פסיקת בית המשפט בעניין צו קיום צוואה

פסיקת בית המשפט בעניין צו קיום צוואה

בכדי שתהיה אפשרות לממש צוואה שהותיר אחריו מנוח, יש צורך לבקש מהרשם לענייני ירושה צו קיום צוואה. מדובר על צו הצהרתי אשר נותן לתוכן צוואת המנוח ולנוסחה תוקף של פסק דין. רק לאחר קבלת הצו ניתן לחלק את העיזבון של המנוח. ככלל, צו קיום צוואה שניתן נחשב כפסק דין מחייב וסופי ולמרות זאת, המחוקק העניק לרשם לענייני ירושה וכן לבית המשפט אפשרות לתקן או לבטל צו קיום צוואה אם הובאו לפניו טענות או עובדות שלא הוצגו טרם ניתן צו קיום צוואה. ביטול צו קיום צוואה הוא לא דבר פשוט ועל כן, כדאי מאוד להגיש אותו באמצעות עורך דין צוואות וירושות מקצועי ומנוסה בתחום.

מה צריך לדעת על ביטול צו קיום צוואה?

מתוקף סעיף 72, רשאים הרשם לענייני ירושה או בית המשפט לענייני משפחה לתקן או לבטל צו קיום צוואה, רק אם הם נתנו אותו מלכתחילה. בלתי אפשרי לפנות לבית המשפט בבקשה לתקן או לבטל צו קיום צוואה שנתן הרשם וכן להפך. יחד עם זאת, רשם לענייני ירושה יכול להעביר להכרעת בית המשפט לענייני משפחה בקשה לתיקון או ביטול צו קיום צוואה, אשר מבוססת על טענות או עובדות אשר ניתן היה להביאן לפני הרשם ולא הובאו טרם מתן הצו. בית המשפט ידון בבקשה ויכריע אם ראוי לאשר את התיקון של הצו, לבטל אותו או לדחות את הבקשה, לאור השהות בהגשת העובדות והטענות כאמור. כאשר בית המשפט יפסוק האם לבטל או לתקן צו קיום צוואה בשל עובדות או טענות חדשות, עליו לבחון את העניין בשני מבחנים: מבחן אובייקטיבי ומבחן סובייקטיבי. המבחנים הללו בודקים מה היה עושה המבקש הסביר בבואו לבקש תיקון או ביטול צו קיום צוואה.

מה בודקים המבחן האובייקטיבי והמבחן הסובייקטיבי?

המבחן האובייקטיבי בודק האם יכול מבקש הביטול או התיקון של הצו להביא את הטענות והעובדות לפני הרשם טרם הוא נתן את הצו ואילו המבחן הסובייקטיבי בודק האם היה יכול לבקש ביטול או תיקון הצו להביא את הטענות או העובדות שיש לו בהזדמנות הראשונה הסמוכה לאחר מתן הצו ואם לא, מדוע הוא לא עשה זאת? בית המשפט העליון חידד עוד את המבחן האובייקטיבי וקבע גם תתי מבחנים שאותם יצטרך בית המשפט לבדוק טרם תיקון או ביטול של צו קיום צוואה. בית המשפט יבדוק כמה זמן חלף ממועד היוודע המידע החדש ועד להצגתו והאם היה ניתן לגלות אותו קודם באמצעות ביצוע פעולות פשוטות וכן, בית המשפט יבחן את פרק הזמן אשר עבר ממתן הצו עד להגשת הבקשה לביטול או תיקון צו קיום צוואה. הוא יבחן את ההסבר לאיחור ועוד פרמטרים נוספים.חייגו עכשיו: 077-510-0268

 

 

חדשות אריאל