כאבי הגב הנפוצים ביותר בקרב האוכלוסיה הבוגרת

כאבי הגב הנפוצים ביותר בקרב האוכלוסיה הבוגרת

במאמר זה תוכל לקבל מידע על כאבי גב שונים, על ההבדל בין כאבי גב כרוניים לכאבי גב חולפים, על התופעות השונות שמופיעות בגב עם התקדמות הגיל ועוד.

מדוע כאבי נפוצים בעיקר בקרב מבוגרים?

כאבי גב הינם תופעה נפוצה ביותר, בעיקר בקרב האוכלוסייה הבוגרת, כאשר 85 אחוזים ממנה סובלים מבעיות בגב, זאת מאחר שכאבי גב נוצרים בעקבות סיבות רבות אשר חלקן מצטברות עם השנים עד להתפרצות בגיל מבוגר יותר. לרוב, מקורם של כאבי הגב בגילאים המבוגרים נובע משחיקה ומבלאי בדיסקים שבין חוליות עמוד השדרה, מה שגורם להיצרות של תעלת חוט השדרה. מצב זה נחווה כתחושה של נוקשות וכאב בעת התזוזה.

כאב גב כרוני וכאב גב חולף – מה ההבדלים?

כאב גב כרוני הינו מצב של כאב הנמשך לאורך זמן רב, בעוד הכאב החולף אורך זמן מועט יותר ולרוב נחווה ככאב עז המרוכז בפרק זמן קצר. נהוג לשים את הקו המבדיל ביניהם בנקודת הזמן של 6 שבועות – במידה והכאבים נמשכים יותר מ – 6 שבועות, מדובר בכאב כרוני. גם בתוך החלוקה הזו ישנם עוד סוגים רבים של כאבי גב תחת כל קטגוריה. כאבי הגב החולפים יכולים להיות אירוע קצר של כאב חריף במהלך יום או יומיים שלאחריו מגיעה החלמה מלאה, או להתבטא ככאב יחסית קל יותר של מספר שבועות החוזר על עצמו בתדירות משתנה.

ברוב המקרים, כאבי הגב החולפים ינבעו מתוך גורם מסוים, פתאומי ונקודתי, כגון דלקת, שריר תפוס באופן חמור שנגרם כתוצאה מתנועה לא נכונה וכדומה. כאבי הגב הכרוניים, לעומת זאת, ייווצרו בעקבות גורמים תהליכיים וארוכי טווח יותר, ולרוב ישלבו בתוכם מספר גורמים שונים אשר יובילו למצב זה. בין הגורמים ניתן למצוא הרמה של משאות כבדים, מחסור בפעילות גופנית, או לחלופין יתר פעילות או פעילות לא נכונה, השמנת יתר, ישיבה לאורך פרקי זמן ממושכים, עישון, צריכת אלכוהול, הריון, דיכאון, חרדה, חוסר בשעות שינה, ויציבה לקויה של הגוף בעת ישיבה, עמידה או התכופפות. הטיפול בכאבי הגב הכרוניים משלב שיכוך כאבים, לצד טיפולים של פיזיותרפיה לגב.

כאבי גב בגילאים בוגרים

ברוב המקרים, כאבי הגב הכרוניים יתחילו באזור גיל 30 ולא לפני כן, שכן כאמור נדרשת הצטברות של גורמים באופן הדרגתי על מנת לחוות התפרצות של כאב. בגילאים המבוגרים, כאשר נמצאות מאחורינו שנים רבות של תנועה עם הגוף, או לעיתים חוסר בתנועה, הסיכוי לחוות כאבי גב עולה בעשרות אחוזים. תנועות לא נכונות הנעשות לאורך שנים יכולות ליצור שחיקה בעמוד השדרה, ולגרום לתופעות כדוגמת בלטים ופריצות דיסק.

אז איך מטפלים?

בניגוד למה שנהוג לחשוב, בעת הופעה של כאבי גב לא מומלץ להשבית את הגוף לחלוטין מתנועה. יש למצוא את דרך לבצע פעילות גופנית מתונה ותנועות עדינות של הגוף בהתאם לעוצמת הכאב, על מנת למנוע החמרה במצב הגב. כטיפול להחלשת הכאב באופן נקודתי, ניתן לחמם או לקרר את האזור. במקביל לטיפולים הביתיים, מומלץ להיוועץ ברופא על מנת לשלב טיפול תרופתי במקרה הצורך, המותאם לגורם של כאב הגב הנחווה. במקרים של כאב גב מתמשך, יש להיוועץ גם בפיזיותרפיסט ולקבוע תכנית פעילות. במידה והכאב חריף ביותר, ניתן להשתמש במשככי כאבים חזקים כדוגמת אופיאטים.

מידע כללי