זינוק של 75% בהתחלות הבנייה ביו”ש ב-12 החודשים האחרונים

זינוק של 75% בהתחלות הבנייה ביו”ש ב-12 החודשים האחרונים

אזור יהודה ושומרון הופך משנה לשנה ליעד אטרקטיבי בקרב רוכשי הדירות, ובהתאם היקפי הבנייה בו גדלים. מניתוח נתוני הלמ”ס שבוצע בחברת שיווק הנדל”ן דרא, עולה כי ביו”ש החלו להיבנות ב-12 החודשים האחרונים (יולי 2021 עד יוני 2022) סך של 3,117 דירות חדשות – זינוק של 75% לעומת התחלות הבנייה במחוז זה ב-12 החודשים הקודמים. ביו”ש היו גם כ-1,800 דירות שבנייתן הסתיימה ב-12 החודשים האחרונים, וניתנו בו היתרי בנייה ל-3,715 דירות חדשות. 

ניתוח נתוני הלמ”ס שבוצע בחברת שיווק הנדל”ן דרא, מגלה כי יו”ש הוא כבר לא רק צמודי קרקע – הבנייה הרוויה מתרחבת, ובהתאם המחירים עולים.

אם בעבר הבנייה ביהודה ושומרון התמקדה בעיקר בצמודי קרקע, בשנים האחרונות החלו להיבנות יותר ויותר דירות בבנייה רוויה. במחצית הראשונה של 2022 החלו להיבנות ביו”ש כ-470 דירות צמודי קרקע (בניינים בני 1-2 קומות), עוד 236 דירות החלו להיבנות בבניינים בני 3 קומות, כ-320 דירות בבניינים בני 4 קומות, כ-100 דירות בבניינים בני 5 קומות, ועוד כ-200 דירות בבניינים בני 6-9 קומות.

דרור אוהב ציון, מנכ”ל ובעלי חברת שיווק הנדל”ן דרא, המשווקת ביו”ש 6 פרויקטים ובהם כ-500  יחידות דיור, מציין כי “בשנים האחרונות נפרצו גבולות מחיר חדשים באזור יו”ש ונשברו תקרות זכוכית מבחינת מחירי מכירה של דירות ובתים. הביקוש מתרכז בעיקר בישובים הממוקמים בחלק המערבי של יו”ש, בקרבת ערים גדולות והנגישים מבחינת תחבורה. בחלק מהישובים ניתן למצוא כיום גם בתים פרטיים וגם דירות בבניה רוויה. הרכישה בישובים אלו היא רכישה על בסיס כלכלי של משפחות המחפשות איכות חיים ומחיר נוח. אנחנו נתקלים יותר ויותר במשפחות אשר פעם לא חשבו על יו”ש כאלטרנטיבה והיום רואות ביו”ש מקום לגיטימי לרכישה”.

בנייה.צילום: עמיעד טאוב

נתי כרמי, משנה למנכ”ל חברת תצפית נדל”ן הבונה ביו”ש, מחזק את דברי אוהב ציון ואומר כי “אזור יהודה ושומרון הפך ל’גוש דן המזרחי’ של מדינת ישראל. מדובר ברצועה עצומה שיש בה עתודות קרקע משמעותיות למדינה, בקרבה משמעותית למרכזי תעסוקה ממערב. באמצעות הבנייה ביו”ש, המדינה מצליחה לחבר בין מזרח למערב בישראל, ובכך לא מעמיסה על כבישי האורך המרכזיים מצפון לדרום, מאפשרת נגישות גבוהה, גיוון בתמהיל הדירות והן במחירים, ומושכת אוכלוסיה איכותית לרכוש שם דירות. זה נותן אופק משמעותי למדינה שמשבקשת לפזר את הביקושים”.

אוהב ציון וכרמי צופים המשך התפתחות ובנייה ביהודה ושומרון, עקב מחירי הדירות המאמירים במרכז והמחסור החמור בדירות שם, כמו גם הודות לפיתוח תשתיות ביו”ש. “מי שירצה לגור במחיר שפוי ובדירה אטרקטיבית מבחינת תמהיל, מפרט ואיכות, ובצפיפות נמוכה לדונם, יוכל לקבל את זה רק ביהודה ושומרון. המצב הביטחוני לא ירתיע, כי עובדה בשטח – האוכלוסיה ביו”ש רק גדלה, זה קורה כיום ויקרה בעתיד, ולא רק מטעמי אידאולוגיה”, לדבריהם.

כתבה ראשית נדל''ן