ראשי מועצות הר חברון ולכיש לשר אלקין: עצור את הטרור הסביבתי

ראשי מועצות הר חברון ולכיש לשר אלקין: עצור את הטרור הסביבתי

ראשי המועצות האזוריות הר חברון ולכיש שלחו מכתב לשר להגנת הסביבה זאב אלקין, בו ביקשו ממנו לעצור את תופעת שריפת הפסולת האלקטרונית המתרחשת סמוך ליישובי המועצות, וכינו אותה ‘טרור סביבתי של ממש’. גלעד אך מנכ”ל הפורום לישראל ירוקה “לעצור את השריפות לאלתר. לאפשר לתושבים לנשום”.

ראש המועצה האזורית הר חברון יוחאי דימרי וראש המועצה האזורית לכיש דני מורביה שלחו מכתב משותף לשר להגנת הסביבה זאב אלקין, בבקשה לעצור לאלתר את תופעת שריפת הפסולת האלקטרונית הפוגעת בתושבי שתי המועצות.

במכתב מתואר כי “בתקופה האחרונה אנו עדים להתגברות משמעותית של תופעת שריפת הפסולת האלקטרונית, הפוגעת באופן חמור ביישובי המועצות. שריפות אלה מתבצעות בפאתי היישובים אידנה ובית עווא במהלך כל שעות היממה, וגורמות למפגעי זיהום אוויר קשים כתוצאה משחרור לאוויר של חומרים מסרטנים, מטרדי ריח קשים ופגיעה באיכות החיים”.

עוד נכתב כי “הנפגעים העיקריים הם ילדים, נשים בהריון ומבוגרים, אשר נאלצים להיות חשופים לטרור סביבתי של ממש, שאינו בוחל בשום אמצעי על מנת להרוויח את המתכות (שמופקות בתהליך השריפה)”.

ארכיון. צילום: פרויקט התיעוד של עוצמה יהודית

ראשי המועצות הזכירו כי בשבועות האחרונים היו עדים לדיווחי התקשורת אודות פסולת אלקטרונית המגיעה לשטחי הרשות הפלשתינית מאתרים בישראל, ולדבריהם “ברור לגמרי כי פעילות עבריינית זו נעשית על מנת להשיא רווחים לחברות וגופים בישראל ובשטחי הרשות. אלמלא הדבר היה כדאי להם כלכלית, היה זרם הפסולת האלקטרונית פוסק לחלוטין”.

עוד טענו במכתב כי מהפרסומים הקודמים עולה כי “חברה שקיבלה רישיון מהמשרד להגנת הסביבה לטפל בפסולת אלקטרונית מעורבת בצורה זו או אחרת במכירתה הבלתי חוקית של הפסולת לשטחי הרשות. כמו כן, גופים וחברות המחויבים להעביר פסולת לטיפול מוסדר וחוקי מוכרים אותה בניגוד לחוק לגופים בלתי מורשים”.

את מכתבם סיימו דימרי ומורביה בבקשה לעצור את התופעה “אין ספק כי הדרך היחידה להפסיק את המטרדים הסביבתיים שממררים את חיינו היא נקיטת צעדי אכיפה נוקשים ובלתי מתפשרים כנגד חברות ואנשים המפיקים רווחים ממכירת הפסולת לשטחי יו”ש. אנו מבקשים ממך לנקוט בכל האמצעים העומדים לרשותך על מנת לשים קץ לתופעה הזו”.

נזכיר כי ‘הפורום לישראל ירוקה’ נלחם נגד תופעת השריפות, תיעד את מעבר הפסולת האלקטרונית מישראל לשטחי יו”ש וכן תיעד את שריפת הפסולת. בנוסף, פנו בארגון עם החומרים המתועדים לגורמי האכיפה הרלוונטיים, אך התופעה טרם פסקה. לאור זאת הגיש לאחרונה הפורום עתירה לבג”ץ כנגד הארכת האישור שנתן המשרד להגנת הסביבה למפעל המחזור דרכו עוברת הפסולת האלקטרונית לכפרים ביו”ש.

 גלעד אך מנכ”ל הפורום לישראל ירוקה מסר “עמותת הפורום לישראל ירוקה שמה לה למטרה לטפל בסוגיית הפסולת האלקטרונית בישראל. היום הפסולת האלקטרונית מכל הארץ מגיעה בצורה שיטתית לכפרים אידנא ובית עווא שליד חבל לכיש, שם היא נשרפת במטרה להוציא ממנה את המתכות היקרות כגון נחושת, כסף, זהב, אלומיניום וכו'”.

אך חזק את ראשי המועצות לכיש והר חברון “אני מצטרף לקריאה לשר להגנת הסביבה זאב אלקין, עצור את התופעה לאלתר. אפשר לתושבי חבל לכיש והר חברון להמשיך לנשום, ופעל למען המערכות האקולוגיות של האזור שכולנו מושפעים מהן, בכדי שיפסיקו להיפגע”.

חדשות גוש עציון והר חברון כתבה ראשית