זריקות להרזיה: למי זה מתאים ואילו סוגים קיימים? מדריך מעודכן לשנת 2023

זריקות להרזיה: למי זה מתאים ואילו סוגים קיימים? מדריך מעודכן לשנת 2023

זריקות להרזיה נחשבות לטיפול חדשני, יעיל ובטוח להפחתה במשקל, שניתן לסובלים מהשמנת יתר או עודף משקל. מאמר זה יציג בפניכם את המידע המעודכן ביותר בנושא, נכון לשנת 2023:

זריקות להרזיה: על מה ולמה?

אם בעבר נקשרה ההשמנה לתכונות כמו עצלנות או גרגרנות, כיום ידוע שישנן נסיבות גנטיות, רגשיות וסביבתיות רבות שמחייבות בהגדרתה מחדש כמחלה כרונית לכל דבר ועניין. השמנה כשלעצמה מעלה את הסיכון למחלות כרוניות נוספות כמו מחלות לב וכלי דם, סוכרת ועוד והיא לרוב כרוכה בלופ חזרתי, אינסופי לעתים, של הרזיה וחזרה למשקל הקודם, מה שמביא לתחושות של תסכול וכישלון.

בשנים האחרונות נכנסו לשוק זריקות להרזיה חדשניות, שהתגלו כמהפכה אמיתית בטיפול בהשמנה, הודות לאפשרות להפחית בעזרתן במשקל בפרק זמן יחסית קצר ולהנחיל תוך כדי תהליך ההרזיה הרגלים חדשים, המאפשרים לשמור על התוצאות לאורך זמן ובכך לשפר את הבריאות ואיכות החיים.

credit pixabay.com

למי זה מתאים?

את זריקות ההרזיה ניתן לקבל בישראל תחת הקריטריונים הבאים:

  • מעל גיל 18 (קיימות תרופות נגד השמנה שמתאימות לשימוש מגיל 12)
  • מסת גוף (BMI) של 30 ומעלה, נתון המהווה השמנת יתר חמורה.
  • מסת גוף (BMI) של 27 ומעלה, בהינתן גורם סיכון אחד לפחות כמו סוכרת, שומנים בדם, יתר לחץ דם ועוד.

חשוב שתדעו כבר עכשיו: הזריקות ניתנות בכפוף להליך רפואי ומקצועי שמיושם בשוטף, החל מקבלת אבחון מדויק לגבי מצבו של כל מטופל, דרך התאמה דינמית של תוכנית הטיפול שתתאים לו וכלה בפיקוח ומעקב מצד רופא מומחה להשמנה, תזונאי קליני וגורמים נוספים לעתים. הטיפול אינו מתאים לסובלים ממחלות בלבלב, בעיות בספיגת מזון, בעיות בבלוטת התריס וסוגים מסוימים של סרטן. יש להתייעץ עם הרופא המומחה כדי לקבוע התאמה מדויקת לטיפול.

סוגי הזריקות הקיימות בישראל

בעקבות תוצאות שהושגו במחקרים רבים והתעצמות הביקוש לזריקות ההרזיה בשל כך, יצאו לשוק העולמי זריקות חדשניות מסוגים שונים, לא כולן מאושרות עדיין לשימוש נרחב בישראל:

סאקסנדה (Saxenda) – מדובר בזריקת ההרזיה היחידה שאושרה לטיפול בהשמנה בישראל לפי שעה. החומר הפעיל בזריקה מדמה את פעילותו של הורמון GLP-1, שאחראי לוויסות רמות הסוכר בדם, לבלימת קצב התרוקנות הקיבה ולהותרת תחושת שובע ממושכת.

אוזמפיק (Ozempic) – זריקה בעלת התוויה לטיפול בחולי סוכרת סוג 2, שתינתן לטיפול בהשמנה ללא רקע סוכרתי רק באישור מיוחד ממשרד הבריאות. גם אוזמפיק מבוססת על פעילותו של הורמון GLP-1 ומסייעת באיזון רמות הסוכר בדם.

זריקות הרזיה שצפויות לקבל אישור בישראל

וויגובי (Wegovy TM)  – זריקה שתוצאותיה מוצלחות מאוד, התורמת לתחושת שובע מוגברת ולהאטה בקצב התרוקנות הקיבה, הודות לפעילות משולבת של מספר מנגנונים פעילים.

מונג\’רו (Mounjaro) – מונג\’רו (טירזפטייד) מגבירה את הפרשת האינסולין מהלבלב ומאיצה את פירוק השומנים בגוף. התרופה מדמה את פעילותו של הורמון GIP ובדומה לאוזמפיק, תתאים לטיפול בחולי סוכרת ובמינון גבוה גם לטיפול יעיל בהשמנה. לפי ההערכות, הטיפול בתרופה יהיה כרוך באישור מיוחד ממשרד הבריאות.

מלבד הזריקות הקיימות לטיפול בהשמנה, קיימת האפשרות לטיפול תרופתי בכמוסות הרזיה שונות כמו ריבלסוס, לומיירה, קסימיה, קסניקל, קונטרייב/ מסימבה, רזין ועוד.

רוצים לדעת עוד על הטיפול החדשני המומלץ להשמנה? כל המידע מחכה לכם בפורטל תרופות הירידה במשקל Obesity.

עצת מומחה