מה ההבדל בין UX ל-UI ומה יותר חשוב בבניית אתר

מה ההבדל בין UX ל-UI ומה יותר חשוב בבניית אתר

UX ו-UI הם מונחים חשובים בעולם האינטרנט והשיווק הדיגיטלי. חשוב להכיר את המונחים וגם ליישם אותם בכל חברה שיש לה אתר עסקי שמשמש ככרטיס ביקור דיגיטלי וכאמצעי שיווקי ומכירתי.

פירוש UI הוא “ממשק משתמש” (User Interface), ופירוש UX הוא “חוויית משתמש” (User Experience). הם משמשים לא פעם כביטוי אחד ובלתי נפרד אך למעשה יש להם משמעות שונה ואופן שימוש שונה בחברות של שיווק דיגיטלי וחברות בניית אתרים.

מה ההבדל בין UI ל-UX

UX, כאמור, היא חוויית משתמש. חוויית המשתמש היא משהו כללי שמדבר על איכות החוויה האישית של הגולש בזמן שהוא מבקר באתר. אתר שיש בו חוויית משתמש טובה הוא אתר שקל להבין אותו וקל להגיע בתוכו ממקום למקום. התוכן שלו נגיש ומחולק בצורה הגיונית וברורה, וכל מידע שהגולש רוצה לדעת ניתן למציאה בקלות. איכות החוויה תלויה גם בעיצוב האתר. העיצוב צריך להיות יפה לעין, לא עמוס מדיי, מותאם לכל סוגי הדפדפנים והמכשירים וקל למעבר מנקודה לנקודה.

צילום: Pixabay

כל הדברים האלו יוצרים תחושה אצל הגולש. התחושה שמתעוררת היא המהות של חוויית המשתמש. היא גם גורמת לגולש להעריך יותר או פחות את המותג עצמו והחברה עצמה. חברה עם אתר שמעניק חוויה איכותית תיצור רושם טוב ואמין יותר, והדבר יכול להשפיע על הרצון של הגולש להפוך ללקוח שלה.

UI, לעומת זאת, הוא השפה הפרקטית בה משתמשים כדי ליצור את חווית המשתמש. כלומר, הממשק עצמו – סידור התוכן באתר, תפריטי הניווט עצמם, כותרת הדף והפוטר (החלק התחתון בכל דף), איכות התמונות ועוד.

גם התאמה למכשירים שונים, כמו מכשירי מובייל, היא חלק מההתייחסות לממשק המשתמש. תפריטים במובייל, לדוגמה, צריכים להיות קלים ללחיצה עם האצבע. אם הכפתורים באתר יהיו קרובים מדיי זה לזה בגרסת המובייל של האתר, הדבר נובע מממשק משתמש לקוי – ומשפיע לרעה על חוויית המשתמש.

חוויית המשתמש היא התוצר החווייתי של האיכות והמאפיינים של ממשק המשתמש. הממשק מתייחס לאלמנטים עצמם באתר ואילו החוויה לתחושה הכוללת שהממשק מייצר.

מה חשוב יותר בבניית אתר?

מעט קשה להפריד בין הממשק לחוויה – מפני שהם מזינים זה את זה וקשורים זה בזה. כאשר בונים אתר צריך לתכנן מהי החוויה שרוצים להעביר לגולש ואז לפרוט אותה לאלמנטים גרפיים ותוכניים של הממשק עצמו. ניתן להתחיל לתכנן את הממשק ולגזור ממנו את החוויה, או להיפך – הכל תלוי בגישה של חברת UI שמבצעת את תכנון ועיצוב האתר.

חשוב לציין כי אתרים רבים בישראל נבנים ללא מודעות לנושא זה. כאשר מחפשים חברה לבניית האתר, חשוב מאוד להתעכב על נושא זה ולוודא כי הוא נלקח בחשבון. לא מספיק שהאתר ייטען מהר או יהיה מתקדם מבחינה טכנולוגית. חשוב מאוד שממשק המשתמש שלו וחוויית המשתמש יהיו מצוינים. חברות רבות מסתפקות בתבנית מוכנה או בעיצוב מינימלי ביותר, אך זוהי טעות שלא לחשוב לעומק על ה-UX וה-UI של האתר.

לסיכום

ממשק משתמש וחווית משתמש הם דברים משלימים שקשורים מאוד זה לזה. לכן קשה להגדיר מה יותר חשוב. שני הדברים חשובים באותה המידה. כאשר בוחרים להקים אתר חדש לעסק, צריך לוודא שנושאים אלו הם חלק מהמחשבה על תכנון האתר.

רק אתר שיוצר חוויית משתמש טובה ושממשק המשתמש שלו זורם וידידותי – יוכל להפוך לאתר שמושך לקוחות חדשים לחברה או לעסק.

צרכנות