חלוקת זמני שהות בגירושין

חלוקת זמני שהות בגירושין

חלוקת זמני שהות בגירושין בין ההורים, כרוכה בקביעת לוח זמנים ברור וספציפי עבור הילדים, המתווה את השעות והימים בהם ישהו הילדים עם כל הורה על בסיס שבועי. לוח זמנים זה כולל חלוקת ימי חופשות, שבתות, חגים ותקופות רלוונטיות נוספות. קביעת זמני השהות לוקחת בחשבון גורמים כמו גיל הילד, בגרות נפשית ובעיקר “טובת הילד” במקרה הספציפי. כאשר ההורים לא מצליחים להגיע להסכמה, בית המשפט או בית הדין יכנסו לקביעת חלוקת זמני השהות (לאחר שייקבל תסקיר ע”י פקידת סעד), תוך הדגשה כי כל הפרה של הסדרים אלו עלולה לגרור סנקציות נגד ההורה שלא יעמוד בהם. לאחר שהצדדים מגישים תביעה לבית המשפט ומקבלים תגובה מהצד שכנגד, מתנהל דיון. בדיון זה שוקל בית המשפט את טובת הילד תוך הסתמכות על כלים שונים. חשוב להדגיש, כי אם בעבר היתה קיימת הנחה, לגבי ילדים עד גיל שש, כי הם יישארו בעיקר עם אמם, אלא אם יש ראיות לכך שהאם אינה כשירה לתפקיד זה בהתאם לחזקת הגיל הרך הרי שכיום החזקה אינה קיימת וברירת המחדל הפכה להיות חלוקת זמני שהות שווה עם הורים (ככל ואין נסיבות מיוחדות). ועם זאת, תמיד מומלץ להגיע להסכמות בנושא חלוקת זמני השהות עם הילדים.

כיצד מתבצעת חלוקת זמני שעות בגירושין

בשנים האחרונות התנהל ויכוח סוער לגבי חזקת הגיל הרך אשר העדיפה את האם בגיל הרך (עד הגיעם של הילדים לגיל 6) ואת ההנחה כי את טובת הילד משרתת טוב יותר האם ולא האב. אולם, כיום חזקה זו כמעט ונעלמה מהעולם וכיום מקובל כי הילדים שוהים מחצית מהזמן אצל האם ומחצית מהזמן אצל האב מתוך תפיסה כי טובת הילדים הינה מעורבות שווה של שני ההורים בחייהם.

אם בעבר היו מחלחמות על מי יוגדר כ”משמורן” כאשר היתה אפשרות למשמורת אם, משמורת אב או משמורת משותפת, הרי שכיום ההנחיה היא כלל לא להגדיר את “המשמורן” אין יותר מונח כזה “משמורת” שחלף מן העולם. אף בבתי המשפט הסירו מונח זה במטרה למנוע וויכוחים מיותרים. כיום ברירת המחדל היא אחריות הורית משותפת כאשר חלוקת זמני השהות היא הנושא החשוב שנבחן ממקרה למקרה.

פנו אל המומחים

חלוקת זמני שהות בגירושין הינה אחד הנושאים המורכבים בעת פרידה. הסיבות לכך הן שמדובר על עניין שמעורבים בו רגשות. יש לכך סיבות נוספות הקשורות בדרכי הטיפול בילדים ובאופן חינוכם וכיוצ”ב. עם זאת קיימים חוקים בהם צריך להתחשבבכל מקרה יש להתחשב בנסיבותיו, ולכן יש צורך בליווי עורך דין מקצועי המומחה בתחום המשפחה. הילה וינטרוב עורכת דין ומגשרת עוסקת בתחום וניתן לקבל ממנה מידע רב ערך בנושא חלוקת זמני שהות בגירושין.

מידע כללי משפטי עצת מומחה