מה בעצם אומר ביקור בית מבחינה רפואית?

מה בעצם אומר ביקור בית מבחינה רפואית?

בהקשר לטיפולים רפואיים, רובנו עדיין חושבים שכאשר אנו או יקירינו נזקקים לשירותי רפואה, בהכרח צריך לצאת מהבית ולהגיע למרפאה או לבית החולים. אך למעשה המציאות הרפואית-טיפולית בישראל השתנתה וכיום יש כמה דרכים ומצבים המאפשרים לקבל ביקור בית רפואי, מבלי להתפשר על איכות הטיפול ומבלי לצאת מהבית.            

מהותו של ביקור הבית הרפואי

במהות הבסיסית ביותר של העניין, ביקור בית רפואי הוא שירות טיפול ביתי שבמסגרתו אנשי מקצוע רפואיים – רופא/ה ו/או אח/ות ומקצועני בריאות נדרשים נוספים – מגיעים היישר לבית המטופל, בין אם לצורך ביצוע בדיקות ואבחון מצב רפואי ובין אם לצורך הענקת טיפול רפואי.

במציאות הרפואית-טיפולית היום, מדובר על היבט יקר ערך באפשרויות המוצעות לציבור במערכת הבריאות בכללותה, האפשרות לקבל טיפול רפואי מותאם אישית ללא הצורך של מטופלים וחולים לצאת מביתם כדי להגיע למרפאה או מוסד רפואי.

יתרונות של ביקור בית של רופא או אחות

  • נוחות ונגישות: מטופלים, במיוחד כאלו עם מוגבלות בתנועה או קושי להתנייד למרפאה, יכולים לקבל כך אבחון וטיפול רפואי מקצועי, בנוחות והנגישות של ביתם ועם נוכחות חיובית ומועילה של בני המשפחה.
  • טיפול מותאם אישית: ביקורי בית רפואיים מאפשרים לאנשי הרפואה לספק יותר התאמה אישית פרטנית בטיפול וגם לתת יותר תשומת לב אישית למטופלים וחולים.
  • סביבה מוכרת: קבלת טיפול רפואי בסביבה המוכרת והנוחה של הבית מפחיתה חרדה ולחץ אצל המטופלים, מה שתורם לאווירה נעימה ורגועה יותר ולא אחת גם תורם להחלמה, שיקום או שיפור בתסמינים.
  • פחות זיהומים: בביקור בית הסיכון לזיהומים אצל מטופלים וחולים פוחת משמעותית לעומת ביקור במרפאה או בית חולים.

מקרים בהם ביקור בית רפואי מתאים ורלוונטי

בפועל, יש היום שלל מצבים ומקרים בהם ביקור בית של רופא/ה או אחות יכול להתאים ולהיות רלוונטי, כאשר מיד נסקור גם כיצד בפועל מקבלים את השירות הזה. הנה כמה מצבים רפואיים וסוגי מטופלים שלגביהם הזמנת ביקור רופא בבית בהחלט יכולה להיות האפשרות המתאימה.

  • ניהול מחלות כרוני: חולים עם מצבי מחלה כרוניים אשר זקוקים לבדיקות תכופות, התאמות מינוני תרופות ושאר טיפולים לניהול אישי ומושכל של מצבם הרפואי ותסמינים יכולים להרוויח המון מביקורי בית במקום לצאת למרפאה או בית חולים.
  • טיפול ושיקום לאחר ניתוח: ביקור בית רפואי יכול להיות אידיאלי למטופלים המחלימים מניתוחים וסובלים ממוגבלות בתנועה או בניידות. ניתן לשלב ביקור בית של רופא ואחות עם טיפולי שיקום כמו פיזיותרפיה וכדומה.
  • חולים קשישים: מטופלים וחולים קשישים, עם מוגבלות תנועה ולא אחת שלל מצבים רפואיים כרוניים ו/או קשים קוגניטיביים, במקרים רבים מעדיפים ביקורי בית למענה לצרכים רפואיים וטיפוליים.
  • טיפול מונע: בדיקות רפואיות שגרתיות, מתן חיסונים וביצוע הערכות רפואיות יכול עבור חולים מתאימים להתבצע בבית ובלי הצורך, והמורכבות לא אחת, של יציאה מהבית.
  • טיפול פליאטיבי: במהותו, טיפול פליאטיבי להקלת תסמינים וסבל אצל חולים סופניים הוא אידיאלי והכי נוח ואפקטיבי בבית, בסביבה מוכרת ונוחה ועם בני משפחה תומכים מסביב.

איך אפשר לקבל ביקור בית רפואי?

וכעת, אחרי שסקרנו את הנושא של ביקור בית באופן כללי, נדבר על איך אתם יכולים גם לקבל את השירות פורץ הדרך הזה במסגרת האפשרויות של מערכת הבריאות הישראלית.

קופות החולים מאפשרות לקבל ביקור בית רפואי, בעיקר בשעות בהן מרפאות הקופה סגורות ו/או כשאין מוקדי רפואה דחופה. יש קופות המאפשרות זאת גם בשעות פעילות המרפאות. לרוב יש השתתפות עצמית מסוימת על עלות הביקור, בהתאם למועד ביום ולהגדרות הפרטניות של כל קופ”ח. כמובן שמטופלי קופת חולים המשויכים ליחידות לטיפולי בית זכאים לשירות ללא השתתפות עצמית.

ניתן גם להזמין את השירות באופן פרטי דרך חברות רפואיות המספקות שירותי טיפולי בית ויש תכניות ביטוח בריאות פרטיות משלימות המאפשרות את הזמנת השירות ביתר נגישות ובעלויות מופחתות.

עצת מומחה