למרות פסק הדין החלוט – בג”ץ נתן ארכה נוספת לפינוי בהסכמה בחאן אל אחמר

למרות פסק הדין החלוט – בג”ץ נתן ארכה נוספת לפינוי בהסכמה בחאן אל אחמר

במהלך דיון שהתקיים היום (רביעי) בבג”ץ בעתירות הרשות הפלשתינית נגד פינוי חאן אל אחמר, ניסה הרכב השופטים בנשיאות השופט חנן מלצר, לכפות על הצדדים להגיע לפשרות. השופט מלצר עצר את הדיון לשעתיים למרות שכבר בתחילת הדיון הצהירו עורכי הדין של הרשות הפלשתינית, כי אינם מוכנים לאף הצעת פשרה באתר חלופי. המדינה אף היא הודיעה כי לאורך עשר השנים בהם מתנהל ההליך, כל ניסיונות הפשרה נדחו על ידי העותרים, ולפיכך ביקשה המדינה לדחות את העתירה על הסף.

חאן אל אחמר. צילום: רגבים

בסיום ההפסקה ובמהלך הדיון הודיעה המדינה כי היא מוכנה להקים על חשבונה בתחומי השכונה החדשה באבו דיס אוהלים משפחתיים לקליטת מפוני חאן אל אחמר, וכי בית הספר החלופי שבנייתו הושלמה, יחובר לחשמל ולמים בימים אלו.

המדינה הבהירה לבגצ שאין כל סיבה להמשך דיונים וכי הכל כבר נטען במשך עשור של דיונים וכי ההליך גובל כבר בביזוי בית המשפט. עם זאת הודיעה לאור לחצי השופט מלצר כי במידה ותושבי חאן אל אחמר יסכימו לפינוי מרצון וללא אלימות בתוך כשבוע, היא מסכימה לבחון בחודשים לאחר הפינוי את האפשרות להסדרת אתר חלופי ממזרח ליישוב מצפה יריחו.

מנגד עתרו תנועת רגבים ותושבי כפר אדומים בדרישה לממש את פסק הדין החלוט לאלתר, על פי עקרוונות סופיות הדיון ו’מעשה בית דין’, ולא לאפשר לרשות הפלשתינית למסמס את פסק הדין.

בנוסף למרות שהמאחז ממוקם על אדמות מדינה ובתחומי תכנית המתאר של הכביש המהיר מירושלים לים המלח, הפלשתינים שלפו טענה חדשה לפיה האדמות בחאן אל אחמר הינן בבעלות פרטית אם כי לא הציגו הוכחה לכך.

למרות שהפלשתינים הצהירו שוב ושוב כי הם מסרבים להצעה החלופית, קבע ההרכב בראשות השופט מלצר, כי בתוך חמישה ימים תגיש המדינה את עיקרי התכנית החלופית המוצעת בכפוף לפינוי מוסכם, ולאחר מכן יגישו העותרים את עמדתם ביחס לתכנית, ויוכלו להגיש מסמכים נוספים בנוגע לטענת הבעלות לעל הקרקע.

בפורום עוטף ירושלים מסרו: די היה לראות כיצד התנהל הדיון היום כדי להבין כיצד נוהג הבגצ בנוקשות בפינוי יישובים יהודים אל מול הגמישות כשמדובר בעבריינות בניה פלסטינית הנבנית ע״י הרשות הפלסטינית והאיחוד האירופי. יש פסק דין חלוט לפינוי המאחז ואנו מצפים מהשופטים למרות הלוליינות המשפטית שהוצגה היום בין כתלי בית המשפט להוכיח שבאמת מדובר בבית המשפט העליון לצדק ולהורות באופן מיידי על פינוי המאחז הבלתי חוקי ללא כניעה לתנאים מצד העבריינים הפלסטינים״

עו״ד אבי סגל מתנועת רגבים ופורום עוטף ירושלים שנכח בדיון אמר כי ”באופן מקומם ביותר, תוך פגיעה בעקרון סופיות הדיון ומעשה בית דין, בג”ץ החליט לפתוח את פסק הדין, ולתת זמן נוסף שברור שלא ישיג דבר, למרות שברור כי העתירות החדשות מטעם הרשות הפלשתיניות נועדו למוסס את פסק הדין. אנחנו מצפים שבג”ץ יוציא פסק דין לפינוי והריסה של הכפר הבלתי חוקי, וישים סוף למהלך של הרשות הפלשתינית הפועלת להשתלט על אדמות המדינה”.

Uncategorized כתבה ראשית