השמנת יתר בקרב ילדים בישראל – מהן ההשלכות הבריאותיות?

השמנת יתר בקרב ילדים בישראל – מהן ההשלכות הבריאותיות?

השמנת יתר בילדות ובגיל ההתבגרות היא נפוצה, ומקושרת לבעיות פסיכולוגיות ורפואיות משמעותיות. בתחילת המאה ה- 21 ראינו את ההתפתחות של מגיפת השמנת היתר בארצות רבות, כולל בישראל, שגם ילדים ומתבגרים הופכים להיות מושפעים ממנה יותר ויותר. מעל ל-650 מיליון איש בעולם סובלים מעודף משקל והשמנה, וככל שמדובר בנתונים לגבי השמנת יתר בקרב ילדים בישראל, ידוע כי כרבע מהם ומבני הנוער מאובחנים כסובלים ממשקל עודף.

בעוד שידוע כי השמנת יתר בילדות לרוב מובילה לתחלואה עוד בגיל ההתבגרות, כגון סוכרת סוג 2 , יתר לחץ דם, עלייה ברמות השומנים בדם, בעיות אורטופדיות ועוד, העובדה המפתיעה היא כי השמנת יתר בקרב ילדים בישראל עלולה לגרום דווקא לחוסרים תזונתיים ומכאן לבעיות של גדילה והתפתחות.

איך השמנת יתר בקרב ילדים בישראל מקושרת לחוסרים תזונתיים?

הסיבה נעוצה בנתונים מחקריים, לפיהם עודף משקל אצל ילדים ומתבגרים נובע במידה רבה מתזונה עשירה בפחמימות ובשומנים, ולכן דווקא ילדים עם עודף משקל והשמנה נמצאים  בקבוצת סיכון לסבול מחוסרים ברכיבי תזונה חיוניים.

כשבוחנים ספציפית את הנתונים בהקשר של השמנת יתר בקרב ילדים בישראל, מוצאים כי מה שמאפיין את הרגלי האכילה שלהם, ובפרט של ילדים מתבגרים, היא תזונה שאינה מאוזנת, עם שליש מכמות הקלוריות שמושגת מאכילת חטיפים!, כמו גם החסרת ארוחות (בדרך כלל ארוחת בוקר) ובנוסף על כך, גם ארוחות לא סדירות. מתבגרים בישראל נמצאים במקום שלישי בעולם בצריכת משקאות ממותקים, כמויות גדולות של חטיפים, צ\’יפס וממתקים. יחד עם זאת, באופן יחסי, בני נוער ישראליים צורכים תזונה עשירה בירקות, פירות ומוצרי חלב, בהשוואה לילדים במדינות אחרות.

השמנת יתר ורמות נמוכות של ברזל בדם

במחקר שבחן את רמות הברזל בילדים ובני נוער בישראל, הושוותה רמת הברזל בין 136 ילדים בעלי משקל תקין, לבין 152 ילדים עם השמנת יתר. נמצא כי בהשוואה לילדים בעלי המשקל התקין, השמנת יתר או עודף משקל אצל ילדים התבטאו ברמות ברזל נמוכות יותר,  וככל שדרגת ההשמנה עלתה, היתה ירידה גדולה יותר ברמת הברזל בדם. כך, נמצא מחסור בברזל אצל 38.8% ממקרי השמנת יתר בקרב ילדים בישראל, בהשוואה ל- 4.4% בקרב ילדים ובני נוער במשקל תקין. עוד הוערך מתוצאות המחקר, כי רמת הסיכון של ילד/ה שמנים לפתח מחסור בברזל הוא כמעט פי 2 בהשוואה לילד במשקל תקין.

ולמה זה חשוב? משום שברזל הוא מרכיב חיוני במולקולת ההמוגלובין בדם, הנושאת חמצן לכל הרקמות והאיברים בגוף. חוסר ברזל גורם לאנמיה, אשר מערבת חולשה, סחרחורות, חיוורון, נשירת שער, הפסקת מחזור בבנות, ואפילו ירידה ביכולות הקוגניטיביות. כך למשל, רמות נמוכות של ברזל נמצאו כמקושרות לציונים נמוכים במתמטיקה בקרב ילדים ומתבגרים.

האבחון הרפואי וההמלצות התזונתיות – הדגשים של משרד הבריאות

המלצות משרד הבריאות בתחום השמנת יתר בקרב ילדים בישראל כוללות הדרכת הורים לגבי עקרונות תזונה בריאה וכן לגבי הצבת גבולות לילד בכל הקשור לסוגי המאכלים, לכמויות  שלהם ולזמני הארוחות, אך כל זאת תוך הקשבה לילד והקפדה על מתן אפשרות בחירה. ההמלצה היא לאכול 5 מנות של ירקות ופירות, ולהעדיף אכילת דגנים מלאים שעשירים בסיבים תזונתיים התורמים לשובע ומווסתים את רמות הסוכר והשומנים בדם. קיימת גם המלצה לצמצם, ואפילו להימנע לגמרי, מצריכת שתייה ממותקת ולהעדיף שתיית מים בלבד. מומלץ להגדיר מועדי ארוחות קבועים במשך היום בדגש על ארוחות משפחתיות משותפות. מומלץ גם להקפיד על ארוחת הבוקר ועל תזונה עשירה בסידן (הנחוצה להתפתחות הילדים) ולעומת זאת לצמצם צריכת חטיפים, מאפים ומזון מהיר. להורים מומלץ לשים לב לדפוסים של אכילה ללא רעב, כמו “אכילה מנחמת” או אכילה מתוך שעמום.

בכל הקשור לטיפולים בהקשר של השמנת יתר בקרב ילדים בישראל, המבוססים על תרופות מרשם לירידה במשקל, ההמלצה של משרד הבריאות היא כי הם יבוצעו ספציפית במרכזים המנוסים בטיפול בהשמנת ילדים ובני נוער, בהם עובדים רופאים וצוותים מקצועיים רב-תחומיים.

 מאמר זה נכתב על ידי ד”ר רז הגואל – הינו רופא מומחה העוסק ברפואה למעלה מ-15 שנים. מתמחה בהענקת טיפול רפואי מותאם אישית בהשמנת יתר מעוניינים לשמוע עוד? צרו קשר עוד היום 9637*

דעות