מה ההבדל בין הנדסאי בניין למהנדס בניין?

מה ההבדל בין הנדסאי בניין למהנדס בניין?

מתלבטים בין לימודים לתואר מהנדס בניין לבין לימודי הנדסאי בניין? רוצים לדעת מהם ההבדלים העיקריים והמשמעותיים ביותר בין הנדסאי למהנדס בניין?

ההבדלים העיקריים בין מהנדס להנדסאי הם ברמת ההכשרה, היקף הלימודים, משך הלימודים והסמכויות, כמו גם ההשתתפות בתהליכי תכנון וביצוע ברמות השונות, מאחר והנדסאי רשאי לתכנן ולחתום על תכנון מבנים עד 4 קומות.

מסלול הלימודים

אחד ההבדלים המשמעותיים ביותר בין מהנדס להנדסאי בניין מתחיל ברמת ההכשרה המקצועית והלימודים. כדי לקבל הכשרה של מהנדס בניין יש להשלים מסלול לימודים ארוך ותובעני כיוון שזהו תואר אקדמי לכל דבר ועניין, מהנדס בניין זוכה לדיפלומה של B.Sc, לאחר שהשקיע לפחות 4 שנים בלימודים, בעוד תואר הנדסאי ניתן לקבל כבר לאחר שנתיים, ויש גם מסלולי הכשרה לתלמידי כיתות י”ג – י”ד כך שלאחר סיום הלימודים בתיכון ממשיכים ללימודי תעודה ויוצאים עם תואר הנדסאי.

באופן כללי, מסלול הלימודים הארוך והמפרך של מהנדס בניין מתמקד במגוון רחב של תחומים ונושאים, במהלך הלימודים יש לקחת קורסי יסוד מדעיים, קורסים בתחומי ההנדסה, קורסים בתחום המבנים, התשתיות והדרכים, ויש לקחת גם קורסים ניהוליים. תוכנית הלימודים כוללת קורסים כגון תוכנות מחשב בתחום התכנון וניהול פרויקטים בבנייה, תרגילים במעבדות, סיורים והרצאות נוספות. בסיום הלימודים בוגרי הנדסת בניין יכולים להירשם בפנקס המהנדסים.

לימודי הנדסאי בניין נמשכים בדרך כלל בין שנתיים לשלוש שנים, ניתן ללמוד במסלול בוקר או ערב, כאשר מסלול ערב נמשך כ-3 שנים. תוכנית הלימודים לתואר הנדסאי כוללת נושאים רבים ומגוונים כגון חומרי בנייה, תכנון קונסטרוקציות של מבנים עד 4 קומות, תכנון תשתיות אינסטלציה, ארגון וניהול אתרי בנייה, תכנון וביצוע תשתיות וכיוצא בזה. מטרת הלימודים היא להכשיר את הבוגרים לתפעל, להקים ולתכנן מבנים פרטיים, ציבוריים ותעשייתיים. בסיום הלימודים זוכים לתעודה מקצועית מטעם מוסד הלימודים ולתעודת הנדסאי מטעם משרד התמ”ת.

סמכויות ואפשרויות תעסוקה

כאמור, מהנדס בניין זוכה לסמכויות נרחבות יותר, אין לו מגבלה על תכנון מבנים לעומת הנדסאי הרשאי לתכנן מבנים עד 4 קומות. בוגרי תואר ראשון בהנדסת בניין יכולים להשתלב יחסית בקלות במגזר האזרחי או התעשייתי, הם יכולים לפקח וליזום פרויקטים סביבתיים בתעשייה ובחקלאות, וכמובן בענף הבנייה, התשתיות ופיתוח סביבתי.

מהנדס רוכש השכלה מעמיקה ומקיפה יותר, לכן הוא יכול להיות מעורב בתהליכי תכנון, ייצור ובנייה. לעומת המהנדסים, הנדסאי בניין יכול לפקח על פרויקטים בענף הבנייה, לנהל תהליכי בנייה ולחתום על מבנים פשוטים יחסית.

חשוב לדעת כי לא מעט הנדסאים ממלאים תפקידים של מהנדסים, הגבולות ביניהם היטשטשו באופן משמעותי עם השנים, וכיום יש דרישה גבוהה להנדסאים. חשוב לזכור כי במקור הנדסאי בניין הוכשר ככוח עזר למהנדסים בגלל חוסר עצום במהנדסי בניין בישראל בשנות ה-60, לכן ההנדסאים קיבלו סמכויות רחבות יחסית והם נחטפים לעבודה במהירות. עוד הבדל בין שני התחומים הוא נושא השכר, כיוון שמהנדס מקבל שכר גבוה יותר.

נדל''ן