“1,000 בנות דתיות משרתות שרות לאומי בגופים הביטחוניים של ישראל”

“1,000 בנות דתיות משרתות שרות לאומי בגופים הביטחוניים של ישראל”

במהלך כנס מנהלי הציונות הדתית שנערך על ידי משרד הפרסום אשחר & more חשף מנכ”ל רשות השירות הלאומי ראובן פינסקי את התוכניות החדשה שמקדמים ברשות לליווי ושיפור מערך השרות הלאומי בין השאר התוכנית תכלול – קדם שרות, יותר הכשרה, ליווי מקצועי, ליווי מוגנות כבר מכיתה י”א.

בשנים האחרונות הפך השירות הלאומי-אזרחי למעצמה גדולה. מעיסוק בחינוך וברווחה בלבד, הפך השירות ללמעלה מ-18,000 מתנדבות ומתנדבים, מתוכם 10,000 הם מהחברה הדתית לאומית. מנכ”ל רשות השירות הלאומי-אזרחי, ראובן פינסקי, הגיע לכנס המנהלים של הציבור הדתי, שנערך כמידי שנה באילת בהובלת משרד הפרסום אשחר & more, וסיפר על האתגרים שעומדים בפניהם וחשף את נתוני המתנדבים שנמצאים בשירות.

בדבריו, הביא פינסקי מספר נתונים על ההתנדבות בשירות הלאומי-אזרחי מהם עולה כי ישנן כאלף בנות מהגזר שמשרתות בכלל הגופים הביטחוניים של ישראל “מתוך בנות הציונות הדתית יש פחות או יותר 8,500 בנות בתוכניות הרגילות, ועוד בערך 1,500 בתוכניות המיוחדות, שזה נוער בסיכון וצעירים עם מגבלות. פרויקטים מדהימים ומושקעים כמעט פי 3 מתקן רגיל. מתוכם, בערך 4,000 עוסקות בתחומי החינוך על שלוחותיהם. קומונריות, מדריכות טיולים, הרבה מהן הם משרתות במקומות שאתם מנהלים”.

“כ-1,500 משרתות בתחומים של רווחה, נוער בסיכון, כל בת בכיתה י”ב ששואלים אותה מה היא רוצה לעשות בשירות הלאומי, עונה נוער בסיכון כמובן. עמותות עם ילדים חולים, ועבודה עם אנשים בעלי מוגבלות והדרכתם. בערך 1,000 היום בכלל הגופים הביטחוניים, משרדי ראש הממשלה, משרדי הביטחון ובמקומות נוספים. 1,000 בנות בתחומי הבריאות ובתי חולים ועוד חמש מאות נוספות במשרדי הממשלה השונים”, מספר פינסקי.

בהמשך דבריו חשף פינסקי את תוכנית ההמשך של השירות הלאומי, שכמעט כולם בה כבר נמצאים בהליך ביצוע וחלקם מוכנים לדיוני התקציב “אנחנו מתחילים לחשוף את השירות הלאומי כבר בכיתה י”א, בזמן דומה שצה”ל מגיע. אנחנו מקיימים מערך גיוס ומיון שונה לגמרי. היום יש לנו כמעט 20% מעברים ברבעון הראשון של השנה, זה אומר שאנחנו לא עושים את המיון כמו שצריך. לכן אנחנו מקימים מערך מיונים מאוד דומה למה שיש בצה”ל, חוץ מזה שבסוף עדיין הבת היא שבוחרת.

דבר נוסף מאוד גדול שאנחנו צריכים לעשות בטרום השירות, וזה רפורמה שמובילה אישית השרה אורית סטרוק, הנושא של ההכשרות. הרבה מהבנות פשוט נכנסות, בלי טירונות, בלי טקסים, אין אימון מתקדם. בגלל חוסר בתקציב, במגזר הדתי לאומי יש כיום ארבעה ימי הכשרה. זאת לעומת המגזר החרדי שיש לפעמים 90 ובמגזרים אחרים 30 ועוד. אנחנו רוצים להביא לפחות 19 ימי הכשרה, מתוכם שבועיים גם שירות, ולהכין את הבנות. הן יוצאות מהאולפנה וכבר נופלות על העולם של המבוגרים”, סיפר פינסקי.

