טיפול בנחירות: מדוע זה חשוב?

טיפול בנחירות: מדוע זה חשוב?

מהן נחירות? מה גורם לתופעת הנחירות? האם נחירות מסוכנות לבריאות האדם? מהן דרכי הטיפול המומלצות לסובלים מנחירות?

ובכן, תופעת הנחירות אופיינית בעיקר לגברים, אך גם נשים עשויות לסבול מנחירות קשות במהלך השינה בלילה. תופעת הנחירות גורמת למטרד קשה ופוגעת באיכות החיים, אך מעבר למטרד המשפיע בעיקר על שאר בני המשפחה, הנחירות מהוות תסמין לבעיה רפואית מסוכנת הנקראת דום נשימה בשינה. לכן, חשוב לעבור אבחון מקצועי ולקבל טיפול מתאים.

מהי נחירה?

נחירות, באנגלית: Snoring, הן קול שנוצר בגלל רטט ברקמות הרכות בדרכי הנשימה העליונות. את הנחירות ניתן לשמוע במהלך השינה בלילה. לרוב, שומעים את הנחירות בזמן השאיפה כאשר מכניסים אוויר לריאות, יש מצבים בהם שומעים את הנחירות גם בזמן שאיפה, כלומר במהלך הוצאת האוויר מהריאות.

אנשים רבים נוחרים מידי פעם, אך יש לא מעט גברים ונשים הנוחרים באופן קבוע. הנחירות נגרמות בגלל תנגודת מוגברת למעבר האוויר בדרכי הנשימה העליונות. הנחירות עלולות להעיד על קיומה של תסמונת דום נשימה בשינה, מצב שבו דרכי האוויר העליונות נסגרות וצונחות מטה לכן האוויר אינו מגיע לריאות וכתוצאה מכך חלים תהליכים נוספים בגוף כמו ירידה משמעותית ברמת החמצן בדם והפרשה מסיבית של הורמוני סטרס.

צילום: Freepik

חשוב לציין כי תסמונת דום נשימה בשינה היא בעיה רפואית נפוצה בקרב גברים ונשים, מטופלים הסובלים מהתסמונת לאורך זמן נמצאים בקבוצת סיכון למחלות לב וכלי דם, לשבץ מוחי, לבעיות כמו לחץ דם גבוה, לעייפות כרונית, לפגיעה משמעותית באיכות החיים ועוד. הנחירות מהוות סמן עיקרי לתסמונת דום נשימה בשינה לכן אם אתם נוחרים מומלץ לפנות לרופא בהקדם האפשרי.

הנחירות עשויות לנבוע מסיבות נוספות, לא רק בגלל תסמונת דו נשימה בשינה. הנחירות עלולות להופיע בגלל גודש באף, מצבי עודף של תת פעילות של בלוטת התריס, שקדים מוגדלים, מבנה לקוי בעצמות הפנים, אף סתום ועוד. הנחירות לא בהכרח מעידות על בעיה רפואית המחייבת טיפול, אך אין להקל ראש בתופעה וחשוב לבדוק מהן הסיבות לנחירות.

אבחון ודרכי טיפול

אבחון נחירות מתחיל בתשאול ובדיקה גופנית אצל רופא משפחה. בהתאם לצורך הרופא יפנה אתכם לבדיקה במעבדת שינה לצורך אבחון תסמונת דום נשימה בשינה והתאמת הטיפול בנחירות. אם הרופא חושד שהנחירות נגרמות בגלל בעיה רפואית כמו נזלת כרונית או מחיצה לקויה באף, הרופא יפנה אתכם לבדיקה על ידי רופא אא”ג.

יש כמה שיטות טיפול יעילות לתופעת הנחירות:

  • הפחתה במשקל ושינוי תזונה.
  • הימנעות מאלכוהול וסיגריות לפני השינה.
  • שינוי בתנוחת השינה – מומלץ לישון על הצד ולא על הגב.
  • תרסיסי אף להקלה על הגודש באף.
  • מדבקות להרחבת הנחיריים.
  • ניתוח לתיקון סטייה במחיצות האף ולשיפור זרימת האוויר בחלל האף.
  • התקן אפי ייעודי.
  • מכשיר סיפאפ.

אחת מהשיטות המומלצות ביותר לסובלים מנחירות היא שינה עם מכשיר cpap, המכשיר מזרים אוויר בלחץ קבוע כדי לאפשר מעבר חופשי של האוויר לריאות, יש להתרגל לשינה עם מסכה על הפנים ובאמצעות המכשיר ניתן להקל על תופעת הנחירות ולאפשר למטופל לישון היטב בלילה.

Uncategorized