כיצד לטפל בכאבי ראש כרוניים שלא נעלמים?

כיצד לטפל בכאבי ראש כרוניים שלא נעלמים?

כאב ראש הוא הרבה יותר מדימוי לבעיה מעיקה. יש אנשים שסובלים מכאבי ראש לא מוסברים רפואית והם אינן מסוגלים להתמודד אתם בדרך אחרת מלבד שימוש בכדורים במינון גובר. אבל יש לכך פתרון חלופי שמחזיר לכם את השליטה על הבריאות ואיכות החיים שלכם

בתוך שלל הבעיות הרפואיות הכרוניות שמוכרות לנו, כאבי ראש תופסים מקום מרכזי גם כביטוי לבעיה קשה לפתרון, ולא בכדי. כאשי ראש נחשבים לסימן שמאותת לנו על בעיה, בדרך כלל פיזית. זה יכול להיות כאב ראש בגלל מתח ולחץ נפשי, עייפות וחוסר שינה, בעיות ראייה, התייבשות, סימפטום נלווה למחלה כמו שפעת ועוד. המקרה הגרוע ביותר שיכול להיות מקושר לכאב ראש הוא בעיה נוירולוגית או גידול כלשהו.

מתי כאב ראש הופך לבעיה כרונית?

הישנות כאב הראש מאלצת אותנו לעקוב ולבדוק מהו המקור, במיוחד כשכאב ראש חוזר על עצמו בתדירות גבוהה. במקרה כזה רק בדיקות רפואיות ייתנו לנו מענה מוסמך מה קורה לנו. הקושי שלנו להתמודד עם כאבי ראש מתחיל בשני מקרים נפוצים:

  • כאשר כאב הראש אינו מקושר לשום ממצא פתולוגי שמצביע לנו על הסיבה לכך, ואנחנו מתרגלים לקחת תרופות לשיכוך כאבים כדי שנוכל לתפקד כרגיל. במקרים כאלה כאבי הראש תוקפים ללא סיבה נראית לעין ובמועדים לא צפויים.
  • כאשר כאבי הראש קשורים לבעיה ידועה לנו אבל לא תמיד ניתנים למניעה, כמו לחץ נפשי ומתח, אכילת מאכלים מסוימים או אימוץ העיניים או בעיה אחרת, ואנחנו רוצים לנסות להפחית את מינון התרופות שאנחנו נוטלים בגללם.

כיצד אפשר לטפל בכאבי ראש כרוניים?

לאחר אבחון רפואי והבנת הדפוס של כאב הראש שאינו מיגרנה, אנחנו זקוקים לשיטות טיפול שונות לפי מצבנו ולפי העדפתנו. יש טיפול תרופתי כמובן, אבל הוא כרוך בלקיחת תרופות ללא הפסקה ובמינון גובר. אחת השיטות האלה היא שיטת טיפול קוגניטיבי התנהגותי המוכרת גם בשם CBT משולב ביופידבק.

צילום: pixabay

השיטה מבוססת על שינוי תפיסת המציאות והכרת היכולות השכליות של האדם, כך שהוא יוכל להשתמש בהן כדי לשלוט במדדים הגופניים שלו ולהצליח בהרגעת כאבים שונים, כולל כאבי ראש. במקרים שבהם אין לכאב הראש בסיס פיזי להיווצרותו, אפשר לטפל בסיבה הרגשית והקוגניטיבית לכך, שגורמת לכאב הפיזי. השינוי שנוצר תוך כדי העבודה משפיע גם על התגובה הרגשית והגופנית.

שיטת ביופידבק נגד כאב הראש

ביופידבק הוא כלי למדידת השינויים הפיזיים שקורים במצב רגשי מסוים על ידי חיבור הגוף לצג שמודד כמה פרמטרים חיוניים, מלחץ דם ופעימות לב ועד תגובת העור והזעה. כשאדם מקבל הנחיות לפעולה להפחית את הגורמים לכאב הראש שלו או כל בעיה אחרת, הוא יכול לראות מיד את התגובה של הגוף שלו למידת השליטה בו.

אם כך, האם אפשר לשלוט בכאבי ראש?

אמנם, כל איש והסיבות שלו לכאבי הראש והבעיות שנובעות מתפיסת המציאות המסוימת שלו. אולם על ידי טיפול בביופידבק ו-CBT אפשר לטפל בתסמין זה, בהנחה שהוא נובע מבעיה שניתנת לשליטה. אם כאבי ראש נובעים מלחץ נפשי קבוע שנגרם בגלל סיבות מסוימות, שינוי ההתייחסות לאותן סיבות יכול בהחלט לגרום להפחתת כאבי הראש ולתדירות שלהם, או לפחות להחליש את עוצמתם.

בדרך זו טיפול בביופידבק מחזיר את השליטה בגופכם, מחדש את שגרת החיים נטולת הכאבים שלכם ומחזקת אתכם בכל התמודדות שהיא, שממנה נובעים כאבי הראש שלכם. ביופידבק נותן לכם כלים לשליטה ביותר מכך, ומומלץ לנסות זאת כדי לשפר את איכות חייכם.

המאמר נכתב ע״י עפר בר נחום – מטפל cbt מוסמך 039411772

 

צרכנות