האם כדאי ללמוד ראיית חשבון?

האם כדאי ללמוד ראיית חשבון?

משך שנים, תחום החשבונאות היה נחשב לאחד מתחומי הלימודים המבוקשים ביותר בארץ, ובהתאם, גם רמת הלימודים נחשבה לקשה. אך האם כדאי ללמוד ראיית חשבון גם כיום?

לימודי תואר אקדמי בישראל

בישראל ניתן ללמוד ראיית חשבון ברוב מוסד אקדמי המוכר על ידי המל”ג (המועצה ללימודים גבוהים), בין אם באוניברסיטאות או במכללות פרטיות או ציבוריות. בנוסף, ניתן לרכוש הסמכה רשמית לעיסוק בראיית חשבון ללא כל מוסד אקדמי על ידי פנייה עצמאית ומעבר של מבחני מועצת רואי החשבון, על-אף שגישה זו נחשבת כקשה יותר מעשיית תואר באופן מסודר במוסד שמוסמך לכך.

תחומי התמחות עיקריים

ישנן שתי דיסציפלינות עיקריות בהן ניתן להתמחות במסגרת לימודי ראיית חשבון. האחת היא חשבונאות ביקורתית, שמטרתה להכשיר את רואי החשבון לבצע ולהעביר ביקורת על חברות פרטיות וציבוריות. הביקורות יתמקדו באמינות ובדיוק הדוחות הכספיים של החברות בהתאם לסטנדרטים המקובלים.

בנוסף, רואה החשבון שהוכשר כמבקר יעניק חוות דעת אישית בסוף הביקורת על התנהלותה של החברה, חוות דעת שעשויה להיות רלוונטית הן לחברה עצמה והן ללקוחות, שותפים, או משקיעים פוטנציאליים בחברה. ביקורת סטנדרטית של רואה חשבון מוסמך בחברה מסוימת תכלול ראשית בניית פרופיל כללי של החברה המבוקרת, תכנון אופייה ומהותה של הביקורת עצמה, חיבור הביקורת תוך מעבר מפורט על הדוחות והמסמכים הרשמיים של החברה, ולבסוף פרסום הביקורת תוך הסקת מסקנות רלוונטיות בנוגע לחברה. התמחות בחשבונאות ביקורתית מאפשרת לפיכך עיסוק במגוון רב של חברות ובתי עסק ובכך קריירה דינמית ומאתגרת.

תחום התמחות נוסף

מסגרת ההתמחות השנייה היא חשבונאות פיננסית, המתמקדת בשיטות המקובלות בארץ בעולם לחיבור דוחות כספיים, כדוגמת דוחות מאזן, רווח, והפסד, עבור בתי עסק שונים ומגוונים. אלו הם רואי חשבון שכירים העובדים עבור בתי העסק, אלה שלמעשה מכינים את העסקים והחברות לקראת הביקורות החיצוניות.

מטרתו של רואה החשבון הפיננסי היא לפיכך כפולה, הן לעמוד בדרישות של המעסיק עצמו בכל הנוגע לארגון ולניהול המערך החשבונאי של העסק, והן לעמוד בדרישות החיצוניות בנוגע למהימנות הפיננסית של העסק, כך שייחשב על ידי סביבתו המקצועית כאמין וכמתאים לעבודה משותפת.

ראיית חשבון פיננסית רלוונטית ביותר בהתנהלות העסק מול גופי המדינה השונים, כדוגמת רשות המיסים וביטוח לאומי, שכן לעיתים רבות רק רואה חשבון פיננסי מוסמך הוא בעל הידע הדרוש להתנהלות תקינה ואפקטיבית מול אותם גורמים.

מהלך הלימודים ואפשרויות תעסוקה

בשל הצורך המתמיד של כמעט כל עסק בראיית חשבון, הן למטרות ביקורת חיצונית והן למען התנהלות פיננסית שוטפת, אפשרויות התעסוקה של רואי החשבון הן ענפות ורחבות במיוחד. אין אדם בוגר ועצמאי שאינו מתעסק עם כסף ומתנהל פיננסית, ולכן ראיית חשבון נוגעת למעשה בכל סוג של עיסוק ועבודה תקינה, שכן תמיד ובכל מקום צריך אנשים שמבינים איך כסף עובד.

זהו תחום לימודים המתאים לאלו שמעוניינים לצלול אל תוך העולם העסקי ולהבין אותו לעומק, תוך עמידה בדרישות ביורוקרטיות מורכבות ושמירה על שגרת עבודה מסודרת ביותר. הלימודים עצמם כוללים לרוב ארבע שנות לימוד המעניקות פטור ממירב הבחינות של מועצת רואי החשבון. לאחר סיום שנות הלימוד ומעבר בחינות המועצה, מוענק רישיון בינלאומי לראיית חשבון בהתאם לתקני החשבונאות הבינלאומיים (IFRS).

לפרטים נוספים על לימודי חשבונאות לחץ כאן

מידע כללי