עבירות מע”מ – כיצד מתנהלים ומה לא כדאי לעשות

עבירות מע”מ – כיצד מתנהלים ומה לא כדאי לעשות

עבירות מע”מ בקרב רבים מבעלי העסקים נתפסות כעניין זניח, שמכיל על פניו סוג של טעות טכנית או אי הבנה מסוימת מול הרשויות. בפועל מדובר בעבירות חמורות שנמצאות בסדר הדין הפלילי והענישה עליהן במקרים מסוימים תגיע גם עד חמש שנות מאסר בפועל. זוכרים את העונש שקיבל קובי פרץ או את פרשת בר רפאלי? ובכן, גם בהם התרחשה ענישה ביד קשה במיוחד.
קרדיט Freepik.com

מתי עבירת מע”מ מתגבשת לכדי כתב אישום?

במשך שנים ניהל א’ חברה מצליחה המשווקת מדפסות לייזר, עד שהואשם באי הגשת דוחות תקופתיים למע”מ בסכום של כ-200,000 ₪. הוא הורשע וכעת התכנס בית המשפט כדי לדון בעונשו. בדיון זה, הובהר כי א’ כבר פעל ככל יכולתו להסרת המחדלים וזאת על אף המצוקה הכלכלית ממנה הוא סובל בצד היותו סובל ממחלה חשוכת מרפא. גם החברה שניהל התקשתה בהיעדרו לגבות חובות מלקוחות והדבר כשלעצמו היה זה שהוביל לקריסה כלכלית איטית וקודרת, עד כדי דיווחים לא תקינים למע”מ.

ועל אף הנסיבות הקשות של א\’ ושלל ההוכחות לגבי נסיבותיו המיוחדות, התעקשה התביעה בכל תוקף על הטלת עונש משמעותי ביותר. א’ כבר הודה במיוחס לו, אין לו רקע פלילי קודם ולמרות כל אלה, קבע השופט כי חל ניסיון לרמות את רשויות המס בכוונה תחילה. מאחר והדבר אכן מהווה עבירות מע”מ שאינן בתום לב ושפגעו באינטרס הציבורי, הוטלו על א’ חודשיים מאסר בפועל, קנס כספי בסך 5,000 ₪ ו-9 חודשי מאסר על תנאי.

האם כל עבירת מע”מ צפויה להסתיים בענישה כה קשה? לא בהכרח. ניקח לדוגמה את המקרה של חיים – קבלן שיפוצים שהואשם בהעלמות מס בהיקף של יותר מ-350,000 ₪ וזאת על ידי הוצאה של 41 חשבוניות פיקטיביות, כולן לקבלן משנה שסיפק לו פועלים ונעלם ברגע שנפתחה חקירה. חיים בתמימותו, כלל לא ידע כי החשבוניות בלתי תקינות וכך גם מנהל החשבונות שלו, שהרשים באמינותו והגינותו את בית המשפט. מכיוון שהמדינה לא הוכיחה פעילות בזדון ולאור הנחת המוצא לגבי פעולה בתום לב מצידו של חיים, הוא זוכה מאשמה והתיק נגדו נסגר.

התנהלות אסורה במע”מ

חוק מס ערך מוסף מבדיל בין עבירות מס טכניות, שלא הייתה מאחוריהן כוונה פלילית ולכן נחשבות לקלות יותר גם ברמת הענישה, ובין עבירות מהותיות בהן התרחשה כוונה פלילית וזאת במטרה לבצע עבירות מע”מ ולהתחמק מתשלומי המיסים. הרשויות רואות בעבירות אלה כפגיעה קשה באמון, הן כלפיהן והן כלפי הציבור ממנו גונבים הלכה למעשה.

הפסיקה משקפת אלפי מקרים שבהם גם עוסקים נורמטיביים לחלוטין ושומרי חוק, שבסך הכל ביצעו טעות בתום לב מול מע”מ, נאלצו להתמודד עם ענישה כבדה הכוללת עונשי מאסר בפועל – דבר שמשתק ואף מרסק כליל את הקריירה הקיימת.

כיצד להתמודד עם חקירה או הגשת כתב אישום בגין עבירות מע”מ?

החוק מטיל אחריות מלאה על בעלי עסקים שמבצעים עבירות במע”מ, אך הוא איננו מסיר מהם את ההגנות המשפטיות והזכויות העומדות לרשותם. בכל מקרה של זימון לחקירה או בירור ולחילופין הגשת כתב אישום, ישנה הזכות להתייעץ עם עורך דין מיסים מיומן, שיוכל לשמור על הזכויות ולסייע לעבור את התהליך בצורה תקינה, הוגנת ושמציגה את עמדתו של הנאשם על הצד הטוב ביותר, במטרה לסיים את ההליך עם ענישה חמורה כמה שפחות.

עצת מומחה