דיני ירושה ללא צוואה – כל מה שצריך לדעת

דיני ירושה ללא צוואה – כל מה שצריך לדעת

מה קורה כאשר אדם נפטר ומנסים לאתר צוואה שלו אך מגלים כי הוא לא השאיר אחריו צוואה? מה הדין קובע במקרה שהמנוח לא השאיר אחריו צוואה? כיצד מממשים את רכושו של אדם שנפטר ולא השאיר צוואה?

דיני ירושה ללא צוואה נחשבים לסוגיה מוכרת בבתי המשפט לענייני משפחה, ולא מעט בני משפחה הנחשבים לפי החוק ליורשים על פי דין, ואנשים אחרים הרואים בעצמם כיורשיו של המנוח, מתמודדים עם הסוגיה המשפטית כאשר המנוח לא הותיר אחריו צוואה. במצב בו המנוח לא הותיר אחריו צוואה חלוקת העיזבון נקבעת על פי הכללים שנקבעו בחוק הירושה משנת 1965.

חלוקת העיזבון על פי חוק הירושה – סדר היורשים

כאמור, על פי חוק הירושה, התשכ”ה-1965, אם המנוח לא הותיר אחריו צוואה הירושה נקראת ירושה על פי דין, אם הוא הותיר אחריו צוואה הירושה נקראת ירושה על פי צוואה. במקרה שלא מאתרים צוואה היורשים הם קרוביו של המנוח, על פי מפתח שנקבע בחוק, אם אין למנוח יורשים הזכאים לרשת את רכושו המדינה באמצעות האפוטרופוס הכללי זכאית לרשת את העזבון.

ראוי לציין כי שיטת הירושה בישראל מבוססת על קשר דם בין אבות לבנים, לכן היורשים של המנוח הם קודם כל קרובי המשפחה – בן או בת זוג (היורש היחידי במשפחה ללא קשר דם), הורים, צאצאים ורק אז קרובי משפחה אחרים. אם המנוח לא הותיר צוואה זכות הראשונים בירושה היא מחצית מהרכוש לבן או בת הזוג של המנוח והמחצית האחרת מתחלקת שווה בשווה בין ילדיו. בן הזוג זכאי לרשת גם את המיטלטלין ומכונית הנוסעים של המנוח, ואלמנת המנוח יכולה לקבל מהעזבון את דמי כתובתה, ובמקרים מסוימים היא יכולה לקבל גם מזונות מהעזבון.

סעיף 44 לחוק הירושה קובע כי זכות הירושה לידע או לידועה בציבור של המנוח שווה לזכות של בני זוג נשואים, כל עוד הידועים בציבור אינם נשואים לאחרים.

אם המנוח הותיר אחריו בן זוג אך אין למנוח ילדים, העזבון יחולק שווה בשווה בין בן הזוג להורי המנוח או אחריו ואחיותיו, ובן הזוג של המנוח יכול לרשת את מלוא העזבון רק אם אין למוריש ילדים, אחים או הורים. אם למנוח אין בן זוג ואין לו ילדים, הוריו, אחיו ואחיותיו יתחלקו בעיזבון. אם המנוח הותיר אחריו ילדים ללא בן זוג העזבון יחולק שווה בשווה בין ילדי המנוח. חוק הירושה מפרט את אופן חלוקת העזבון במצבים נוספים.

צו ירושה

כדי לממש את רכושו של המנוח יש להגיש בקשה לרשם הירושה להוצאת צו ירושה. חשוב לדעת כי צו ירושה הוא צו משפטי בעל תוקף מחייב מטעם הרשם לענייני ירושה, המסמך נועד להסדיר את חלוקת העזבון של המנוח שלא ערך והותיר אחריו צוואה. לפני שמגישים בקשה למתן צו ירושה חשוב לבצע חיפוש יסודי במסמכיו של המנוח, גם הרשם אחראי על איתור צוואה שהופקדה במשרדו על ידי המנוח, ורק בהיעדר צוואה הוא יוציא את הצו.

אם קרוב משפחה המתגורר בחו”ל נפטר ולא הותיר אחריו צוואה, מומלץ לפנות לעורך דין מומחה לענייני ירושות וצוואות מאחר והתהליך מורכב יותר ויש לפעול לפי החוקים המקומיים.

Uncategorized