דיון בועדת חוץ וביטחון על העומס במחסומים: “בעיה קשה לתושבי יהודה ושומרון”

דיון בועדת חוץ וביטחון על העומס במחסומים: “בעיה קשה לתושבי יהודה ושומרון”

בוועדת המשנה לענייני יהודה ושומרון של וועדת חוץ וביטחון, התקיים דיון על המעברים והמחסומים בכניסות לתחומי יהודה ושומרון ולירושלים.יו”ר הועדה ח”כ מוטי יוגב “העבודה של הגורמים האזרחיים הרבה יותר מקצועית ומסודרת מעבודת החיילים”.

את הדיון יזם יו”ר הוועדה – ח”כ מוטי יוגב והשתתפו בו נציגים מהמטה לביטחון לאומי במשרד ראש הממשלה, נציגי מערכת הביטחון וצה”ל, משרד התחבורה, האוצר ונציגי ההתיישבות.
מטרת הועדה, לקדם את התכנון והביצוע של כלל המעברים לטובת שיפור המעבר בהם לכלל האוכלוסיות.

כמות הפועלים הפלשתינאים העוברים דרך המעברים לעבודה בישראל, הוכפלה בשנים האחרונות ליותר מ-  60 אלף ביום. גם כמות כלי הרכב הישראלים העוברים במעברים אלו יומיום,  מעל – 100 אלף כלי רכב ביום.

צילום עמיעד טאוב
צילום עמיעד טאוב

למעברים מיהודה ושומרון לתחומי הקו הירוק וכן סביב ירושלים, תפקיד חשוב של בידוק ביטחוני למניעת טרור, אך הם גם מעברים חיוניים למרקם החיים של הפועלים הפלשתינים ושל התושבים היהודיים ביו”ש.

מעברים אלו הפכו בחלקם לצווארי בקבוק המקשים מאד על המעבר בהם ובכבישי הגישה והיציאה מהם.

במהלך הדיון דווח שסביב יו”ש קיימים 17 מעברים באחריות משרד הביטחון ובעוטף ירושלים 12 מעברים באחריות מג”ב והמשרד לבט”פ.

קיימת מגמה להעברת כל המעברים לאחריות משרד הביטחון, דבר שיעשה אותם ליותר מקצועיים בכל היבט, הן בהיבט הבידוק המבצעי והן בהיבט השירות.

לדברי יו”ר הועדה ח”כ מוטי יוגב “העבודה של הגורמים האזרחיים הרבה יותר מקצועית ומסודרת מעבודת החיילים”

אבי רואה יו”ר מועצת יש”ע אמר שחלק מהמעברים מהווים בעיה קשה לתושבי יהודה ושומרון, קשה אף יותר מהבעיות הביטחוניות.

מנהל רשות המעברים במשרד הביטחון תא”ל במיל’ כמיל אבו רוקון דיווח בועדה כי יש תכניות לשדרוג המעברים וכן לאזרוח אלה שעדיין לא אוזרחו אך הדבר תלוי בתקציב.

בדברי הסיכום אמר יו”ר הועדה ח”כ מוטי יוגב: “חיוני לשדרג את המעברים המשפיעים על כל מרקם החיים של כלל תושבי יו”ש. אזרוח המעברים גם בעוטף ירושלים, זהו כיוון עליו הוחלט בממשלה, הוא ישחרר גם חיילי מג”ב למשימות מבצעיות במרחב ירושלים וישפר הן מבצעית והן שירותית את המעברים.”

יוגב הוסיף: “יש צורך לקדם תקציב בסדר עדיפויות לטיפול במעברים הקשים יותר ובכבישים המוליכים אל המעברים ומהם. הועדה תמשיך לעקוב אחר עבודות השיפור החיוניות לתושבי יו”ש.”

 

חדשות בנימין