טבעות אירוסין ותפיסתן לאורך ההיסטוריה?

טבעות אירוסין ותפיסתן לאורך ההיסטוריה?

אין כל ספק כי עת האירוסין ולאחריה עת החתונה מהווים עבור בני הזוג האוהבים סימבול אמוציונלי, עם מנעד רב של מסורות. מאז שחר ההיסטוריה עתות אלו באו לידי ביטוי במנעד רב של מסורות או מנהגים, אשר נועדו לייצג מובן עמוק, לרבות הענקת טבעת אירוסין כמו גם טבעת נישואין מפוארת וייחודית. בעבר, טבעות אלו לא נועדו לכל הבעת סממן רגשי, אלא לסממן פרקטי שבא להעיד על טיב מערכות היחסים, מעמד, סטטוס וכיוצא בזאת, אבל במציאות העכשווית הן מסמלות אהבה והתחייבות של בני זוג ועל כוונתם להינשא.

מה סימלה טבעת אירוסין בעבר בכל מיני מסורות?

אין כל עוררין על כך כי טבעת אירוסין אינה המצאה חדשנית, ועדות לכך ניתן למצוא בנבכי ההיסטוריה, כאשר במהלך שנת 1477 הדוכס מקסימיליאן ממדינת אוסטריה הציע נישואין לבחירת לבו, מרי מבורגונדי, והעניק לה את הטבעת אירוסין המעוטרת ביהלומים, ומאז הכל היסטוריה, ומנהג זה הפך למנהג מסורתי אשר מקובל בימינו אנו, עם שינויים כאלו ואחרים. ברור כי עדיין נהוג לענוד אותה על גבי היד השמאלית, אבל עדיין לא הכל זהה לשהיה בעבר. מה שדומה, שמאז ועד היום הנטייה הטבעית הייתה להעניק לבת זוג את טבעת האירוסין שבתוכה יהלומים, בשל כך כי לרוב הם מעידים על התחייבות לעד של הגבר ושל האישה, מכיוון שיהלום הוא בעצם אבן חן הכי עמידה וקשה מבין כל האבנים. כמו כן, כל יהלום שונה מרעהו, בדיוק כפי שכל בני זוג שונים באהבתם ובמערכת היחסים שלהם מבני זוג אחרים. אבל הסירו דאגה מלבכם, אינכם חייבים לרוקן את כל החסכונות שלכם על רכישת טבעות אירוסין עם יהלומים, אפשר למצוא כיום טבעות אירוסין עם כל מיני אבני חן הרבה יותר זולות, ולא פחות מרשימות. בעבר טבעות האירוסין לא ייצגו רק את אהבתם הנצחית של בני הזוג או את ההבטחה שלהם לבוא בברית הנישואין, כי אם הן במהלך אלפי שנים ייצגו משמעות שהתפתחה עם חלוף השנים, שבה בני הזוג לעולם לא ישכחו את אהבתם ואת מחויבותם זה לזו. אומנם התחייבות להינשא במציאות העכשווית נתפשת כהחלטה הדדית בין בני זוג שרוצים לקשור את חייהם לעד זה עם זאת, אך בעבר הדבר היה אחר, כמו למשל – ברומא העתיקה ובכל מיני תרבויות זוגות נישאו כחלק מהותי בעסקאות, כמו לדוגמה – שיפור המעמד המשפחתי של בני משפחה שהמזל לא האיר להם פנים. טבעת האירוסין הוענקה כסמל להסכם אשר קיימת בו התחייבות לגלית בין שתי המשפחות, עובדה שהפכה את הנשים לרכוש של בעליהן, טבעות האירוסין דאז נוצרו מברזל וללא כל קישוט, למרות שקיימות עדויות לטבעות אירוסין שנוצרו מזהב ועליהן כיתובים, אשר בהכרח העידו על מצבו הכספי השפיר של בן הזוג.

מיקומה של טבעת אירוסין מימי רומא העתיקה –

בוודאי כולכם מודעים לעובדה כי טבעת נישואין או טבעת אירוסין נהוג לענוד באצבע הרביעית של היד השמאלית, וזאת לפי מיטב המסורת. אבל האם עצרתם פעם ושאלתם את עצמכם – מאיפה בכלל התחילה המסורת הזאת? ובכן, על פי יודעי דבר, המסורת הזאת החלה על ידי התושבים של רומא העתיקה, הם גרסו כי האצבע הרביעית, שנמצאת ביד השמאלית, מכילה את הווריד אשר מחובר ישירות ללב, והוא נקרא ונה אמוריס, או בעברית שפה יפה – וריד האהבה. תושבים אלו הפיצו את המסורת והאמונה שמיקום זה של שתי הטבעות מהווה את סמל האהבה והמסירות שקיימים בין בני הזוג, בשל הקרבה ללב. שנים רבות חלפו מאז, ועם התקדמות המדע העכשווי נמצא כי אין כל עדות ממשית לווריד האהבה, אך מסורת כמסורת הופצה ברבים וכולם נוטים לכבדה עד עצם היום הזה.

נשים