עו”ד העצני מציג: אזהרות מימין בעידן טראמפ

עו”ד העצני מציג: אזהרות מימין בעידן טראמפ

 

עו”ד אליקים העצני מזהיר מהצגת מדיניות מגומגמת וחלקית בפני ממשל טראמפ ומהשלכות אפשריות למהלך הריבונות במעלה אדומים ומתווה דרך ליישום רעיון האוטונומיה.

עורך הדין אליקים העצני, מבכירי ההתיישבות ביהודה ושומרון וממובילי חזון הריבונות, הציג בהרצאה שנשא שורת אזהרות מדיניות מהתנהלותו של ראש הממשלה נתניהו מול ממשל טראמפ, ומתריע מהשלכותיו האפשריות של מהלך הריבונות במעלה אדומים.

צילום: נשים בירוק

את דבריו, שנאמרו באירוע תרבות נוסף שהתקיים בשמורת ‘עוז וגאון’ שבגוש עציון, פתח עו”ד העצני בדברי ביקורת על התנהלותו המדינית של ראש הממשלה נתניהו במרוצת השנים האחרונות וקבע כי “ראש הממשלה מושל על בסיס של שקר”. לדבריו אין באמירה זו עלבון אלא תיאור מצב שהרי “אם נאמר לכל חבר ליכוד שראש הממשלה תומך בתכנית מרץ, שתי מדינות, הם יגידו שזה לא נכון והוא משקר. כלומר שאם הם היו מאמינים לו הוא לא היה עשר שנים בשלטון. כלומר מאמינים לו שהוא משקר…”. לדבריו “חלום הבלהות הוא שחלילה יבוא היום שבו נתניהו יעשה את מה שהוא אמר, וכשנבוא ונטען טענות הוא ישאל ‘מה חשבתם? שאני שקרן?’ לנו יהיה להשיב שאנחנו עדר”.

העצני קבע כי שעת המבחן לרצינות כוונותיו של נתניהו מגיעה עם ראשית כהונת טראמפ כנשיא ארה”ב, “בפגישה הראשונה שלו עם טראמפ הוא יישאל מה אתה רוצה”, אמר העצני המזכיר כי עם מחיקת רעיון שתי המדינות ממצע המפלגה הרפובליקנית הבהירו ראשי המפלגה בראיונות לתקשורת כי התכנית שתציג ישראל היא זו שתהיה מקובלת עליהם, וברוח זו צפוי טראמפ לבקש מנתניהו לפרוס בפניו את משנתו המדינית ותכניותיו בזירה זו.

“הציבור של המחנה הלאומי לא יכול לתת לנתניהו לנסוע לארה”ב בלי שהוא יהיה סגור מה הוא יאמר שם. הדבר ממש קריטי. אם הוא יאמר שתי מדינות החמצנו החמצה של חמישים שנה ואולי יותר מכך, החמצה היסטורית”, אמר העצני, “העניין הזה לא יכול להימשך. אנחנו לא יכולים לתת למשחק הנדמה לי הזה להימשך. עברו חמישים שנה. התברגנו ואנחנו רבים, אבל אני לא רואה בנו את התעוזה של אותו קומץ שהתחיל את ההתיישבות. אני לא בטוח שיש בנו את העוז הפנימי לצאת באלפים ולומר לנתניהו ‘אתה לא יוצא לארה”ב בלי להגיד לנו מה אתה הולך לומר שם בשמנו’. אי אפשר לשחק עוד את המשחק של אנשי הליכוד שאומרים שאין החלטה בליכוד ואין החלטת ממשלה או כנסת לתמיכה בשתי המדינות. זה בלתי אפשרי”.

צילום: נשים בירוק

בהמשך דבריו ביקר עו”ד העצני את מהלך הריבונות במעלה אדומים כמהלך חלקי שיניב תגובה ערבית זועמת ולא יהיה בכוחו למנוע את מהלך המדינה הפלשתינית. “עם כל הכבוד לכל האנשים החשובים והנכבדים שמצדדים בזה, הם אומרים סיפוח חלקי קודם מעלה אדומים ואחר כך בקעת הירדן וכן הלאה, כאילו אנחנו לבד…”. לדבריו, על המהלך הישראלי הראשוני להיות צעד דרמטי של סיפוח כל שטחי C (שיוגדרו מחדש על פי תפיסתה וצרכיה של ישראל) וכל בקעת הירדן ומדבר יהודה.

“לנו צריך להיות ברור שמה שלא ניתן לערבים במערב ארץ ישראל, הביטוי ללאומיות הפלשתינית, אם יש כזו, לא יכול להיות בארץ ישראל המערבית. האוטונומיה אינה שלב מעבר למשהו אחר… דגל האוטונומיה יוכל להיות כפי שהוא, אבל בפינה יהיה דגל כחול לבן שיסמל את המסגרת, הילדים של הערבי משכם יוכלו לראות סוף סוף את הים והפיינשמייקרים שלנו, שלא נאה להם להתרחץ עם הערבים, יבינו שיש לזה מחיר, לחיות ולתת לחיות, אבל לא ריבונות זרה במערב ארץ ישראל”.

ההרצאה:

חדשות גוש עציון והר חברון כתבה ראשית