מחלת הלישמניה (שושנת יריחו) מתפשטת ברחבי יו”ש

מחלת הלישמניה (שושנת יריחו) מתפשטת ברחבי יו”ש

בעקבות התפשטות הלישמניה (שושנת יריחו) ברחבי יו”ש, התקיימה פגישה דחופה של ראשי רשויות עם שר הבריאות יעקב ליצמן בנוגע לתכנית פעולה למאבק במחלת הלישמניה. השר הודיע כי יחד עם משרד להגנת הסביבה יתוקצב סכום של למעלה משמונים מיליון ₪ מהתקציב הדו השנתי למימון תוכנית לאומית למאבק בלישמניה.

אמש התקיימה פגישה דחופה עם שר הבריאות יעקב ליצמן בה הוצגו נתונים מדאיגים על התרחבות האזורים הפגועים מהמחלה .השר התבקש  להביא לאישור תכנית לאומית מתוקצבת למאבק בהתפשטות המחלה . הצלחת המאבק בשפני הסלע  שהינם חיית המאגר למחלה ויתושי הפלבוטומוס [ זבוב החול] שבעקיצתם גורמים לסבל רב בישובים באזורים שונים בארץ,  אפשרית  אולם מדובר בפעולות מורכבות הדורשות טיפול הוליסטי .

השר נענה ואמר כי למרות שהנושא בעיקרו בתחום משרד הגנת הסביבה הוא יסייע לממש תקצוב של   למעלה מ-80 מיליון ₪ למימון פעולות למאבק בלישמניה (שושנת יריחו).

זבוב החול.צילום ויקפדיה
זבוב החול.צילום ויקפדיה

כאמור, שושנת יריחו נגרמת על ידי עקיצת יתושה  [ פלבוטומוס] . העקיצה דומה תחילה לעקיצת יתוש רגיל אולם לאחר תקופת דגירה שנמשכת מספר חודשים מתגלה הפצע המכוער  המחייב  טיפול דחוף וארוך.

בין ראשי הרשויות שנכחו בפגישה: ראש עירית מעלה אדומים  מר בני כשריאל , מר יוסי דגן יו”ר מ.א. שומרון , עו”ד  רות דיין מדר ממרכז השלטון המקומי ומר איצ’ה מאיר מנכ”ל איגוד ערים לאכ”ס שומרון.

מנכ”ל איגוד ערים שומרון לאיכות הסביבה יצחק (איצ’ה) מאיר: “רשימת הישובים בהם התושבים נעקצו והודבקו במחלת הלישמניה הולכת וגדלה. הרשויות המקומיות לא מסוגלות להתמודד במניעה ובטיפול בעצמן. הפעולות להרחקת שפני הסלע והיתושים מורכבות ויקרות ורק בסיוע של המדינה ניתן להתגבר ולהפחית באופן ניכר את הנגיעות. ישנו שיתוף פעולה בין כל הגורמים המעורבים ,בעיקר משרד הגנת הסביבה , משרד הבריאות ,רשות הטבע והגנים והרשויות המקומיות ,בפעילות מורכבת וניתן לראות גם הצלחות במאבק כמו בישוב פדואל  בו היו מקרים רבים של נפגעים , בעיקר ילדים, ובסיוע נכון של הגורמים הרלוונטיים הגענו להפחתה משמעותית”

עוד הוסיף מאיר:” אני מודה לשר ליצמן על נכונותו לסייע ואני בטוח כי בעזרת התמגנות והטמעת דרכי מניעה  נוכל להפחית גם בשאר הישובים את התופעה”

חדשות בנימין כתבה ראשית