כ-300 נציגי התיישבות השתתפו בכנס הסברה בנושא עידוד ההתיישבות הכפרית

כ-300 נציגי התיישבות השתתפו בכנס הסברה בנושא עידוד ההתיישבות הכפרית

במסגרת תכנית השר גלנט לעידוד ההתיישבות הכפרית, נערך כנס בהשתתפות ראשי מועצות, מזכירי קיבוצים ומושבים, יושבי ראש ועדים ונציגי ההתיישבות הכפרית ובו הוצגה התכנית האסטרטגית שאושרה במועצת רמ”י לפני כחודש לעידוד השיווקים במגזר הכפרי.

שר הבינוי והשיכון, אלוף (מיל’) יואב גלנט: ״עם כניסתי לתפקיד שמתי את פיתוח הנגב, הגליל, יהודה והשומרון ואת חיזוק ההתיישבות כמטרה מרכזית. לפני כחודש העברנו החלטה על מענקים לעידוד הקמתן של 40 אלף יחידות דיור נוספות למגזר הכפרי בנגב ובגליל. זו אבן דרך משמעותית ובעלת חשיבות יוצאת דופן להתיישבות בכלל ולהתיישבות בנגב ובגליל בפרט. משרד הבינוי והשיכון פועל ללא ליאות כדי לפתח את ההתיישבות באמצעות תוספת יחידות דיור ומבני הציבור, הקמת ישובים חדשים וקידום גידול אוכלוסייה משמעותי.״

חגי רזניק, מנכ”ל משרד הבינוי והשיכון:” “עלינו לפתח את היישובים הכפריים בנגב, בגליל ובכל הארץ ולחזק את המתיישבים הנושאים את לפיד החלוציות והחקלאות. התכנית המהפכנית לשיווק נרחב של יחידות דיור במרחב הכפרי מהווה צעד גדול וחשוב בחיזוק והרחבת ההתיישבות, במשרד הבינוי והשיכון ממשיכים בעשיה.”

השר גלנט. צילום: ששון תירם

ביום חמישי האחרון, התקיים כנס הסברה בנושא עידוד ההתיישבות הכפרית במסגרת תכנית משרד הבינוי והשיכון בשיתוף רמ”י לעידוד פוטנציאל השיווק של כ-40 אלף יחידות דיור במגזר הכפרי. הכנס התקיים במכללה האקדמית אחווה, ובו השתתפו שר הבינוי והשיכון יואב גלנט, יו”ר המועצות האזוריות עמיר ריטוב, מזכ”ל תנועת המושבים מאיר צור, מזכ”ל תנועת הקיבוצים ניר מאיר וכן כ-300 נציגי ההתיישבות הכפרית ביניהם ראשי מועצות, מזכירי קיבוצים ומושבים, יושבי ראש ועדים ועוד. במהלך הכנס הוצגה תכניתו המהפכנית של השר גלנט לעידוד השיווקים במגזר הכפרי תוך מתן תמריצים ליישובים כפריים אשר ישווקו ויבנו יחידות דיור בתחומם.

על פי התכנית, יישובים כפריים ברחבי הארץ, שיגדילו את השיווקיים בתחומם, יקבלו מענקים עבור פיתוח תשתיות והקמת או שיפוץ/שדרוג מוסדות ציבור. גובה המענק עבור כל יישוב ייקבע לפי מספר יחידות הדיור שישווקו על פי מפתח שנקבע מראש, בחישוב ממוצע של 25,000 ₪ ליחידת דיור אחת. כספי המענק יועברו בהתאם לכללים הנהוגים למועצה האזורית לה שייך היישוב החקלאי שיעמוד בתנאי התכנית אשר תאושר ע”י המשרד ובכפוף להתחייבות המועצה. ישוב שישווק לפחות 40 יח”ד או 20 יח”ד ביישובי קו עימות, בשלוש השנים הקרובות יזכה לקבל את המענק המוצע. כמו כן, ככל שכמות יח”ד המשווקות תגדל כך יגדל גם המענק הכלכלי.

נציגי ההתיישבות קיבלו הסבר מפורט על התכנית על ידי מנכ”ל משרד הבינוי והשיכון חגי רזניק, סמנכ”לית לבניה כפרית אסנת קמחי ומנהלת האגף החקלאי ברשות מקרקעי ישראל גלית ויטנברג.

ההצעה למתן תמריצים נובעת מצורך קיים להגביר קצב שיווקי הקרקעות ביישובים הכפריים. כיום, שיווקים של קרקעות רבות ברחבי הארץ אינם יוצאים אל הפועל בשל הקושי של היישובים והמועצות האזוריות לעמוד בהוצאות הפיתוח של מוסדות הציבור והתשתיות, המתחייבים עם הרחבת היישוב והגדלת האוכלוסייה שבו. התכנית שאושרה היום עתידה לסייע בפתרון הסוגיה. משרד הבינוי והשיכון מצא כי במרחב הכפרי ישנו פוטנציאל שיווקי של כ-40,000 יח”ד בתב”עות שכבר מאושרות. הצעה זו, מחברת בין צרכי היישובים בנושא שדרוג התשתיות הציבוריות ובין צרכי המדינה להגברת שיווקי הקרקעות ברחבי הארץ.

כתבה ראשית נדל''ן