איך ניתן להיות זכאים למשכנתא

איך ניתן להיות זכאים למשכנתא

מדינת ישראל מעניקה משכנתא מסובסדת לזכאים על ידי משרד הבינוי והשיכון, יש להוציא תעודת זכאות כדי לקבל את ההלוואה מאחד הבנקים למשכנתאות. הלוואת זכאות למשכנתא מיועדת לאוכלוסיות שונות, בהן גם זוגות צעירים המתקשים לרכוש דירה ראשונה למגורים, עולים חדשים, רווקים מעל גיל 30 ועוד.

מהי זכאות למשכנתא?

משרד הבינוי והשיכון מציע לאוכלוסיות שונות משכנתא בתנאים מועדפים (הלוואת זכאות), מטרת ההלוואה היא לסייע לזכאים לרכוש דירת מגורים או לבנות בית. המדינה קבעה קריטריונים שונים לקבלת תעודת זכאות, ובעזרת ההלוואה ניתן לרכוש דירה למגורים ולפרוע את ההחזרים החודשיים בתנאים נוחים ובמשך תקופה ארוכה.

חשוב לציין כי משכנתא לזכאים היא הלוואה במסלול ריבית קבועה וצמודה למדד המחירים לצרכן, יש לשעבד את הנכס לטובת קבלת המשכנתא, ולאחר שפורעים את ההלוואה הבנק יסיר את השעבוד שנרשם לטובתו.

הסיוע לזכאים מבוסס על הלוואה צמודה למדד בריבית קבועה, שיעור הריבית נכון ל-2021 עומד על 2%, וניתן לקבל את ההלוואה לתקופה של 20, 25 או 20 שנה, עם תנאי החזר מועדפים.

מהם הקריטריונים לקבלת משכנתא לזכאים?

כדי לקחת משכנתא מסובסדת יש להוציא תעודת זכאות ממשרד הבינוי והשיכון, ההלוואה לרכישת דירה מיועדת לאוכלוסיות כמו עולים חדשים, זוגות צעירים וחסרי דירה העומדים בקריטריונים שנקבעו, משפחות חד הוריות, יחיד/ה מעל גיל 30, משפחות וידועים בציבור העומדים בתנאים ועוד.

הזכאות למשכנתא מסובסדת היא בעיקר לחסרי דירה העונים על הקריטריונים הבאים:

  • מי שאין לו דירה ולא הייתה לו דירה בבעלותו ב-10 שנים אחרונות.
  • בעלי דירה על שמם, שהדירה אינה זמינה עבורם למגורים בגלל מגורי קרובי משפחה מדרגה ראשונה כמו הורים.
  • מי שהייתה בבעלותו דירה או חלק מדירה, כאשר היה נשוי, ולאחר הגירושין הדירה או החלק בדירה הועברו ללא תמורה לבן או לבת הזוג לשעבר.
  • במקרים מסוימים גם בעלי דירה יכולים לקבל את המשכנתא לזכאים, למשל מי שמתגורר במצוקה.

חשוב לדעת כי המדינה קובעת את סכום ההלוואה לזכאים ואת תנאי המשכנתא כמו ריבית, תקופת ההחזר, הצמדה למדד ועוד, בהתאם לשקלול פרמטרים שונים כמו סטטוס אישי, מיקום הדירה ועוד. סכום המשכנתא לזכאים ללא דירה מחושב לפי שיטת הניקוד, וככל שהניקוד גבוה יותר כך הזכאים יכולים לקבל הלוואה גדולה יותר. הניקוד מושפע מגורמים כמו מספר שנות נישואין, מספר ילדים, מספר אחים ואחיות, אזורי עדיפות לאומית ועוד.

יש להוציא תעודת זכאות באופן דיגיטלי או באחד מסניפי הבנקים המציעים משכנתא לזכאים. חשוב לצרף לבקשה מסמכים נדרשים כמו תעודת זהות וספח, אישורי נכות אם ישנם, אישור על שירות צבאי או שירות לאומי/אזרחי, תעודת נישואין או תעודת גירושין, תעודת עולה (עולים בלבד) ועוד.

לאחר בדיקה, משרד הבינוי והשיכון מנפיק תעודת זכאות הנשלחת לבנק בו הוגשה הבקשה.

מהם היתרונות?

הלוואה לזכאים לרכישת דירה נחשבת לאטרקטיבית עבור רבים מהזכאים, היתרונות של משכנתא לזכאים הם:

  • ניתן לפרוע את ההלוואה ללא עמלת פירעון מוקדם.
  • הנחה בתשלום עמלת הפירעון המוקדם לזכאים הלוקחים הלוואת זכאות עם הלוואה בנקאית.
  • תקופת החזר ארוכה, עד 30 שנה.
  • ריבית משתלמת.

למידע נוסף על ריביות משכנתא לשנת 2021 – לחץ כאן

נדל''ן