חדש מול ישן: מוזיקה ישראלית בראי השנים

חדש מול ישן: מוזיקה ישראלית בראי השנים

סקירת השינויים שעברו על המוזיקה הישראלית מיום הקמת המדינה מגלה השפעות מפתיעות. איך הכל התחיל והאם בתל אביב שומעים מוזיקה אחרת מאשר בירושלים? הנה כמה דברים שאולי לא ידעתם

הזמר העברי ובתוכו המוזיקה הישראלית עברו המון שינויים ביחס לתקופה הקצרה שבה קיימת המדינה. עם זאת, בעבר נהגו להתייחס לזמר העברי כמכלול הפזמונים שנכתבו בעברית, אך כיום ברור שמוזיקה ישראלית שואבת השראה מארצות הברית, אירופה, דרום ומרכז אמריקה ואפילו הודו ואסיה לא פחות מאשר מהלהקות הצה”ליות של המאה הקודמת.

השאלה המעניינת היא כיצד השתנתה המוזיקה הישראלית בראי השנים וכיצד כל זה בא לידי ביטוי בימינו. מבחינה היסטורית, את השינוי הכי משמעותי אפשר למצוא במעבר מתקופת היישוב לישראל הצעירה. יסודות הזמר העברי עוד הונחו בגימנסיה הרצליה ששימשה מרכז תרבותי בתל אביב הקטנה של שנות ה-30, אולם עם קום המדינה גדל מספר התורמים למוזיקה הישראלית וחל גיוון בסגנון ההלחנה.

מפסטיבלי זמר לקדם אירוויזיון

חבורות הזמר שקמו בכל ישוב בישראל תרמו להפצת שירי ארץ ישראל בשנים הראשונות של המדינה. קצת אחר כך הגיעו אלינו הלהקות הצבאיות והשפיעו על עולם הזמר העברי במשך לא פחות מ-3 עשורים, כאשר בין לבין גם חווינו מלחמות ונעזרו ביצירות הקנוניות על מנת ליצור אתוס משותף ומגובש.

הופעה. צילום באדיבות pixabay

תחרויות הזמר כבר הציבו את המדינה הקטנה מהמזרח התיכון בשורה אחת עם מדינות ותיקות וגדולות יותר. פסטיבלי הזמר אורגנו במקור על ידי רשות השידור ושודרו בכל יום עצמאות בין השנים 1960-1980, כאשר לאחר מכן הם הוחלפו בתחרות הקדם אירוויזיון. מהרגע הזה היו ההשפעות הבינלאומיות על המוזיקה הישראלית חלק בלתי נפרד מהתרבות המקומית, נוצרה חלוקה לסוגות וכך מצאנו את עצמנו עם להיטי פופ, רוק, ראפ ושירי ילדים – בדיוק כמו כל מדינה מתוקנת אחרת.

בנוסף, המוזיקה המזרחית הגיעה במקור מהמעמדות הנמוכים של ישראל הצעירה ועם הזמן עברה גם היא שינוי. כיום מדובר במוזיקת פופ לכל דבר ועניין עם השפעות מעטות וכמעט בלתי מורגשות של מוזיקה מזרחית אמיתית, אבל זה לא גורע מחשיבותה עבור הציבור הישראלי באשר הוא.

מה הקשר בין מוזיקה וגיאוגרפיה?

חוקרי מוזיקה טוענים שקיים קשר בין העדפות למקום מגורים ובין העדפות לסגנון מוזיקלי מסוים. לדידם, מי שגר בתל אביב יחפש מוזיקה ספציפית אבל תושבי הבירה יעדיפו הופעות בירושלים בסגנון אחר לגמרי. אין לכך הוכחות חד משמעיות אבל בהחלט ייתכן שבכל אזור גיאוגרפי מתפתחת תרבות מעט שונה.

הסיבה להבדלים בין מוזיקה בערים שונות בארץ או בעולם או קשורה לקהל היעד. מי שגר מרצונו החופשי בעיר גדולה יחזיק בעולם ערכים מסוים שמתכתב עם מוזיקה מתאימה, בעוד מי שגר במושב מבודד יתחבר למוזיקה שונה ואין בה שום דבר רע.

צרכנות