זוכרים את 22 הנופלות מהקרב בכפר עציון

זוכרים את 22 הנופלות מהקרב בכפר עציון

שר התרבות והספורט חילי טרופר וסגן שר הבטחון אלון שוסטר שלקחו הבוקר חלק בטקס התייחדות עם 22 החיילות שנפלו בכפר עציון עצרו לרגע הכל וכרעו ברך כדי לשמוע את סיפורה המרתק של שרה (דורון) צהר לבית לנדאו מרחובות, ניצולת שואה מפולין, שאיבדה בגיל 12 את כל משפחתה. עלתה ארצה, השתתפה בהגנה על משואות יצחק בקרבות תש”ח, סייעה בטיפול בפצועים, ונפלה בשבי הירדני שם גם שמעה שקמה מדינה. (מצ”ב תמונה מהמפגש). שרה ששמעה על אירוע ההצדעה בחרה לבוא ולחלוק כבוד לחברותיה. השר טרופר אמר “זכינו בימים שבין שואה לתקומה לפגוש את מגש הכסף עליו הוקמה מדינת היהודים”.

סגן השר שוסטר שנשא דברים מעל לבונקר בו נפלו מרבית הנשים ביקש לצידו את שרה כשנשא דברים. בין היתר אמר “היום, בכאב אך בהוד ובהוקרה על היותנו דור התקומה, אנחנו זוכרים את 22 החיילות, הלוחמות, שנפלו בקרבות גוש עציון במלחמת העצמאות. אנחנו מקדשים את לכתם בעצב אך בתחושת משמעות כבירה שמלווה כל עם שנאבק על עצמאותו, על בטחונו, על זכותו לחיים של רווחה וכבוד.” בנוסף הודה לעמותת אלומה, ביהס שדה כפר עציון ותנועת הקיבוץ הדתי על היוזמה להנציח את הנופלות ואמר “אתם מהווים עבור בני דורי את דגם היהודי המאמין, היהודיה המאמינה, שדבקים בחיים משולבים עם יהודיות ויהודים שאמונותיהם דומות מאד לפרקים אך גם שונות. אנא, אל תרפו מהיותכם גשר בין עולמות, בין מחנות. החברה הישראלית זקוקה לכם מאמינים ומאמינות בחיוניות החיים המשותפים, כאן בארץ חמדת אבות… ואמהות”.

השר חילי טרופר וסגן שר הבטחון אלון שוסטר שומעים את עדותה של שרה צהר. צילום: בי”ס שדה כפר עציון

עשרות חיילות לקחו חלק בקרבות גוש עציון במלחמת הקוממיות, 22 מהן נפלו בקרב, שבע מתוכן היו נצר אחרון. בקרב נפלה החיילת המבוגרת ביותר זלפה קרסו כשהיא בת 55. מספר הנשים שלקחו חלק ונפלו בקרב זה, הוא הגדול בתולדות מערכות ישראל בעת החדשה.

מעל לבונקר כאמור התקבצו יחד בנות מדרשה, תלמידות אולפנה, נשות כפר עציון ואורחים נוספים בהם גם סגן שר הבטחון אלון שוסטר, חבר הכנסת משה קינלי טור פז וחברת הכנסת עידית סילמן שם הם גם פגשו את יוסי רון ששכל את שני הוריו בקרב בד באייר תש”ח והיום משמש יו”ר בני גוש עציון, יוסי אמר לאורחים “זכיתי להכיר את הורי רק מסיפורים, הם הבינו טוב מכולם מה גדול המשימה הקדושה והקריבו למענה”. ח”כ טור פז נשא דברים רגע לפני שהדליק נר נשמה ושיתף כי דודתו אסתר ציילינגולד נפלה על הגנת ירושלים כלוחמת הגנה ואמר כי כבר בסיפור תקומתה של המדינה היו הנשים חלק בלתי נפרד במאבק הרוחני והפיזי להקמתה ואת אותה הרוח יש לאמץ ולהגביר גם היום. חברת הכנסת עידית סילמן אמרה גם היא במעמד הדלקת נר הזכרון “עוד לפני מלחמת השחרור לקחו נשות הציונות הדתית, ובכללן נשות גוש עציון, חלק פעיל בבניית הארץ. ידיים אוחזות בנשק. לוחמות נשים, שוות בין שווים ואמיצות, התגייסו למשימה המסוכנת ביותר במלחמת הקוממיות, והיו חלק אינטגרלי מהכוח הלוחם בגוש עציון. נשים קדושות שידעו שיש משהו גדול יותר מהחיים שלהם עצמם , ערכים ודגלים של ארץ ישראל ועם ישראל , והכל יונק את עוצמתו מתורת ישראל”.

מדליקים נר לזכר 22 הנופלות. צילום: בי”ס שדה כפר עציון

מנכ”לית אלומה ד”ר תמי חלמיש אייזנמן “זו השנה השנייה בלבד שאנחנו מקיימות את טקס ההתייחדות עם הנופלות, פגשנו היום נשים שאמרו הנני למשימה, גם היום הקריאה קיימת ואנחנו שמחות לראות עוד ועוד שמתייצבות היכן שצריך בתחושת שליחות”. שרה עברון מזכ”לית הקיבוץ הדתי בחרה בדבריה להתמקד בדמותה של שושנה לנצ’נר טננבוים שהיא נצר אחרון ואשר כתבה לקרובי משפחתה ימים לפני שנפלה בקרב “איננו נופלים ברוחנו. הננו מרגישים את עצמנו חזקים וגאים על שאנו משתתפים במפעל הגדול ובעזרת השם נחזיק מעמד. יבוא יום מחר צח ובהיר – והוא לנו יהיה!” עמיחי נועם סמנכ”ל בית הספר שדה כפר עציון הודה לאורחים הרבים וציין כי “בית הספר לקח על עצמו להיות מי שמעביר את הלפיד הלאה לדורות הבאים ולוודא שהם יכירו את מה שהתרחש פה. הפכתם היום בנוכחות שלכם לחלק מלפיד של סיפור התקומה”.

המפעל הציוני חדשות גוש עציון והר חברון כתבה ראשית