מה ההבדל בין מכשיר סיפאפ לביפאפ?

מה ההבדל בין מכשיר סיפאפ לביפאפ?

ישראלים רבים סובלים מהפרעות נשימה בשינה ומבעיות נשימתיות נוספות. בין הבעיות השכיחות ניתן למנות את תסמונת דום נשימה בשינה שהטיפול המומלץ עבורה הוא שימוש במכשיר סיפאפ. מטופלים הסובלים מהפרעות נשימה חסימתיות זקוקים לסיוע נשימתי אם טיפולים שמרניים לא מסייעים להם, למשל דיאטה והפחתת משקל, שינוי בתנוחת השינה והתקנים אפיים שונים. כיום, הפתרון המוצע והמומלץ לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה ומהפרעות נשימה בשינה אחרות הוא שימוש במכשיר סיפאפ או ביפאפ.

מהם ההבדלים העיקריים בין מכשיר סיפאפ למכשיר ביפאפ?

באופן כללי מכשיר סיפאפ מתאים למטופלים הסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה. מכשיר ביפאפ מתאים בדרך כלל למטופלים הסובלים ממחלות ריאה חסימתיות. יש מצבים בהם הרופא ימליץ למטופל המאובחן עם תסמונת דום נשימה בשינה להשתמש במכשיר ביפאפ בגלל שיש חולים המתקשים להסתגל לשינה על המסכה של מכשירי הסיפאפ. השינה עם מסכת סיפאפ מחייבת תקופת הסתגלות כיוון שיש להתרגל לנשיפה כנגד לחץ אוויר קבוע.

מכשיר סיפאפ מזרים לחץ אוויר קבוע הן בשאיפה והן בנשיפה בעוד מכשיר ביפאפ מזרים לחץ אוויר בלחץ נמוך במהלך הנשיפה, המכשיר עובר אוטומטית ללחץ נמוך למשך זמן ארוך יותר כדי להקל על הנשימה של המטופל. זהו ההבדל העיקרי בין שני המכשירים, כאשר חולה שאינו מצליח להסתגל לשינה עם מכשיר סיפאפ יכול לנסות שינה עם מכשיר ביפאפ ובדרך כלל הפתרון עובד.

ניתן לקבוע כי מכשיר סיפאפ מיועד לסובלים מתסמונת דום נשימה בשינה בעוד מכשירי ביפאפ מתאימים למטופלים הסובלים ממחלות ריאה חסימתיות אחרות. כמו כן, יש הבדל בטווח הלחצים שהמכשיר מפיק, מכשיר סיפאפ מציע טווח לחצים של 20-4 ס”מ/מים לעומת מכשירי ביפאפ המציע טווח לחצים של 35-4 ס”מ/מים.

מכשיר ביפאפ פועל באופן דומה יחסית לאופן הפעולה של מכשיר CPAP, המכשיר מזרים אוויר בלחץ חיובי באמצעות מסכה המולבשת על פניו של המטופל. כאמור, ההבדל העיקרי בין מכשיר ביפאפ למכשיר סיפאפ הוא רמת הלחץ החיובי, ובמכשיר ביפאפ יש שתי רמות של לחץ אוויר חיובי, רמה גבוהה בשלב שאיפת האוויר ולחץ נמוך במהלך הנשיפה.

Pixabay

למי מתאים כל מכשיר?

מכשיר ביפאפ נחשב לפתרון המומלץ לחולים המאובחנים במחלות ריאה חסימתיות, למשל מחלת COPD. המכשיר הייעודי מזרים לחץ אוויר גבוה לריאות ובכך הוא מסייע לאוורור גדול יותר ולהוצאת נוזלים מהריאות.

מכשיר CPAP (סיפאפ) נחשב לפתרון המומלץ לחולים המאובחנים בתסמונת דום נשימה בשינה, המכשיר מסייע גם לסובלים מנחירות קשות. אם החולה לא מצליח להסתגל לשינה עם מכשיר סיפאפ הרופא ימליץ לו להתנסות עם מכשיר ביפאפ, יש מסכות שונות למכשירי ביפאפ לרבות מסכת אף או פקקים הנצמדים לאף, וכך השינה יכולה להיות נוחה יותר.

מכשירי סיפאפ וביפאפ מזמינים רק מחברה מקצועית ואמינה המתמחה ביבוא ושיווק מכשור וציוד רפואי לסובלים מהפרעות נשימה. יש מגוון רחב של דגמים לכן חשוב לקבל ייעוץ מקצועי כדי לבחור נכון את המכשיר.

הכתבה באדיבות חברת היי מדיקל המתמחה בשיווק מכשור רפואי מתקדם ואיכותי לחולים הסובלים מהפרעות נשימה בשינה.

צרכנות