נפרצה המנהרה הראשונה בפרויקט הרחבת כביש 60

נפרצה המנהרה הראשונה בפרויקט הרחבת כביש 60

שרת התחבורה מירי רגב וראש העיר ירושלים משה ליאון פרצו את המנהרה הראשונה בפרויקט הרחבת כביש 60. ▪️ הפרויקט כולל הוספת נתיב נסיעה לכל כיוון. ▪️ לראשונה בישראל – נתיב תחבורה ציבורית מתחלף ▪️ הקמת שתי מנהרות חדשות לצד במנהרות הקיימות ▪️ גשר חדש מעל נחל גילה ▪️ שדרוג הבטיחות והמערכות במנהרות הקיימות ▪️ ההשקעה הכספית בפרויקט כמיליארד שקלים.

משרד התחבורה והבטיחות בדרכים ועיריית ירושלים, באמצעות חברת מוריה, מקדמים באופן מואץ את עבודות הביצוע של פרויקט הרחבת כביש המנהרות (כביש 60). היום (רביעי) נרשם ציון דרך משמעותי ראשון בפרויקט – עם פריצת המנהרה החדשה הצפונית, שאורכה כ- 300 מטרים. שרת התחבורה והבטיחות בדרכים, ח״כ תא״ל (מיל׳) מירי רגב, ראש העיר ירושלים, משה ליאון, ומנכ”ל חברת מוריה, גלעד בר-אדון, התכבדו בפריצת המנהרה. כמו-כן נכחו באירוע שלמה נאמן, ראש מועצת גוש עציון, עודד רביבי, ראש מועצת אפרת, הלל הורביץ, ראש מועצת חברון, אליהו ליבמן, ראש מועצת קרית ארבע, בני שוורץ, מנכ”ל מועצת בית”ר עילית ועוד.

פרוייקט כביש המנהרות (60) מהווה את שער הכניסה הדרומי של ירושלים והוא  אחד מפרויקטי התחבורה הגדולים והמשמעותיים המבוצעים בשנים האחרונות בירושלים והסביבה.

צילום : ששון תירם

פרויקט הרחבת כביש המנהרות הינו באורך של 12 ק”מ, מצומת הרוזמרין שבשכונת גילה בירושלים ועד לישוב אלעזר. הפרויקט כולל הוספת שני נתיבי תנועה והקמת שתי מנהרות חדשות לצד המנהרות הקיימות, האחת באורך של 300 מטרים והשנייה באורך 900 מטרים.

כמו –כן, לראשונה בישראל יוקם במסגרת הפרויקט נתיב תחבורה ציבורית מתחלף – בשעות הבוקר יהיה פתוח לנסיעה מכיוון גוש עציון לירושלים ובשעות אחר הצהריים ישתנה לכיוון הנגדי מירושלים לגוש עציון. בנוסף יוקם גשר חדש מעל נחל גילה בגובה של 60 מטרים.

העבודות בפרויקט כוללות גם שיקום של המנהרות הקיימות ושדרוג המערכות בהן (איוורור, תאורה, מים, גילוי אש ותקשורת) למערכות טכנולוגיות חדשניות וכן התקנת מערכות מתקדמות במנהרות החדשות.

עבודות הביצוע בפרויקט החלו לפני כשנה והן צפויות להסתיים בשנת 2025. ההשקעה הכספית הינה כ-מיליארד מיליון שקלים.  הפרויקט מהווה נדבך מרכזי נוסף במהפכת התשתיות התחבורתיות המואצת העוברת על ירושלים ובכלל זה בשלוש הכניסות המרכזיות לעיר, עם שדרוג הכניסה הראשית דרך כביש 1 , עם הכניסה המזרחית וכעת עם העבודות בשער הכניסה הדרומי לירושלים.

ראש העיר ירושלים משה ליאון, שרת התחבורה מירי רגב ומנכ”ל חברת מוריה גלעד בר-אדון. צילום: ששון תירם

שרת התחבורה והבטיחות בדרכים תא”ל (במיל’) מירי רגב ציינה כי שדרוג והרחבת כביש המנהרות הוא מגה-פרויקט שפותח את שער הכניסה הדרומי לירושלים, ומחבר אותה ליישובי גוש עציון, קריית ארבע, אפרת, ביתר עילית וחברון. זהו פרוייקט בעל חשיבות אסטרטגית ותחבורתית, ביטחונית ובטיחותית גם יחד. “הגיע הזמן שהתושבים ייהנו מנסיעה נוחה ובטוחה בדרכם לבירה, שבה רבים מהם עובדים, לומדים, צורכים שירותים ומבלים. בהצלחה לכל העושים במלאכה!” הוסיפה השרה רגב.

ראש העיר ירושלים, משה ליאון: “ירושלים נמצאת בעיצומה של מהפכת תשתיות התחבורה וכביש 60 הוא אחד המרכזיים בהם. מדובר בכניסה נוספת לירושלים ושדרוג חשוב של אחד הצירים המובילים אליה. נמשיך לקדם ולבנות את ירושלים”.

מנכ”ל חברת מוריה, גלעד בר-אדון: ״פרוייקט הרחבת כביש המנהרות הינו פרוייקט בעל חשיבות רבה, המהווה את שער הכניסה הדרומי של ירושלים וחלק מרכזי בתנופת הפיתוח התחבורתי  שעוברת העיר ירושלים. מדובר בפרוייקט ייחודי, הכולל לראשונה בישראל הקמת נתיב תחבורה ציבורית המתחלף לפי שעות העומס והקמת מנהרות חדשות לצד מנהרות קיימות. בנוסף יכלול הפרוייקט, שיפור משמעותי לבטיחות משתמשי הדרך והתקנת מערכות טכנולוגיות מתקדמות הן במנהרות הקיימות והן בחדשות.”

חדשות גוש עציון והר חברון כתבה ראשית