מה הופך את מרכז הגמילה למקום הנכון לפנות אליו?

מה הופך את מרכז הגמילה למקום הנכון לפנות אליו?

בימינו אנו קיימים מרכזי גמילה רבים לטיפול בהתמכרויות מסוגים שונים, המוצעים לפלחים שונים של האוכלוסייה. מבין ההיצע הרב קשה לעיתים לבחור ולדעת איזה מרכז גמילה מתוך המבחר יהיה המקום היעיל ביותר להשתחררות מן ההתמכרות. מרכז גמילה מומלץ צריך לכלול מגוון אפשרויות טיפול, מגוון תכניות גמילה, ואפשרות בחירה בין גמילה במוסד שיקום סגור לבין בחירה במוסד גמילה פתוח במסגרת הקהילה. כמו כן, קיימים מספר אלמנטים נוספים אשר חשוב כי ייכללו במרכז גמילה טוב אשר מסוגל לתת מענה לבעייתם של אנשים הסובלים מהתמכרויות.

כיצד לבחור את מרכז הגמילה הנכון?

כדי לעשות בחירה מושכלת ולבחור את מוסד הגמילה הנכון עבור אנשים עם בעיות התמכרות שונות, חשוב כי מוסד הגמילה הנבחר יכלול אפשרות לבניית תכנית טיפולים אישית עבור כל מטופל. מומלץ כי תכנית הטיפולים האישית תכלול אפשרות של קבלת לווי ותמיכה למטופל בתהליך גמילה עצמי. כמו כן, חשוב כי מרכז הגמילה יציע טיפול בסוגי התמכרויות שונים, דבר המחדד את המקצועיות של הצוות המטפל ומעמיד את בעיית ההתמכרות באשר היא במרכז הטיפול בכל התמכרות. אלמנט חשוב נוסף אשר חשוב כי מרכז יום לטיפול בהתמכרויות יכלול הינו הימצאותו של פסיכיאטר מומחה בתחום, בעל ניסיון רב בנושא ההתמכרויות ובעיות הנפש לסוגיהן. בנוסף, כל מרכז גמילה המכבד את עצמו כולל גם אפשרות להשתתפות בטיפול קבוצתי, המעניק למטופלים תמיכה מקבוצת השווים, המאפשרת להם תחושה של נורמליזציה, מעלה את תחושת המסוגלות העצמית שלהם ומספקת עבורם רשת סיוע גם במצבי משבר. ככל שמגוון קבוצות התמיכה הטיפוליות הוא רב יותר, כך גם גדלה האפשרות כי כל מטופל ימצא את הנישה שלו דרכה הוא יכול לבנות את עצמו ולהשתחרר מן ההתמכרות הקשה.

מה כולל תהליך הטיפול במרכז הגמילה?

תהליך הטיפול במרכז גמילה מהתמכרות, מתחיל בשלב ההימנעות מן החומרים המזיקים, או מן ההתנהגויות המזיקות. ההיקשרות של הפרט אל חומר או התנהגות מזיקים מספקת לו פתרון זמני לבעייתו, אך במקביל מכניסה אותו למצב של תלות והתמכרות לחומר או להתנהגות המזיקה, וכך מחריפה את בעייתו וגורמת לו לנזקים שונים בתחום הנפשי, הפיזי, החברתי והכלכלי. לאחר שלב ההימנעות מתחיל שלב חשיפת הבעיה הראשונית אשר גרמה להתמכרות והתמקדות בה. בהמשך מוצעות למטופלים אלטרנטיבות התנהגותיות הנעדרות בסיס התמכרותי ומחזקות את החוסן הנפשי שלו. מכון הרמוניה לטיפול בהתמכרויות מציע למטופליו לקחת חלק במגוון הטיפולים המומלצים, להיגמל מן ההתמכרות ולבנות את עצמם מחדש.

עצת מומחה