נשיא המדינה ורעייתו אירחו את מעמד ההכרזה על זוכי פרס קרן וולף לשנת 2023

נשיא המדינה ורעייתו אירחו את מעמד ההכרזה על זוכי פרס קרן וולף לשנת 2023

 

נשיא המדינה יצחק הרצוג ורעייתו מיכל אירחו היום, יום שלישי, ט”ז בשבט תשפ”ג, 7 בפברואר, בבית הנשיא את מעמד ההכרזה על זוכי פרס קרן וולף לשנת 2023. הפרס מוענק מדי שנה על תרומה ייחודית בתחומי המדעים והאומנות. באירוע מסר שר החינוך ויו”ר מועצת הקרן יואב קיש לנשיא את דבר החלטת וועדת הפרסים לשנת 2023. הטקס התקיים בהשתתפות מנכ״לית קרן וולף רעות ינון ברמן ומ”מ יו”ר הקרן, פרופ’ דן שכטמן

 

השנה מוענקים הפרסים בתחומים כימיה, רפואה, מתמטיקה, חקלאות ואומנות. הזוכים נבחרים על ידי וועדות שיפוט בינלאומיות.

 

נשיא המדינה פנה אל הזוכים ואמר: ״זהו כבוד אמיתי להיות כאן, במעמד מרגש זה של הכרזת זוכי פרס וולף בשנתו ה-45. אני סבור כי אין זה צירוף מקרים כי הפילנתרופ האגדי ד”ר ריקרדו וולף, זכיתי להכיר כשגרירה של קובה לישראל, בחר בישראל כביתו של פרס ולף -אות גאווה למדינתנו. בדרכים כה רבות, הפרס אשר ייסד משקף הרבה ממה שאנו מעריכים כחברה וכאומה. בדומה לחזון שהנהיג את מייסדי מדינתנו, גם לרוח הגילוי שורשים באמונה כי מבעד לתהליך קשה, ביכולתנו לפרוץ את דרכנו למציאויות חדשות טובות מאלו שהתקיימו לפני כן.

 

כאשר אני מביט בעבודתם של הזוכים השנה, מה שניכר מיד הוא לא רק החוכמה האנושית שהם משקפים אלא גם נחיצותם להקלה על הסבל האנושי ולשפר את החיים עלי אדמות. החל ממחקרם בתחום האפשרויות הטיפוליות של ההורמונים, הבנתם את זרימת המים וחומרים מזהמים באדמה, עבודתם עם רנ”א בהתמודדות עם מחלות אנושיות, וכלה בהגדרה המחודשת והנשגבת של האומנות הויזואלית. כל אלו לא רק מצביעים על המימדים האינטלקטואלים של החתירה לקידמה, אלא גם מזכירים לנו שהנפש האנושית היא המנוע של כל זה.״

 

שר החינוך ויו”ר מועצת קרן וולף, יואב קיש: “הזוכים בפרס וולף לאורך עשרות השנים הם ההוכחה שכולם – ללא קשר למוצאם ולמדינה שבה הם נולדו, ללא קשר לדתם, למקום מגוריהם או לנסיבות חייהם – כולם יכולים להגיע להישגים הגבוהים ביותר שאפשר”.

 

פרס וולף ברפואה לשנת 2023 יוענק לפרופ’ דניאל יהושע דרוקר, אוניברסיטת טורונטו, קנדה – על עבודתו החלוצית בבירור המנגנונים והפוטנציאל הטיפולי של הורמונים אנטרואנדוקריניים. מחקריו הובילו לפריצות דרך מדעיות בתחום טיפולים קליניים חדשניים בסוכרת ובהשמנת יתר.

 

פרס וולף במתמטיקה לשנת 2023- יוענק לפרופ’ אינגריד דובשי, אוניברסיטת דיוק, ארצות הברית- על עבודתה בתיאוריית WAVELET ואנליזה של הרמוניה יישומית.

 

פרס וולף בכימיה לשנת 2023- יוענק במשותף לפרופסורים צ’ואן הא, אוניברסיטת שיקגו, ארצות הברית; ג’פרי קלי, מכון המחקר סקריפס, ארצות הברית; הירואקי שוגה, אוניברסיטת טוקיו, יפן – על גילויים חלוציים המאירים את התפקודים וההפרעות הפתולוגיות של RNA וחלבונים ועל פיתוח אסטרטגיות לשימוש בביו-פולימרים אלה בדרכים חדשות למיגור מחלות באדם.

 

פרס וולף בחקלאות לשנת 2023 יוענק לפרופ’ מרטינוס תיאודור “רין” ואן גנוכטן, האוניברסיטה הפדרלית של ריו דה ז’נרו, ברזיל- על עבודתו פורצת הדרך בהבנה וחיזוי של זרימת מים והסעת מזהמים בקרקעות.

 

פרס וולף באומנות לשנת 2023 יוענק במשותף לפוג’יקו נאקאיה, יפן ; ריצ’רד ג’וליאן לונג, אנגליה- על הגדרה מחדש של אפשרויות עשיית האומנות ושינוי הפרמטרים של האומנות החזותית.

כתבה ראשית