זיקוקים ביום העצמאות: סיוט לכלבים וסכנה ממשית לבריאותם

זיקוקים ביום העצמאות: סיוט לכלבים וסכנה ממשית לבריאותם

במהלך יום העצמאות ה-71 למדינת ישראל יתקיימו אירועי חוצות ומופעי זיקוקים בכל רחבי הארץ וכמובן גם מקומן של הרשויות המקומיות והישובים ביהודה שומרון ובנימין לא ייפקד. לרובנו החוויה תהיה מהנה, אך למרבה הצער הכלבים ייהנו הרבה פחות ממופעי הזיקוקים שמלווים בקולות נפץ ופיצוצים, עבורם מדובר בסיוט ובסכנה בריאותית ממשית.

לפני מספר ימים עדכנו כי באלקנה החליט ראש המועצה על חגיגות יום עצמאות שקטות, וזאת על מנת שלא להבהיל ולפגוע בנפגעי טראומה ביישוב.

עתה, להבדיל, מצטרפים בארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות מתריעים כי קולות הפיצוצים של הזיקוקים עלולים לגרום לכלבים חרדות ולבהלה גדולה שבעקבותיהם הם יברחו, ייעלמו ואף עלולים להידרס.

בריחת הכלבים מבעליהם ביום העצמאות הפכה לתופעה. הכלבים מתחילים לרוץ, ולאחר זמן מה, הם נרגעים אבל  הם לא יודעים היכן הם נמצאים וכיצד לשוב הביתה. כך, הכלביות ברשויות המקומיות וכן אלו של האגודות והעמותות מתמלאות בתקופה זו בכלבים שלא רק עברו חוויה מבהילה אלא אף איבדו את ביתם ואת משפחתם.

צילום: Pixabay

גם כלבים ממושמעים, שאינם נוהגים להתרחק מבעליהם, ואפילו כלבי שמירה שחונכו בקשיחות, עלולים להיבהל מאד ולברוח וזאת משום שחוש השמיעה של כלבים מפותח הרבה יותר מחוש השמיעה של בני האדם ולכן הם שומעים כל דבר בעוצמה מוגברת עד מאוד.

בארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות ממליצים להימנע מלקחת את הכלבים לאירועים עם זיקוקים, להשאירם בבית ולדאוג להם לסביבה בטוחה:

  • יש לסגור היטב פתחי יציאה אפשריים כגון דלתות וחלונות. זאת על מנת למנוע הימלטות הכלב. נסו גם לבודד את סביבתו וליצור ככל הניתן הגנה מפני הרעש. רצוי אף לסגור את הכלב באחד מחדרי הבית על מנת להקנות לו בטחון רב יותר.
  • מומלץ להשאיר את הטלוויזיה או הרדיו פתוחים על מנת שיכסו במידת מה על רעש הזיקוקים.
  • אם הכלב נמצא בחצר – יש לדאוג שהחצר והשערים אליה יהיו סגורים ונעולים. אם הכלב קשור יש לוודא שהקשירה יציבה ועמידה ולא תאפשר לכלב להשתחרר.

במקרה שהכלבים נחשפים לרעש הזיקוקים מומלץ לפעול על פי ההוראות הבאות:

  • בסביבת זיקוקים או רעשים קיצוניים – שבו ליד הכלב, ודאו כי הוא קשור היטב והרגיעו אותו בליטופים ובדיבור ופנקו אותו עם משהו טעים לאכול – זאת במטרה לקשר את החוויה הלא נעימה שכלבכם עובר לדברים חיוביים.
  • במקרים קיצוניים ורק על פי המלצת הווטרינר המטפל בלבד, ניתן להשתמש בתרופות נוגדות חרדות.

ד”ר אבי צרפתי, יו”ר ארגון הרופאים הווטרינרים ברשויות המקומיות: “במקרה שמצאתם כלב משוטט עם קולר, ולאחר יום העצמאות כמו בשנים קודמות יהיו לא מעט כלבים שכאלה, דווחו למחלקה הווטרינרית העירונית הקרובה או גשו אליה. בנוסף לכך ניתן לגשת לכל מרפאה וטרינרית לבדיקת שבב ללא עלות, בכל כלב בעל רישיון מושתל שבב תת עורי מזהה הרשום במרכז הרישום הארצי. הרשות הווטרינרית תדע לאתר את הבעלים והכלב יוחזר אל ביתו בשלום. שמרו על הכלבים, הימנעו מלקחת אותם למופעי זיקוקים ואם אין ברירה, הקפידו שיהיו קשורים ברצועה וצמודים אליכם כדי שתוכלו להגן עליהם. חג עצמאות בטוח ושמח לכולנו”.

דעות כתבה ראשית