נציג המנהל האזרחי בוועדת חוץ וביטחון: “אנחנו לא יודעים כמה ערבים יש בשטחי C”

נציג המנהל האזרחי בוועדת חוץ וביטחון: “אנחנו לא יודעים כמה ערבים יש בשטחי C”

בדיון שיזם יו”ר ועדת המשנה לעניינים אזרחיים וביטחוניים ביו”ש ח”כ מוטי יוגב בנושא הנתונים הדמוגרפיים הקיימים ביו”ש, דווח על ידי סא”ל אייל זאבי, רע”ן אג”ם במנהל האזרחי, שאין להם נתונים בדבר כמות הערבים החיים בשטחי C שבשליטת מדינת ישראל.

בדיון עלה כי קיימת אי בהירות בדבר נתונים דמוגרפיים באוכלוסיית יו”ש ועוטף ירושלים.לוועדה הגיעו מומחים בתחום חקר הדמוגרפיה והוצגו נתונים שבמחלוקת.בנוסף, נציג רשות ההגירה והאוכלוסין ציין בדיון כי “אין לנו נתונים בדבר יציאה לחוץ לארץ מתוך ערביי יו”ש בעשור האחרון.”

יו”ר הועדה ח”כ מוטי יוגב פתח את הדיון: “נושא הוועדה היום הוא ההיבטים הדמוגרפיים של אוכלוסיות יו”ש בדגש על שטחי C בהם השליטה היא שלנו. זהו בעצם דיון שני, בו נרכז מאמץ לנסות להבין מה מספרי היהודים וערבים, בשטחי יו”ש. חייבים לדעת זאת כדי להתאים את התשתיות, למשל, או מספר בתי הספר, למספרים האמתיים. בהיותי מח”ט אפרים, האחראי על קלקליה וטול כרם, ידענו בדיוק מה מספר התושבים. לקח לנו כמעט שנה אבל כל שבוע ספרנו אזור עד שגענו למספר מדויק. מפה ננסה לשער ולמנף כדי שמשרד רה”מ ידייק ויביא את הנתונים, ומכאן נדע גם את היחס בין היהודים והערבים.”

ועדת חוץ וביטחון צילום באדיבות לשכת חכ יוגב
ועדת חוץ וביטחון צילום באדיבות לשכת חכ יוגב

סא”ל אייל זאבי הוסיף כי האחריות על מרשם האוכלוסין הוא באחריות הרש”פ, לפי הסכם הביניים, גם בשטחי C, והם מעבירים למנהל האזרחי קובץ שלא מפלח בין השטחים ביו”ש. לפי נתוני הלמ”ס הפלסטיני ישנם כ-2.93 מיליון ערבים ביהודה ושומרון.

סא”ל זאבי הוסיף: “בקובץ שלנו אנו מתייחסים לאוכלוסייה הרשומה באיו”ש – שזה כל מי שהגיעו אלינו, אבל לא תמיד כולל את כל האוכלוסיה. לפי הנתונים בידינו 2.93 מיליון אוכלוסיה ערבית ביו”ש. כלומר בעלי ת.ז. פלסטיני, לא כולל י-ם. דרך גשר אלנבי יש פער של 15,800 יותר יוצאים מנכנסים. לאורך 15 השנה האחרונות יש פער של מעל 175 איש שיותר יצאו מאשר שנכנסו.

יורם אטינגר שנכח בועדה העיר: “נציג המתפ”ש לא אמר את נתוני נתב”ג על יוצאים. זה חשוב ויש להם את זה”

סא”ל זאבי השיב: “יש לנו גם ונסכנרן מול רשות האוכלוסין ונעביר. אצל הפלסטינים אין גריעה מהקובץ גם אם עוזבים. הפלסטינים יכולים להגיע לרשום את הילדים ומיד לצאת, ואנו מעריכים שמדובר בכ-15 אלף לשנה. לגבי פילוח תמותה ונולדים – הרש”פ לא סופר את אלו שנרשמו לבתי ספר פרטיים, או תושבי עוטף י-ם שלומדים במערכת החינוך של ירושלים וגם הם לא נספרים, וכאמור יש את הילדים שנשרשמו אבל מרכז חייהם בחו”ל.”

ח”כ חיליק בר: מברך על הדיון כי מסתבר שכמעט ולא נעשה דבר בצורה נורמלית בעבר. עם כל ההערכה שיש לי למתפ”ש ולמנהל האוכלוסין, זה שמדינת ישראל לא יודעת כמה פלסטינים חיים בפועל בשטחי C, זה מביש. כמה אנשים יש לסורים אנחנו יודעים, אבל אזרחים באחריותנו אנחנו לא. מצטרף לקיראת היושב ראש מוטי יוגב לבצע פילוח וגם סקר אמיתי. יש פה את ההיבט הטכני של דאגה לתשתיות, חינוך בינוי ועוד, ולדעת לתכנן בהתאם. יש גם את ההיבט המהותי, מאחר ורה”מ ושר החוץ הפכו למקדמי רעיון 2 המדינות, אני רוצה לדעת מכמה פלסטינים ניפרד או כמה אזרחים פוטנציאליים יהיו במדינה. מדאיג לראות שהמספרים נעים בין 1.75 לבין הנתונים של פרופ’ דלה-פרגולה. מה שלא יודעים האזרחים זה כמה נתונים קריטיים וחשובים בויכוח ואני קורא לוועדה הזו לברר את נתוני האמת וחושב שצריך לדרוש סקר רשמי של על תושבי שטחי C ולהמשיך ולעורר דיון ציבורי בעניין.

חכ”ל אורית סטרוק: נכון לדרוש את הנתונים בצורה המפורטת ביותר כולל גילאים ומצב אקונומי וצריך לדעת עליהם את הכל. מבחינתי, אפילו אליבא לנתוני דלה-פרגולה, הגענו לשלב שמבחינה מדינית מההיבט הדמוגרפי, המדינה יכולה להרשות לעצמה להחיל ריבונות על שטחי C.

ח”כ מוטי יוגב סיכם את הדיון ואמר:
“אני מבקש התייחסות מקצועית ואמיתית לעניין, זו פעם שניה שאנו לא מקבלים תשובות מדויקות. וגם יותר בקרה וביקרות על הלמ”ס הפלסטיני. לא ייתכן שלמדינת ישראל לא יהיו נתונים דמוגרפיים מדוייקים ביהודה ושומרון – זה הבסיס לכל החלטת קבינט, לכל החלטה מדינית, הנתונים צריכים להיות על השולחן”
יוגב הוסיף: אנו מבקשים לייצר סקר רשמי כולל פילוח לפי מיקום גיל פריון ומגמות, כדי שנדבר על נתונים אמיתיים ומבוססים. המל”ל צריך להוביל את הדבר הזה ונוודא שמשרד רה”מ מורה על זה. ואני מבקש שפעם הבאה הלמ”ס יופיע פה ויביא את אותן תחזיות דמוגרפיות, גם בהקשר לישראל ובהקשר למה שיודעים להציג. נבקש מרשות ההגירה תשובות על כניסות ויציאות מכל המעברים.”
ח”כ יוגב ביקש לקבל לידיו דו”ח ראשוני תוך שבועיים ועם הערכות של המנהל האזרחי ומתאם הפעולות בשטחים לביצוע סקר מקיף מלא ואמיתי.

חדשות בנימין