מתחם אימונים חדש – לזכרם של נופלי כיתות הכוננות בשומרון

מתחם אימונים חדש – לזכרם של נופלי כיתות הכוננות בשומרון

מועצה אזורית שומרון וחטיבת שומרון חנכו מתחם אימוני לוט”ר מהמשוכללים בארץ, שישמש עבור אימוני כיתות הכוננות ומערכת הבטחון. יוסי דגן: “במקום הזה יצילו חיים לזכר הגיבורים הללו”

מועצה אזורית שומרון וחטמ”ר שומרון חנכו מתחם אימונים ללוחמה בשטח בנוי וללוחמה נגד טרור. מדובר במרחב גדול לאימונים מהמשוכללים בארץ, שהוקם לזכרם של יוסף טויטו הי”ד וקובי זאגה הי”ד, שני חברי כיתות כוננות בשומרון שנרצחו במהלך תפקידם כחברי כיתת כוננות, ע”י מחבלים שחדרו ליישוב מגוריהם.

טקס חנוכת המתקן התקיים בנוכחות ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן, מח”ט שומרון אל”מ רועי צוויג, מנהל אגף הבטחון במועצה יונתן שמחי, ומשפחות הנרצחים.

יוסף טויטו הי”ד היה מפקד כיתת הכוננות של איתמר בעת שמחבלים פרצו לבית משפחת שאבו ורצחו את האם רחל ושלושה מילדיה. טויטו היה הראשון להגיע לזירת האירוע ומיד עם הגעתו הוא חתר למגע עם המחבל במטרה לחסל אותו. בין טויטו למחבל החלו חילופי אש שבמהלכו הצליח טויטו לשתק את המחבל אך הוא נפצע אנוש בראשו ונהרג.

יעקב (קובי) זאגה היה חבר כיתת הכוננות בישוב אבני חפץ ובשנת 2004 חדרו מחבלים לתוך הישוב וניסו להיכנס לתוך ביתו. ילדיו שמעו את ניסיונות הפריצה, העירו אותו ובעודו שולח אותם לממ”ד המוגן, הלך זאגה ולקח את אקדחו, יצא מהדלת הקדמית ואיגף את הבית. משהתכוון לירות במחבל הרוצח, נתקע נשקו האישי במעצור, והמחבל ניצל את המצב וירה בו כדור בודד, פגע בצווארו והרגו במקום.

ראש המועצה אזורית שומרון יוסי דגן שיתף את בני המשפחה בתחושתו מהמעמד המיוחד. לדבריו, “האמת שאני מאוד מתרגש. קודם כל כי אני זוכר את האירועים האיומים האלה ואת הגבורה גם של יוסף וגם של קובי. זה לא טריוויאלי בכלל שאזרח קם, לוקח את הנשק שלו ורץ ראשון להציל חיים. זה משתלב עם הרוח הזו של המשפחות המיוחדות האלה שזכינו להיות ביחד איתם, וגם עם הרוח של התיישבות בשומרון. הרוח של עזרה הדדית, של מסירות נפש. מדינת ישראל לא הייתה קמה ללא מסירות הנפש של העם היהודי. ארץ ישראל נקנית בייסורים ואנחנו רואים גם שהיא נקנית וגם את הייסורים. אנחנו מצווים “ואומר לך בדמייך חיי” מתוך אותו הדם להצמיח חיים ולפתח עוד יותר את ההתיישבות”.

“אני באופן אישי מתרגש מאוד כי האתר הזה הוא לא עוד אנדרטה, אלא מקום שיציל חיים. באתר הזה גם כיתות כוננות, גם חיילים ויחידות מיוחדות יתאמנו. מח”ט שומרון, רועי צוויג שמגיעה לו הרבה תודה והערכה על הפעולות שלו, אמר לי היום שזו רק ההתחלה. עומדים להביא לפה עוד המון מבנים וזה עומד להיות אחד המקומות היותר מקצועיים ואיכותיים במדינת ישראל לאימונים. כמובן שזו גם נקודה יהודית נוספת כאן בגב ההר שבשומרון ומקום שיבואו אליו מכל הארץ, אזרחים וחיילים, בשביל ללמוד ולהציל עוד חיים לזכרם של שני הגיבורים האלו” הוסיף דגן.

מחט שומרון אל”מ רועי צוויג בירך גם הוא על הקמת מתקן האימונים ואמר:״במתקן זה יתאמנו כוחות צה״ל וכיתות הכוננות של היישובים על מנת שיוכלו לקיים את משימתם על הצד הטוב ביותר ולהגן על בטחונם של אזרחי ישראל שנמצאים בשומרון.״

“ישוב ארץ ישראל היה מאוד חשוב לקובי” סיפר אחיו של קובי, הרב אבשלום זאגה, במהלך הטקס. “ישוב ארץ ישראל מתוך אמונה בבורא עולם שהגענו לכאן בשביל לחזור לארץ של הקב”ה. כל הגישה של קובי הייתה שאנחנו לא נכנסים לכאן במבצרים, לא לשים חומה ולהגן על עצמנו ולהגיד מאחוריה שאנחנו הריבון בשטח. מבחינתנו הגישה הייתה שאנחנו אלה שצריכים להיות בשטח ולכן מבחינתו גם לא היה צריך גדר, זה רק היה מגביל אותו מלפרוץ החוצה. התפיסה שלו הייתה לא שאני עכשיו סוגר ונועל את עצמי אלא אנחנו יוצאים ומגנים על עצמנו.

“שאל אותי פעם מישהו אחרי הפיגוע – כשהתחילו היריות למה הוא פשוט לא אסף את המשפחה, רץ לממ”ד וסגר את הדלת? מי ששאל את זה לא הכיר את קובי. זו לא התפיסה שלו, אם יש אירוע בחצר הוא יצא החוצה והקיף את הבית. מכאן זה כבר מה שגזר בורא עולם, אבל הוא עשה את המאמץ שלו. עלינו מוטל לעשות את הדברים, את המעשים ולהיות אקטיביים, לפעול וליישב את ארץ ישראל ולהגן על עם ישראל. אני מאוד שמח שההנצחה שלו עוסקת בפעילות הגנה על תושבי האזור וכל הכבוד לכל העוסקים במלאכה” הוסיף וסיפר זאגה.

אלמנתו של יוסף טויטו, רחל, דיברה אף היא בטקס ואמרה: “זה מרגש אותי באופן אישי. זו ההנצחה הטובה ביותר ליוסף. זה מה שהוא היה רוצה, לחזק את הביטחון ואת כיתות הכוננות בשומרון. אני עדיין מרגישה חלק אינטגרלי בשומרון, הדם שלנו נמצא באדמה הזו, וכל התפתחות, בניה וצמיחה במקום זה דבר שמשמח אותי מאוד. אני מודה לכל מי שעסק בקידום הפרויקט הזה”.

גם למבנים שבהם השתמשו לבניית מתקן האימונים החדש יש היסטוריה ארוכה בשומרון. מדובר במבנים שהועברו במהלך הגירוש משא נור ולאחר מכן הורדו לשבי שומרון, שם הם הוצבו עד שנבנתה במקום שכונת מגורים חדשה. משהיה צריך לפנות את המבנים החליטו להשתמש בהם למען הקמת המתקן וכעת אנשי כיתות הכוננות של השומרון יוכלו להתאמן בהם ולהפיק מהם את המיטב.

המפעל הציוני חדשות שומרון כתבה ראשית