”יהודה ושומרון הופכים להיות פח הזבל של המדינה”

”יהודה ושומרון הופכים להיות פח הזבל של המדינה”

כנס מיוחד שיתקיים השבוע, יעסוק במחדלים האקולוגיים ביהודה ושומרון שפוגעים בתושבים היהודים והפלסטינים כאחד ומזהמים את מי התהום של מדינת ישראל. ירון רוזנטל, מיוזמי הכנס: “יהודה ושומרון הופכים להיות פח הזבל של המדינה; הזיהום ביו”ש יהיה אסון שיפגע באוכלוסיה של מיליונים”

כנס בנושא איכות הסביבה ביהודה ושומרון יתקיים לראשונה ביום חמישי הקרוב (12.1) בביה”ס ללימודי הסביבה ע”ש פורטר באוניברסיטת תל אביב. בכנס, יוצגו המחדלים האקולוגיים הקיימים ביהודה ושומרון הפוגעים בתושבים, הן היהודים והן הערבים, וכיצד ניתן לפתור אותם. יוזמי הכנס מזהירים כי המצב האקולוגי ביו”ש מתקרב לנקודת אל חזור: “הזיהום הולך וגובר, באין מישהו שפועל בשטח למנוע את המחדלים, מיליוני התושבים היהודים והפלסטינים כאחד פשוט ייפגעו”. ארגונים רבים ייקחו חלק בכנס, וביניהם: בית ספר שדה כפר עציון, איגוד ערים לאיכות הסביבה בשומרון, המרכז הביו-אזורי, בית ספר שדה עפרה, ירוק עכשיו, קרן ירושלים ירוקה ובית הספר ללימודי סביבה ע”ש פורטר באונ’ תל אביב. בנוסף, יישאו דברים מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה ישראל דנציגר, חברי הכנסת מוטי יוגב ויעל כהן-פארן, מזכ”ל מרצ מוסי רז, נציג אקופיס מזה”ת, אישי ציבור, עיתונאים ועוד.

יהודה ושומרון הופכים לפח זבל. צילום: עמיעד טאוב

ירון רוזנטל, מנהל בית ספר שדה כפר עציון ומיוזמי הכנס מדגיש “בגלל הויכוח על עתיד השטח, הסביבה עצמה נפגעת באופן קשה וכתוצאה מכך ניזוקים ישראלים ופלסטינים כאחד. על רקע היעדרם של מנגנוני פעולה ואכיפה אפקטיביים המשבר הסביבתי הולך וגובר”.

“כמות הביוב הגולמי המוזרם מידי יום אל נחלי יו”ש, כדוגמת נחל הקדרון, נחל פרת, נחל אלכסנדר נחל חברון ואחרים היא אדירה”, מבהיר רוזנטל, “מי הביוב האלה מחלחלים למי התהום של מדינת ישראל ומזהמים את מקורות המים של כולנו. צריך להבין שביו”ש ישנם כ-2 מיליון פלסטינאים שמייצרים מידי יום כ-2000 טון אשפה כשפחות מחצי מזה מגיע לאתרי פסולת. ויותר מכך, יו”ש הופכת לפח הזבל של ישראל מאחר וקבלנים מעבירים זבל את המחסומים ומטמינים אותם ביו”ש כי כך הם פטורים מתשלום בעד הטיפול בזבל” מזהיר רוזנטל.

מארגני הכנס אומרים כי המטרה היא להביא יחדיו אנשי סביבה, מקבלי החלטות, מומחים, נבחרי ציבור, אנשי אקדמיה, עובדי שלטון מקומי ונציגי חברה אזרחית לדיון משותף במצב הנוכחי ובאתגרים וההזדמנויות הטמונות בחלופות שונות למצב הנוכחי של סכסוך מתמשך ומעמד משפטי סבוך היוצר חלל של רגולציה ואכיפה. בכנס יוצג דו”ח מקיף שימחיש באמצעות תמונות וסרטוני וידאו את המפגעים הסביבתיים בשטח. בנוסף, לקראת הכנס, הכריז מנכ”ל המשרד להגנת הסביבה, ישראל דנציגר כי יוקם פורום משותף לכל הגורמים לטובת קידום נושא איכות הסביבה ביו”ש.

“הכנס מבקש לבחון סוגיות שונות ובהן מה הן הדרכים לקיים שיתוף-פעולה סביבתי ישראלי -פלסטיני בהיעדר הסדר” אומר רוזנטל ומבהיר כי על רקע כך צריך לבדוק “מה הן חלופות ההסדרה הקיימות והאם קיימים מנגנוניים חדשניים או חליפיים להתמודדות מדינית, רגולטורית וסביבתית מקצועית עם המשבר הסביבתי הקיים”.

חדשות גוש עציון והר חברון חדשות שומרון