בנוסף התייחס לסוגיית המוגנות “איך מתנהלים בעולם הזה, איך מפתחים את המוגנות, איך מטפלים במניעת הטרדות, התנהלות כלכלית נבונה, ויחד עם כל זה ערכים של שליחות עשייה למען כלל ישראל, מדינת ישראל. איך מתנהלים מבחינת דת בדירות השירות. כל הדברים האלה התכנסו לעשרת הימים של קדם השירות. בשירות עצמו לא יהיה יותר דבר כזה שבת משרתת במקום שנקרא ‘קשוח’ שהיא לא מקבלת ליווי רגשי ומקצועי של עובדת סוציאלית אחת לשבועיים. כל הדבר הזה יחול על כל המפעילים שמטפלים. עשינו בשנתיים האחרונות מהלכים גדולים לקידום המוגנות. גם הכשרות, גם פיקוח על גופים בעיתייים. אנחנו סגרנו ארבעה גופים שהיה לנו בעיות שם. הכשרות למפעילים, ובוטלו כל משמרות הלילה בשירות הלאומי”, שיתף פינסקי את מנהלי הציונות הדתית.

לסיום סיפר “עוד פרוייקט שאני מאוד מקווה שנצליח בדיוני התקציב זה להביא ליווי רוחני הרבה יותר משמעותי. לבנות את העולם הרוחני של הבנות שמגיעות לשירות הלאומי. אנחנו חייבים את הדבר הזה. הפער בינינו לבין מה שהבנים מישיבות הסדר ומכינות ואחרי זה במערכת הוא פער אדיר שאנחנו חייבים לטפל בו. אנחנו מודעים לזה, עמלים בזה, ואני מאוד מקווה שנצליח גם להתקדם. יחד עם זה כבר הקמנו, ואני מקווה שבחודשים הקרובים זה גם ייצא לביצוע, מערך תמיכה במדרשות השילוב. מערך שמלווה שאלות הלכתיות לגבי הכשרות בדירות וכדומה. שינוי תפקיד הרכזת ועוד דברים נוספים”, פרט פינסקי במהלך הכנס.

כאמור, את הדברים אמר פינסקי במהלך נאום באילת בכנס מנהלי המוסדות של הציונות הדתית בהפקת משרד הפרסום אשחר & more. בכנס משתתפים למעלה מ-300 מבכירי המגזר ובהם מנכ”לי ישיבות, עמותות, אגודות, בכירים במשק, ראשי רשתות החינוך, מנהלי מוסדות ועוד. הכנס, מתקיים זו השנה ה-12, במשך שלושה ימים במלון מג’יק פאלאס באילת ויכלול בתוכו הרצאות שונות, שיחות ופעילויות אשר נוגעות למנהלים.

במהלך הכנס נשאו וישאו דברים שרים, בכירים במשק, ראש המוסד לשעבר יוסי כהן, בכירים בעולם התקשורת, רבה הראשי של ירושלים הרב שלמה עמאר ואישים נוספים. זאת לצד הופעה מרכזית של קובי אפללו מארח את שולי רנד ויונתן רזאל ועוד.

חנניה ריצמן, מבעלי משרד הפרסום אשחר & more שמפיק את האירוע, אמר לקראת הכנס: “אנחנו שמחים לארח בשנה ה-12 את כנס המנהלים של מנהלי מוסדות הציונות הדתית. מדובר באירוע השנתי הגדול ביותר לבכירי שורת הניהול של הציונות הדתית. כבכול שנה, משתתפי הכנס יקבלו כלים מקצועיים לניהול טוב יותר של המוסדות שלהם. זאת לצד היכרות וחיבור עם אנשי מוסדות נוספים, וכן מפגשים עם כל שרי הציונות הדתית ועוצמה יהודית שמגיעים להיפגש עם המנהלים ולהשמיע את קולם”.

המפעל הציוני