מדגישים כי אחוז התאונות הקשות (הכוללות הרוגים או פצועים קשה) ביחס לאורך הכבישים הכולל במרחב – גבוה פי שלושה לפחות (עפ”י נתוני הלמ”ס), מכל מרחב אחר במדינת ישראל. רק לשם הדוגמה – ביחס ל”מטר כביש”, במרחב יו”ש ישנם למעלה מפי שניים (!) תאונות מאשר לאשכול שדורג על ידי המשיבים במקום הראשון וברור כי גם נתון זה מצביע על כך שהמודל והנתונים עליהם התבסס דירוג האשכולות שגוי מיסודו. עוד מדגישים באשכול כי כלל גורמי המקצוע במדינת ישראל מודעים למצב החמור השורר בכבישי יהודה ושומרון – עובדה המחזקת את טענות העותר בעתירה זו ומעוררת תמיהה על אופן ניהול הליך ה”קול קורא” מושא עתירה זו.

עוד מציינים בעתירה כי לא ניתן להתעלם מהתבטאויותיה של שרת התחבורה ביחס להשקעות במרחב יו”ש ואשר בהם הצהירה כי היא מקפיאה כל תכנון חדש במרחב יהודה ושומרון וכי:
“חבל להשקיע במקום שהוא לא יהיה חלק ממדינת ישראל הריבונית” (חדשות סוף השבוע, 22.10.22)

באשכול יו״ש ניסו למנוע את כינוס הועדה ולדרוש את תיקון הדירוג שיתקן את אפליית תושבי יהודה ושומרון אך גם לאחר פגישה עם נציגי הרלב״ד סירבו האחרונים לתקן את הדירוג המפלה בשל הרצון לסיים את הליך התקצוב.

המפעל הציוני כתבה ראשית תחבורה ותשתיות