היפודונטיה – חוסר שיניים מולד

היפודונטיה – חוסר שיניים מולד

היפודונטיה היא מצב של חוסר שיניים מולד, זו תופעה רווחת באוכלוסייה, והיא נפוצה בעיקר במשנן הקבוע. לאנשים רבים חסרות שיניים באופן טבעי ומלידה, הרווחים עלולים להפריע מבחינה אסתטית, ויש לתופעה גם השלכות רפואיות כמו בעיות הגייה, קשיי לעיסה, אובדן עצם, עששת ובעיות פסיכולוגיות וחברתיות בגלל המראה האסתטי.

מהי בדיוק היפודונטיה? מהי שכיחות התופעה באוכלוסייה? מהם הטיפולים האפשריים לחוסר שיניים מולד? כל זאת ועוד במאמר זה.

מהי היפודונטיה ומהי שכיחותה באוכלוסייה?

כאמור, היפודונטיה מתארת מצב של חוסר שיניים מולד. ניתן לאבחן היפודונטיה אצל ילדים ומבוגרים, שכיחות התופעה אצל ילדים היא כ-1%, לכן התופעה נחשבת לנדירה יחסית, ואצל כ-5% מהאוכלוסייה ניתן למצוא חוסר שיניים קבועות (בלי לכלול שיני בינה). באופן כללי, רופאי השיניים מתארים היפודונטיה כמצב שבו האדם לא מפתח את כל השיניים באופן טבעי. בדרך כלל השיניים החסרות באופן מולד הן שיני בינה (טוחנות שלישיות) ואחריהן השיניים החסרות השכיחות הן מלתעות שניות וחותכת צדדיות.

אם משקללים בנתונים שיני בינה חסרות הרי שכיחות התופעה באוכלוסייה היא כ-20%, לכן זו תופעה שכיחה ויש מספר פתרונות לטיפול בתופעה של חוסר שיניים מולד.

איך מאבחנים היפודונטיה?

ברוב המקרים מאבחנים היפודונטיה בעת ביקור שגרתי אצל רופא השיניים, לרוב כאשר הרופא בוחן צילומי רנטגן דנטליים. באמצעות צילומי רנטגן דנטליים קל לראות האם יש מחסור בשיניים קבועות באופן מולד, ניתן לבחון חוסר שיניים מולד גם אצל ילדים לפני הנשירה של שיני החלב.

במקרים רבים ניתן לגלות חוסר שיניים מולד מאחר והתופעה בולטת בגלל הרווחים בין השיניים, כאשר שיני החלב נשארות במקומן מאחר ואין שן קבועה שתגרום לדחיפתן החוצה. לאחר אבחון מדויק רופא השיניים יכול לתכנן טיפול מותאם אישית.

מהן השיטות לעקוף את התופעה כדי לשמור על מראה אסתטי?

מקובל לטפל בהיפודונטיה רק לאחר שכל שיני החלב התחלפו או לאחר שהן נעקרו והשיניים הקבועות בקעו. אם הוחלט על טיפול באמצעות שתלים דנטליים יש להמתין עד שעצם הלסת תסיים את התפתחותה, וכדי לעקוף את התופעה ולשפר את המראה האסתטי ניתן למלא את הרווח בין השיניים באופן זמני.

  • שתלים דנטליים – לאחר סיום התפתחות עצם הלסת ניתן לשלב בין שתלים דנטליים לטיפולים נוספים, השתלים נחשבים לשיטת טיפול יעילה בגלל שרידותם הארוכה, והשתל הדנטלי התומך בכתר המונח מעליו משמש כשן טבעית לכל דבר, עם זאת לא תמיד אפשר להתקין שתלים דנטליים.
  • סמכים – יישור שיניים לילדים או למבוגרים באמצעות סמכים מתכתיים נועד להזיז שיניים וניתן באמצעות השיטה לסגור רווחים בין השיניים. אפשר להחליט על יישור שיניים בטכניקה אחרת כמו אינויזליין (קשתיות שקופות), סמכים שקופים ואסתטיים יותר ועוד. בשיטה זו רופא השיניים או מומחה לאורתודנטיה יתקין סמכים מתכתיים על השיניים המחוברים באמצעות חוטים וגומיות.
  • ציפוי שיניים – פתרון אסתטי יעיל לתיקון המרווחים בין השיניים באמצעות ציפוי קומפוזיט או ציפוי אחר, זהו פתרון מהיר יחסית לעקיפת התופעה בלי לעבור טיפול פולשני מורכב.
  • שיניים תותבות – פתרון נוסף לעקיפת התופעה הוא באמצעות שיניים תותבות או גשר, התותבות משלימות את החוסר בשיניים וניתן לשלוף אותן החוצה, זהו פתרון יעיל ועמיד לשיפור המראה ולאכילה ולדיבור באופן רגיל.

 

Uncategorized