מהי מערכת שליטה ובקרה ולמה היא משמשת?

מהי מערכת שליטה ובקרה ולמה היא משמשת?

מערכת שו”ב (שליטה ובקרה) מציגה מידע רחב ומגוון באופן חזותי ונוח, יש מגוון מערכות מתקדמות המציעות פתרון מקצועי ואיכותי להפעלה מרחוק של מפסקי ומערכות תאורה, לשליטה מלאה כמו פתיחת שערים חשמליים, דלתות ומנעולים, הפעלה מרחוק של מערכות מיזוג שונות, ניהול מערכות רמזורים והכוונת תנועה ועוד.

את המערכת אפשר לחבר למערכות ולמוצרים אחרים באמצעות פרוטוקול תקשורת, ובנוסף המערכות המתקדמות לשליטה ובקרה מסוגלות לספק התראות על תקלות שונות, לפעול על פי תרחישים מתוכנתים מראש, למשל כיבוי מערכות תאורה או מיזוג אוויר כדי לחסוך באנרגיה.

מאפייני מערכות שליטה ובקרה

יש מגוון רחב של מערכות שליטה ובקרה, בדרך כלל אלו מערכות גמישות ומתקדמות טכנולוגית שניתן לתכנת אותן בהתאם לדרישת הלקוח וצרכיו הייחודיים. המערכת לשליטה ובקרה מבוססת על תוכנה מתקדמת עם ממשקים נוחים וידידותיים למשתמש. יש לחבר את המערכת למוצרים כמו בקרים, לדוגמה בקר טמפרטורה, בקר כניסה וכדומה, ולמוצרים נוספים כמו ראוטרים, מחשבים, מרכזיות טלפוניה, מוני חשמל וגז, מערכות אל פסק, ציוד היקפי למחשבים כמו מדפסות וכיוצא בזה.

מערכת שו”ב עירונית. צילום באדיבות: אגף קש”ת, עיריית רמת-גן

המערכת מסוגלת להפעיל מרחוק מערכות אחרות, למשל פתיחת שער חשמלי לחניון תת קרקעי, כיבוי מערכות התאורה באצטדיון, כיבוי מערכות מיזוג לאחר שהעובדים שבו לביתם ועוד. כמו כן, המערכת המתקדמת לשליטה ובקרה מסוגלת לפעול לפי תרחישים קבועים ומתוכננים מראש, כך לדוגמה ניתן לתכנת את המערכת על פי לוח זמנים יומי, שבועי או חודשי, לפני זמני זריחה ושקיעה, לפי טווח טמפרטורות וכיוצא בזה.

ראוי לציים כי מערכת שו”ב יכולה גם לנטר מידע, לאחסן אותו בהתאם לצורך ולספק חיווי והתרעות בגין תקלות שונות. יש מערכות המסוגלות לשלוט מרחוק ברכיבים ובהתקנים המחוברים למערכת ויש מערכות המסוגלות לבצע שינויים שונים בתצורת הרכיב המופעל מרחוק.

שימושים נפוצים במערכת שליטה ובקרה

מערכות שו”ב נמצאות בכל מקום ולרוב אנו לא מודעים לקיומן. השימושים במערכות שלטה ובקרה הם רבים ומגוונים, ובכל התעשיות נהוג להיעזר במערכות הטכנולוגיות המתקדמות כדי לייעל את העבודה, לנטר תקלות בזמן אמת, לשפר תהליכי ייצור, לחסוך עלויות רבות וכדומה. השימושים הנפוצים של מערכת שליטה ובקרה הם:

  • ניהול מערכות בערים חכמות – המערכת מתאימה לניהול ערים חכמות באמצעות שליטה במספר מערכות שונות, למשל מערכת בקרת רמזורים, מערכות תאורה עירוניות, מערכות גינון והשקיה ועוד.
  • מערכות ייעודיות לתחום הרפואה – מגוון מערכות שליטה ובקרה המסוגלות לנהל מערכת שלמה של בתי חולים וארגוני בריאות, ניהול מרחוק של ציוד ומכשור רפואי, מערכת בקרה מבנה, מערכות בקרת כניסה במוסדות רפואיים וכדומה.
  • מערכות פיקוח ובקרת כניסה – פתרון מושלם לניהול ולניטור מערכות פיקוח ובקרת כניסה, לרבות מערכות המותקנות במפעלים, בתעשייה הביטחונית ועוד.
  • מפעלי תעשייה – המערכת מסוגלת לנהל ולנטר את קווי הייצור, לבצע ולעקוב אחר בקרת תהליכים, לספק דוחות רלוונטיים, לנהל את מערכת הכניסה וכדומה.
צרכנות