מהו מבחן מוקסו ועד כמה הוא אמין

מהו מבחן מוקסו ועד כמה הוא אמין

מבחן MOXO, בעברית מוקסו, הוא מבחן ייעודי לבדיקה ולאבחון של הפרעות קשב וריכוז. זהו מבחן ממוחשב לצורך הערכה תפקודית של הנבחן, שיטת הבדיקה פותחה בשנות האלפיים ובאמצעותה אפשר לאבחן בדיוק גבוה יחסית הפרעות קשב וריכוז בעיקר אצל ילדים עד גיל 12.

במבחן זה, הנעשה באופן ממוחשב, בוחנים תפקוד מתמשך בשילוב הפרעות שונות על מנת לבדוק את יכולתו של הנבחן בפרמטרים חשובים ועיקריים כגון: קשב, תזמון, היפראקטיביות ואימפולסיביות. מבחן מוקסו בנוי על סדרת מצבים הלקוחים מהחיים האמיתיים בחיי הנבדק, ומשלבים במצבים אלו גורמים מסיחי דעת. כדאי לדעת כי התוכנה המשמשת לאבחון MOXO פותחה בישראל, ומומחים רבים טוענים כי המבחן הממוחשב מהווה כלי אמין יותר לעומת תוכנות ממוחשבות ומבחנים אחרים להערכת הפרעות קשב וריכוז.

מהלך המבחן

המבחן מבוסס על מספר שלבים בהתאם לגיל הנבדק. לילדים בטווח הגילים 12-6 מבצעים מבחן האורך כ-15 דקות, ולנבחנים מעל גיל 13 מבצעים מבחן האורך כ-18 דקות. במבחן מציגים לעיני הנבדק מספר מצבי חיים בשילוב גורמים מסיחים קוליים, ויזואליים, או שילוב של שניהם. המבחן כולל שמונה שלבים השונים ברמת המורכבות וכמות הסחות הדעת, כאשר בשלב הראשון והאחרון אין גורמים מסיחים.

במהלך אבחון מוקסו הנבדק נדרש ללחוץ על מקש הרווח במקלדת כאשר מוצגת במסך מטרה שהוגדרה מראש, המבחן עצמו מתקיים ברצף וללא הפסקה כדי למדוד את היכולות הקוגניטיביות, ובעיקר למדידת משתני קשב, תזמון, אימפולסיביות והיפראקטיביות.

צילום: rawpixel

תוצאות המבחן

לאחר השלמת המבחן הממוחשב מחלקים את תוצאותיו לשתי קטגוריות ומכינים גרף ביצוע בהתאם לעליית רמת הקושי של שלבי האבחון. קטגוריה אחת כוללת פרופיל קשבי והאחרת כוללת פרופיל אישי. הפרופיל הקשבי מבוסס בין היתר על השוואה לבני גילו ומינו של הנבחן בעוד שהפרופיל האישי הוא עצמי. הנבחן מקבל ציון בכל קטגוריה ובעזרת ניתוח הציונים אפשר להעריך יכולות כמו התמדה במשימה ועוד.

אמינות גבוהה

מבחן MOXO הפך לכלי מרכזי באבחוני הפרעות קשב וריכוז, זהו מבחן יחסית חדש שפותח בשנות האלפיים, לכן יש מומחים הטוענים כי המבחן עדיף בהשוואה לבדיקות אחרות כגון מבחן TOVA. כדאי לדעת כי מבחן מוקסו אמין במיוחד ואחוז הדיוק שלו מגיע לכ-95 אחוזים, לעומת אחוז הדיוק של 80 עד 85 אחוזים במבחן טובה.

במבחן מוקסו לא לוקחים ריטלין או תרופה כימית אחרת, לכן הורים רבים מעדיפים שיטה זו. עם זאת, יש לבצע מבחנים נוספים כדי לקבל אבחון מדויק ומעמיק. את מבחני ה-MOXO אפשר לעבור במגוון מכונים המתמחים בכך, בדרך כלל אפשר לקבל הנחה משמעותית בעלות המבחן אם יש הסדר כספי עם קופת החולים אליה שייכים.

חשוב לתאם תור למבחן מוקסו רק במכון מקצועי ובעל ניסיון רב, לאחר ניתוח תוצאות המבחן אפשר להתאים את הטיפול המתאים ביותר לנבדק ולסייע לו.

דעות