מה ההבדל בין חברה לבין עוסק מורשה?

מה ההבדל בין חברה לבין עוסק מורשה?

מתלבטים בין פתיחת חברה לעוסק מורשה ומעוניינים לדעת מהם ההבדלים העיקריים והבולטים בין שתי האפשרויות? האם כדאי לכם לפתוח עסק כחברה בע”מ או שעדיף לכם להקים חברה כעוסק מורשה? רבים מהיזמים מתלבטים כאשר עליהם לקבל החלטה ולבחור בסוג ההתאגדות המתאים ביותר לעסק שברצונם להקים, לכן הכנו עבורכם מדריך מפורט שיסייע לכם לקבל החלטה נכונה.

הגדרות

כדי להבין מהם ההבדלים הבולטים בין שני סוגי ההתאגדות העסקית חשוב להבין מהי חברה בע”מ ומהי צורת ההתאגדות של עוסק מורשה:

  • חברה בע”מ – חברה בע”מ מוגדרת כישות משפטית הנפרדת מבעליה ופעלת באופן עצמאי. בעל החברה מחזיק במניותיה והאחריות המשפטית אינה חלה על בעלי המניות, החברה יכולה לבצע תכנון מס, הכנסות החברה מופקדות לחשבון הבנק העסקי ובעל העסק יכול למשוך משכורת לעצמו, כמו כן עלויות התפעול יחסית גבוהות בהשוואה לשאר סוגי ההתאגדויות העסקיות האפשריות.
  • עוסק מורשה – צורת התאגדות עסקית נפוצה המתאימה בעיקר לעסקים קטנים, יש אפשרות להקים גם עוסק פטור, אך אם חוצים את תקרת ההכנסות כפי שנקבע בתקנות רשות המסים, יש לבחור באפשרות העוסק המורשה. העסק יכול לקזז מע”מ, להפיק חשבוניות מס, לקזז הוצאות שונות מההכנסות, ועליו לדווח אחת לחודש או חודשיים לרשות המסים.

הבדלים בולטים בין שתי צורות ההתאגדות

ההבדלים הבולטים בין פתיחת חברה בע”מ לעוסק מורשה הם רבים, למשל אופן פתיחת העסק. כדי לפתוח חברה בע”מ יש להגיש בקשה מסודרת לרשם החברות, וניתן להתחיל לעבוד לאחר קבלת ח”פ, כלומר מספר של חברה פרטית בתעודת התאגדות מטעם רשת החברות. כדי לפתוח עסק כעוסק מורשה, אין דרישה מיוחדת וכל אדם יכול לעשות זאת בקלות לבד או בעזרת עורך דין או רואה חשבון. הרישום מתבצע בלשכת רשות המסים בהתאם לאזור בו עומדים להקים את העסק.

עצמאי, בינוני או חברה גדולה. צילום: Pixabay

אחד ההבדלים העיקריים בין שתי צורות ההתאגדות הוא האחריות המשפטית. לעוסק מורשה אין הגנה והוא חשוף לתביעות אישיות נגדו כיוון שהוא בעל העסק, בעוד שחברה בע”מ מוגדרת כישות משפטית, לכן הבעלים זוכה להגנה במקרים של תביעות ותהליכי פשיטת רגל.

יש הבדל משמעותי גם בהיבט המיסוי על הכנסות ורווחי העסק, עוסק מורשה ישלם מס לפי התקנות בשיעור של 10% עד 50%, בעוד חברה בע”מ משלמת מס חברות, נכון לשנת 2017 המס עומד על 23%.

שיקול נוסף לגבי בחירת סוג ההתאגדות העסקית הוא מיתוג ותדמית החברה. ללא ספק חברה בע”מ מצטיירת כגוף גדול ומקצועי. יש חברות וארגונים, ציבוריים ופרטיים, המעדיפים להזמין שירותים וסחורה רק מחברות בע”מ, בעוד העוסק המורשה מאופיין לרוב כעסק קטן ופחות בטוח.

גם עלויות התפעול משתנות בין שתי האפשרויות, ולחברה בע”מ יש הוצאות גבוהות יותר בגלל דוחות שעליה לספק לרשות המסים, עלות הנהלת חשבונות כפולה היקרה יותר לעומת הנהלת חשבונות חד צידית כפי שנדרש מעוסק מורשה וכדומה.

צרכנות