מונעות סרטן השד: ממוגרפיה שד, אולטראסאונד שד

מונעות סרטן השד: ממוגרפיה שד, אולטראסאונד שד

מתוך כל הבדיקות האפשריות בעולם הרפואה המודרנית, ישנן בכל זאת כמה שהן חשובות יותר מאחרות. בדיקות מצילות חיים אלו כוללות, בין היתר, בדיקות כמו ממוגרפיה שד, בדיקה חיונית שיכולה להציל את החיים שלך. כל אישה בעולם המערבי נמצאת בסיכון סטטיסטי גבוה למדי לחלות בסרטן השד. הסרטן הנוראי הנ”ל נפוץ בצורה יוצאת דופן, וזו אחת הסיבות בגינן הוא נחשב לאחד המסוכנים ביותר.

העניין עם סרטן, בעיקר סרטן השד, הוא שניתן להינצל ממנו, אפילו אם הוא כבר תקף. הדרך הטובה ביותר היא באיתור מוקדם ככל הניתן שלו, ואיתור זה נעשה על ידי בדיקות תקופתיות. הבדיקה העיקרית היא כמובן ממוגרפיה, בדיקה הסוקרת את רקמות השד מבפנים, ומתריעה בפני הרופאים לגבי הימצאות גושים חשודים בשד. בהימצא ממצא חשוד, יינקטו צעדים לצורך אבחנה, ובמידת הצורך, הליך כירורגי.

איך עובדת ממוגרפיה שד

בדיקת ממוגרפיה שד היא בדיקה שגרתית ולא יוצאת דופן. לפניכן כמה פרטים שחשוב שתדעו, כי ידע זה כוח, ובמקרה של סרטן השד, ידע זה כוח להציל חיים:

  • ממוגרפיה היא בדיקת רנטגן – כלומר חושפת את הרקמות בתוך הגוף לעין המצלמה
  • כמות הקרינה המוקרנת בבדיקת הממוגרפיה היא מזערית, בדיוק כמה שצריך לאיתור מוקדם של סרטן השד
  • הבדיקה החשובה הזו נחשבת כה חשובה בזכות יעילותה, שכן היא יכולה לאתר עד 90% ממקרי הסרטן הקטלני
  • בכדי לבצע את הבדיקה יש להפעיל לחץ מסוים על השד, בכדי לאפשר למכשור המתקדם לבצע עבודתו
  • בדיקה אינה פולשנית, אינה כואבת, אך בעקבות הלחץ שנוצר על השד עלול להיווצר כאב קל או אי נוחות זמנית
  • כל אי נוחות זמנית או כאב שנוצרים מהבדיקה צריכים לעבור מיד עם סיום הבדיקה (ובמידה ולא יחלפו, העניין ייבדק)
  • הבדיקה הזו, יעילה ככל שתהיה, לא יכולה להחליף את מכלול הבדיקות המלא, כולל בדיקה ידנית של כירורג השד

מתי לבצע ממוגרפיה ומי צריכה לבצע?

בגדול, כל אישה צריכה לבצע בדיקה שגרתית במכשיר ממוגרפיה. אך יש את אלו מאיתנו הנדרשות בכך יותר מאחרות. החל מגיל 50 ועד לגיל 75 כל אישה צריכה לעבור בדיקת ממוגרפיה אחת לשנתיים. במידה ואת מעל גיל ארבעים, ויש לך קרובת משפחה מדרגה ראשונה אשר חלתה בעבר או חולה כעת בסרטן השד, את צריכה לעבור בדיקה זו פעם בשנה. במידה ויש במשפחתך 2 קרובות משפחה מדרגה שנייה שחלו בסרטן השד, ואת מעל גיל 40, גם אז את צריכה להיבדק אחת לשנה.

לא רק סטטיסטיקות מובילות נשים לבצע ממוגרפיה שד. עם כל הכבוד למספרים הנ”ל, שבהחלט עושים עבודתם נאמנה, ותומכים באיתור מוקדם ובמניעה של סרטן השד בכל העולם, הרי שבסופו של דבר – את צריכה להרגיש. אם הרגשת גוש או משהו שאינו כשורה בשד, יש לפנות לרופא, ויכול להיות שתופני לבצע בדיקה ממוגרפית לשד.

בריאות