רגבים: הרשות הפלסטינית מקדמת הסדר מקרקעין בשטחי C במימון אירופי

רגבים: הרשות הפלסטינית מקדמת הסדר מקרקעין בשטחי C במימון אירופי

הרשות הפלסטינית החלה ברישום בעלות נרחב בשטחי c ללא כל סמכות, גם על אדמות מדינה וקרקעות פרטיות. תנועת רגבים חושפת את דוח המנהל האזרחי המלמד, כי המהלך החל בתקופת כהונתו של בוגי יעלון אך לא ננקטו כל צעדים ממשיים בעניין

משנת 2015 ידוע למנהל האזרחי כי הרשות הפלסטינית מבצעת בניגוד לדין רישום והסדר מקרקעין בשטחי C ביהודה ושומרון, אשר על פי הסכמי אוסלו נמצאים בריבונות ישראל.

הרשות הפלסטינית מבצעת הליכי בדיקת בעלות ורושמת בפנקסי הרישום את הבעלויות כביכול על הקרקע, ומגדירה גושים וחלקות גם בשטחי יישובים ישראלים ביו”ש.

בדו”ח שהופץ בחודש יוני 2017, מתואר כי “מדובר בתופעה הנפרסת על אלפי דונמים” וכי מורגשת “במשרדי קמט רישום מקרקעין בקשה לקבלת נסחים שונים עבור הצגתם לרשויות הפלסטיניות כחלק מהליך הסדר”.

התהליך “מובל על ידי משרד המשפטים הפלסטיני ובייחוד על ידי רשות הקרקעות בניהולו נדים אל ברהאמי”, כאשר “על פי המידע שנמסר לממונה אפוטרופוס בית לחם חברון, מדובר במימון אשר מתקבל מתקציבים של מדינות אירופאיות שונות”.

מודדים מטעם הרשות הפלסטינית באזור אריאל. רכב של רשמי המקרקעין מטעם הרש”פ. צילום: תנועת רגבים

מחברי המסמך מדגישים כי הרשות הפלסטינית אינה מתחשבת ברישומים שנעשו בעבר ועל כן הליכי ההסדר “כוללים גם אדמות שהוכרזו כרכוש ממשלתי ומנוהל”, כולל אף אדמות “שנרשמו על שם גורמים פרטיים”.

מגמה זו החלה בשנת 2015, במהלך תקופת כהונתו של משה בוגי יעלון כשר הביטחון. מחברי הדו”ח קובעים כי “אין להקל בה ראש, שכן מחד גיסא פוגעת בריבון ובסמכויותיו, ומאידך גיסא פוגעת בציבור תמים, הסובר כי פעולות הרשות מחייבות ולא כך הדבר”.

בסיכום, מציינים בדוח כי אחד הגורמים לכך הוא וואקום שהותירה ישראל בשטח מאחר ובשנת 1968 עצרה את הסדר המקרקעין ביו”ש. “ללא ספק התליית הליכי ההסדר יוצר אנומליה לא פשוטה בשטח, הגורמת לרש”פ לקדם צעדים חד צדדיים, הגם שנעשה בחוסר סמכות”.

בתנועת רגבים אומרים, כי המסמך מהווה תעודת קלון למנהל האזרחי. “בעשור האחרון אנחנו מתריעים ומראים בשיטתיות, כי הרש”פ מקימה את המדינה הפלשתינית דה-פקטו על ידי יצירת עובדות בשטח.
ידענו והתרענו שהרשות הפלסטינית מבצעת על דעת עצמה הסדר ורישום מקרקעין בשטח C: באזור מודיעין עילית, אריאל, מרכז השומרון וגוש עציון. עיריית אל חאדר אף יצאה בקמפיין המדרבן את התושבים לצאת ולרשום ברשות הפלסטינית אדמות בשטח C. מה שמתברר עכשיו, שהמנהל האזרחי ידע מזה כבר כמה שנים ולא עשה דבר וחצי דבר בנידון, ולא שינה את האסטרטגיה שלו בסוגיה נוכח החוצפה של הרשות הפלסטינית. זוהי התנהלות מופקרת בלתי מתקבלת על הדעת, שדורשת ניעור של המערכת, ובעיקר ממחישה כי אין וואקום בשטח”.

ברגבים מזכירים כי בכל מקום אחר בארץ, יש שוק חופשי של קרקעות, וניתן להוציא בתוך דקות נסח טאבו של כל חלקת קרקע, ואילו ביהודה ושומרון יהודים בלבד מנועים מעיון ברישום המקרקעין ונאסר עליהם לרכוש אדמות, ולכן בתגובה למהלך, “מדינת ישראל חייבת לבצע רישום מקרקעין יסודי בשטחי C, לשמור על אדמותיה מפני השתלטות עוינת, ולבטל את החוק הגזעני המונע מיהודים קניית אדמות ונדל”ן”.

חדשות גוש עציון והר חברון כתבה ראשית