סגירת מעגל מרגשת בשומרון: הישוב הוותיק קרא את שם הדרך לישוב על שמו של אב”א אחימאיר

סגירת מעגל מרגשת בשומרון: הישוב הוותיק קרא את שם הדרך לישוב על שמו של אב”א אחימאיר

עשרות שנים לאחר שהישוב ברקן שינה את שמו המקורי על שם אב”א אחימאיר, נעשה תיקון היסטורי והכביש הראשי לישוב נקרא על שם אבא אחימאיר בנוכחות בניו. בנו, העיתונאי יעקב אחימאיר: “מקווה שאיזור השומרון ימשיך לשגשג” ראש מועצת שומרון יוסי דגן: “ניצבים איתנים במורשתו של אב”א אחימאיר”.

חנוכת חידוש הכביש בין הישוב ברקן בשומרון לאזור התעשיה הסמוך לו, הובילה לסגירת מעגל מרגשת. מדובר בדרך שקרויה על שמו של אב”א אחימאיר, איש התנועה הרוויזיוניסטית, שעל שמו נקרא הישוב בתחילה. עם השנים, החליטו בישוב לשנות את שם הישוב לשמו הנוכחי, דבר אשר פגע במשפחה והוביל לנתק בינם לבין הנהגת הישוב.

לפני מספר שנים חודש הקשר בעקבות סיור עומק שקיים ראש מועצת שומרון יוסי דגן לבנו של אבא אחימאיר – העיתונאי יעקב אחימאיר, במסגרת סיורי ההסברה של מועצה אזורית שומרון. בתחילה סירב הבן להיכנס למקום אך לאחר שיחה הסכים להכנס לתצפית וגילה שם שלט שעדיין נושא את שמו של אביו, דבר ששימח אותו מאוד והוביל לחידוש הקשר. כעת, לאחר חגיגות 40 שנה לישוב החליטו במועצה לתקן עוול היסטורי, לסגור מעגל ולקרוא לכביש הראשי שמתחבר אל הישוב דרך אב”א אחימאיר.

המשפחה הגיעה יחד עם הנהגת הישוב ואנשי מועצה אזורית שומרון לטקס מיוחד שבו הוסר הלוט מעל גבי השלט החדש המסמל את הדרך. בטקס השתתפו מצד המשפחה העיתונאי יעקב אחימאיר ואחיו ח”כ לשעבר יוסי אחימאיר מנכל מכון זבוטינסקי, וכמו כן בטקס השתתף גם ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן יחד עם נציגים נוספים מטעם המועצה.

קרדיט: עדו זאבי

בדבריו במהלך הטקס אמר דגן, “מעבר להתרגשות הגדולה שלנו ולהנצחה של המנהיג הגדול הגדול והלוחם אבא אחימאיר בתור תלמיד של זאב ז’בוטינסקי , שהמרד בבריטים והרמת הרוח הלאומית שהובילה להקמת המחתרות ואח”כ להקמת מדינת ישראל, יצאה ממנו מברית הבריונים. יצאו מזה אח”כ האצ”ל והלח”י ומדינת ישראל ורוח לאומית שגם הדור שלי משתדל ללמוד מזה עד היום.  כשהגעתי דיברתי על ההתרגשות שלי ושל תושבי ברקן והשומרון ולסגירת המעגל שאנחנו זוכים לעשות הערב כי הישוב ברקן לפני 41.5 השנים הוקם ונקרא בית אבא והשם שונה לברקן”.

“אני חושב שרוב תושבי ברקן לא מכירים את הסיפור הזה” סיפר דגן לנוכחים בטקס. “לפני 11 שנה הגעתי לסיור כאן עם יעקב אחימאיר ואחרי זה עם יוסי, וליעקב היה קשה להיכנס לברקן והוא סיפר לי את הסיפור. דיברתי עם יו”ר הועד והוא לא ידע מהסיפור הזה, ומיד הישוב אמר שרוצה לקרוא את השכונה החדשה על שמו של אבא אחימאיר – גבעת אב”א. נציגות המשפחה הגיעה ליום הולדת 30 לישוב ומאז היינו בקשר עם המשפחה ולפני חצי שנה שיצאנו לפרוייקט החלפת הכביש גישה לישוב החלטנו, והמשפחה הסכימה לכבד אותנו, לקרוא לכביש של אזור התעשיה ברקן ועד לתוך הישוב ברקן ע”ש אבא אחימאיר, ואני מודה לכם על הזכות לקרוא את הכביש על שמו” הסביר דגן.

בהמשך דבריו סיפר דגן על ההתרגשות שיש לו מהמהלך הזה. “אנחנו מתרגשים מהזכות לסגור את המעגל הזה ולשים את הלוחם, המנהיג, המצביא ומורם ורבם של כל לוחמי ארץ ישראל על ראש שמחתנו. תודה רבה לכם. אבא אחימאיר נלחם על המילים, על התודעה והזכות. הוא זיהה למרחוק את הסכנה ברעיונות שבהתחלה נראים מלהיבים אך מסתיימים בחולשה ובלבול. הוא היה יהודי חד ללא פשרות עם הרבה חוכמה שסחף אחריו רבים. בתקופה הזו שיש כל כך הרבה בלבולים על הדרך של ההגשמה הציונית, שיש כל כך הרבה רעיונות זרים שמנסים להכניס לנו, אנחנו ניצבים איתנים במורשתו ובמורשת אבותיו של מורינו ורבותינו”.

“גם כאן בברקן שיש כאן את אחד המעוזים הגדולים של תנועת בית”ר עד היום, שנוער ברקן מתחנך לאור המורשת הזו, וגם בכלל בהתיישבות בשומרון. הלוואי שנהיה ראויים ונבנה בע”ה עוד יותר, ונסלול, ונביא לכאן יהודים מתוך זקיפות קומה לאומית וכבוד לאומי ועמידה מדויקת על כבוד עם ישראל שהוא כבודו של בורא עולם והדרך שאב”א אחימאיר חינך” אמר ראש המועצה אזורית שומרון יוסי דגן בדבריו.

העיתונאי הבכיר יעקב אחימאיר דיבר אף הוא במהלך הטקס ואמר “אני מתרגש כשאני נמצא כאן ורואה את שמו של אבי מתנוסס כאן. תודה מעומק הלב למועצה ולעומד בראשה על היוזמה המרגשת. כשאבי מדבר על ארץ ישראל הוא דיבר על ארץ ישראל משני צידי הירדן. אני מאוד מקווה שהישוב ברקן ימשיך לשגשג ולפרוח כמו שאר הישובים בחבל השומרון, שהביטחון האישי והציבורי יהיו חלק מהשגרה של כל תושבי ברקן והשומרון. תודה רבה לכם מעומק הלב” אמר אחימאיר בהתרגשות.

אחיו, ח”כ לשעבר ומנכל מכון זבוטינסקי יוסי אחימאיר הוסיף במהלך הטקס: “תודה ל”מר שומרון” ראש המועצה האזורית שומרון הנמרץ, יוסי דגן, הנלחם על זכות ההתיישבות היהודית וכמובן על תיקון העוול. תודה גם לעוזרו הביתרי, עידו זאבי,  שעמל על ההפקה המרשימה. הנה היום נעשה תיקון גדול בקריאת הכביש המוביל ממשרדי המועצה אל הישוב ברקן “דרך אבא אחימאיר”.

המפעל הציוני חדשות שומרון כתבה ראשית